در مناطق زلزله‌زده مشکلات تندرستی هنوز ادامه دارند

طبق گزارشی که از سوی اتحاد پزشکان ترکیه ‌(ت‌ت‌ب) منتشر شده است، علیرغم گذشت ۱۸ ماه از وقوع زلزله، مشکلات تندرستی هنوز در مناطقی که زلزله‌زده ادامه دارند.

وضعیت تندرستی در مناطق زلزله زده

اتحاد پزشکان ترکیه با جدیت مشکلات تندرستی در مناطقی که زلزله در آن روی داده را با نمونه شهر هاتای نشان داد که در آن مکان ۵۶ مرکز تندرستی خانواده‌ها قبل از زلزله تخریب شده بود اما هنوز هم بازسازی نشده‌اند.

اتحاد پزشکان ترکیه در رابطه با زلزله روز ۶ فوریه، گزارش ۱۸مین ماه ارزیابی را منتشر کرد. در میدان کانتینر در محله آکدنیز منطقه دَفنه هاتای این جلسه برگزار شد. ریاست ت‌ت‌ب، پروفسور، دکتر، آپای آزاپ ریاست اتاق پزشکان هاتای، دکتر، سَودار ییلماز. ریاست شعبه هاتای سازمان سَ‌ی‌س، نیلگون یَنیجواک عضو شواری مرکزی ت‌‌ت‌ب، علی کاناتلی و مسئول تندرستی خلق، پروفسور، دکتر محمد زنجیر و معاون ریاست کل حزب ج‌ه‌پ، دکتر زلیخا آکاساز شهباز در این جلسه مشارکت کردند. این گزارش که از ۱۴۴ صفحه تشکیل شده است، دکتر، علی کاناتلی بخش‌های اساسی این گزارش را با افکار عمومی در میان گذاشت. در این گزارش اشاره شده است که پس از گذشت ۱۸ ماه از وقوع زلزله در ارتباط با ارائه خدمات تندرستی هیچ کار و تلاشی برای تامین و جبران دیده نشده است.

در زلزله ۶ فوریه بیشترین خسارات و ویرانی در شهرهای هاتای، مَرَش و سمسمور رخ داد. در این گزارش مشخص شده است که در شهرهای مذکور هنوز هم موانع خدمت‌رسانی تندرستی ایجاد می‌شوند و اعلام شده است که بیماران سرطانی در هاتای، برای دریافت سرویس اونکولوژی مجبورند به دیگر شهرها بروند. در این گزارش آمده است، علیرغم گذشت ۱۸ ماه از وقوق این زلزله، مراکز تندرستی خانواده‌ها هنوز هم کامل نشده است.

مرگ نوزادان افزایش یافته است

در این گزارش مشخص شده است که با وقوع زلزله خدمت‌رسانی تندرستی و پزشکی به کودکان، زنان و سالمندان در سطحی جدی دارای مشکل می‌باشد و اعلام شده است که پس از زلزله، کافی نبودن خدمات نهادهای تندرستی، کاهش کارکنان تندرستی و عواملی مانند مدیریت غلط تندرستی و بهداشتی، تعیین کننده بوده است. اشاره شده است که نوزادانی که از زلزله جان سالم بدر بردند و نوزادانی که پس از زلزله به دنیا آمدند از آن عوامل مذکور متاثر شده و این امر مسبب افزایش دو برابری مرگ نوزادان شده است.

احتیاجات که نیاز روانی می‌باشند عملی نمی‌شوند

در این گزارش گفته شده است که تاثیرات منفی بر تندرستی روانی هنوز هم ادامه دارد و آمده است که تروما و تلفات بسیار، شرایط زندگی دشوار در این شهر و عملی نشدن تغییراتی چمشگیر، سختی زندگی در کانتینرها و ساختمان‌های تخریب شده، موانع اقتصادی، تفرقه در داخل خانواده، ناامیدی میان جوانان و دانشجویان، زلزله و تردید نسبت به آینده‌ای مناسب، همگی از جمله دلایلی هستند که برای برطرف کردنشان بصورت جدی به برآورده کردن کمک‌های روانی نیاز می‌باشد. مشخص شده است که بسیاری از نهادهای داوطلب بدلیل وجود موانع اقتصادی در شهرهایی که زلزله در آن رخ داده است، پس از اینکه این مناطق را ترک کردند، مصرف الکل و مواد مخدر به دلیل افسردگی افزایش داشته این امر تشخیص داده شده و نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد.

محیط‌زیست منطقه نابود می‌شود

در این گزارش اعلام شده است که از زمان آغاز این زلزله تا کنون مشکلات گردوخاک بسیار شدید که به علت تخریب و مصالح ساختمانی به‌جا مانده، بار کردن و خالی کردن‌های بدون ایمنی، بر سلامت محیط‌زیست منطقه تاثیر گذاشته است. بیان شده است که ساختمان سازی در شهر افزایش یافته و آمده است‌: ‌«در منطقه‌ای که زلزله رخ داده است، ایجاد تاسیسات و کارهای ساختمان‌سازی سبب شده است تا هوا بیش از پیش آلوده شود. در مجموع ۲ هزار و ۵۵۵ هزار بیشه‌زار ‌(درخت‌زار)، زمین کشاورزی و چراگاه برای انجام پروژه‌هایی نابود خواهند شد. در هاتای ۵۴ معدن سنگ و ۳ کارگاه سنگ مرمر که برنامه‌ریزی شدند بسیار به مناطق مسکونی نزدیک هستند. این کارها و پروژه‌ها که ضرر و زیان بسیاری به طبیعت ووسلامت انسان‌ها وارد می‌آورند باید متوقف شوند.‌»