پاژک: رفیق نوژیان میراث بزرگی از مقاومت به جا گذاشت

کردیناسیون پاژک: «رفیق ما نوژیان که در اثر حمله بزدلانه رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ به شهادت رسید، با مبارزات خود میراث بزرگ مقاومت را برای ما به یادگار گذاشت.»

بیانیه پاژک برای شهید نوژیان آمد

کُردیناسیون حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) در خصوص شهید نوژیان آمد (صالحه آکبیک) اعلام کرد:

«رفیق ما نوژیان آمد (صالحه آک‌بیک) یکی از مبارزان پیشرو مبارزات آزادی زنان ما پس از یک مبارزه بی‌وقفه ۳۰ ساله به کاروان شهدا پیوست. در سال ۱۹۹۳ که جنبش آزادی زنان ما آبستن دستاوردهای بزرگی بود و مبارزاتش را به سطح بالاتری رسانده بود، همزمان با ارائه رهنمود تشکیل ارتش زنان توسط رهبر آپو که به مناسبت گرامیداشت یاد شهید رفیق بریتان ارائه نمود، به عنوان یک مبارز تسلیم‌ناپذیر ارتش زنان همیشه در خط مقدم مبارزه بود.

رفیق نوژیان در طول مبارزات ۳۰ ساله خود در خط مقدم فعالیت‌های نظامی قرار داشت و به عنوان فرمانده زن جنگ مردمی انقلابی نام خود را در جنبش آزادی ما ثبت کرد. در صورت لزوم به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی می‌پرداخت. او از نظر سیاسی از پارادایم آپویی که به آن اعتقاد داشت و برای آن مبارزه می‌نمود، دفاع کرد و به یکی از سازندگان زندگی آزاد تبدیل شد. رفیق نوژیان به عنوان نمونه کامل شخصیت مبارز آپویی با مبارزات بی‌وقفه خود نام خود را در تاریخ مبارزات ما با همت و تلاش فراوان و جانفشانی خود ثبت کرد. او در قلب جامعه جايگاهی به دست آورد و به عنوان رفیق رفقایش توانست سهمی از حقيقت به دست آورد.

او با تعمیق در قابلیت ایدئولوژیکی، سیاسی و نظامی‌اش، هر روز موضع زن آزادش را تقویت می‌کرد. علاوه بر همه اینها، او همواره کار خود را با اهمیتی که جامعه برای مطالعات زبان، فرهنگ و آموزش قائل است انجام می‌داد. او به نام موضع‌گیری علیه ذهنیت فاشیست آک‌پ-م‌ه‌پ تبدیل شد که امروز سعی می‌کند زبان را که عنصر اساسی جامعه است ممنوع می‌کند، عناصر فرهنگی آن از جمله پایکوبی‌هایش را مصادره می‌کند، و با همسان‌سازی گسترده علیه جامعه کورد سعی می‌کند اثری از حیث کوردبودن باقی نگذارد. او (رفیق نوژیان) تلاش زیادی کرد تا جوانان کورد را در برابر انواع حملات علیه فرهنگ‌شان آموزش دهد و آنها را با زبان و فرهنگ خودشان پرورش دهد. او نه تنها خود را در برابر انواع اعمال فاشیستی و نسل‌کشی تجهیز کرد، بلکه این آگاهی را در هر کسی که با او ارتباط برقرار می‌کرد، القا کرد. رفیق نوژیان که در زندگی مدام به زبان کوردی صحبت می‌کرد و مدام سبک زندگی کوردی خود را در شخصیتش مجسم می‌کرد، در این رابطه در هر بخش کوردستان بدون وقفه کار کرد و به الگویی برای رفقای خود مبدل شد. این موضع به درس بزرگی برای زنان و جوانان کورد در مورد چگونگی مبارزه با اقدامات نسل‌کشی فرهنگی مبدل شد.

رفیق نوژیان؛ او هر کاری را که انجام می‌داد با حساسیت، هوشیاری و انرژی زنانه به آن می‌پرداخت. در ادبیات او نگرش «ممکن نیست» وجود نداشت، فقط نحوه انجام آن وجود داشت. او با انرژی مثبتی که در مکان‌ها و فرآیندهایی که غیرممکن تلقی می‌شد پخش کرد، توانست تمام اطرافیان خود را نیز بسیج کند. چشمان درخشان او بازتابی از مبارزات انقلابی ۳۰ ساله او بود. در موضوع رهبری زنان دائماً عمیق‌تر می‌شد و او به یکی از فرماندهان مبارز برجسته مبارزات آزادی زنان تبدیل شد. او با تعمیق در سبک فرماندهی زن تفاوت خود را نشان داد. رفیق نوژیان نام زیبایی و سادگی و دلسوزی و احساس زن شد.

راه شکست حملات، روی آوردن به آزادی است

رفیق ما نوژیان که در اثر حمله بزدلانه رژیم فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ به شهادت رسید با مبارزات خود میراث بزرگی از مقاومت برای ما به یادگار گذاشت. مقاومت عظیمی که امروز توسط گریلاها به فرماندهی رفیق نوژیان به نمایش گذاشته می‌شود، رژیم فاشیستی را با شکست مواجه کرده است. رژیم جنگ ویژه که از نظر اجتماعی و سیاسی هیچ مشروعیتی ندارد، با تشدید حملات خود در هر منطقه‌ای، به معنای واقعی کلمه آخرین دقایق حیات خود را تجربه می‌کند. تعمیق نظام نسل‌کشی امرالی بر رهبر آپو ادامه دارد. هر روز ده‌ها زن توسط مردهای قاتل سازماندهی شده و تحت حمایت دولت به قتل می‌رسند. حملات نسل‌کشی نظامی و فرهنگی در کوردستان با حمایت پ‌دک-هوداپار خائن-نوکر ادامه دارد. حملات نژادپرستانه به کارگران کورد ادامه دارد، انسان‌ها به دلیل صحبت کردن به زبان کوردی به قتل می‌رسند و به دلیل دفاع از ارزش‌های فرهنگی خود در زندان‌ها به گروگان گرفته می‌شوند. تنها راه شکست همه این حملات، روی آوردن به آزادی همانند رفیق نوژیان ممکن می‌باشد. همه زنان و جوانان کوردستان با روی آوردن به فضاهای آزاد زندگی در برابر اعمال فاشیستی که زندگی ما را محدود می‌کنند و با افزایش مقاومت و مبارزه‌ می‌توانند شایسته رفیق نوژیان باشند.

ما بار دیگر قول می‌دهیم که در راهی که رفیق نوژیان با مبارزه و موضع‌گیری‌اش روشن کرده است، با توسعه مقاومت گام برداشته و با برساخت زندگی آزاد انقلاب زنان را رقم خواهیم زد. شهادت وی را به همه مردم میهن‌دوست کوردستان به ویژه خانواده رفیق نوژیان تسلیت می‌گوییم.»