پیام ک‌ج‌ک به مناسبت عید قربان

کمیته خلق‌ها و باورداشت‌های ک‌ج‌ک عید قربان را به مسلمانان تبریک گفت و از همه خواست تا در جبهه‌ای مشترک، سازماندهی‌شده‌تر و قوی‌تر، علیه دولت ظالم، ‌اراده نشناس، غاصب، انکارگر، استعمارگر و نسل‌کش ترکیه مبارزه کنند.

عید قربان

کمیته خلق‌ها و باورداشت‌های کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به مناسبت عید قربان پیامی کتبی منتشر کرد. ک‌ج‌ک ضمن تبریک عید قربان به جهان اسلام گفت: «امیدواریم این عید صلح، آزادی، آرامش، اتحاد و خواهری-برادری را برای مردم مسلمان و جغرافیایی که مردم مسلمان در آن زندگی می‌کنند به ارمغان بیاورد. امیدواریم حج مسلمانانی که به حج مشرف می‌شوند مورد قبول واقع شود.»

بیانیه ک‌ج‌ک به این شرح است: «عید قربان به عنوان روزهای صلح، همبستگی و اشتراک در جوامع مسلمان مورد استقبال قرار می‌گیرد. در عین حال اعیاد نشان‌دهنده فرهنگ مبارزه با ستمگران امروزی، منافقین، استعمارگران، غاصبانی که اراده را به رسمیت نمی‌شناسند و کسانی که حق و قانون را به رسمیت نمی‌شناسند، است. ما به عنوان جنبش معتقدیم که عید قربان سال ۲۰۲۴ این احساسات و افکار را در بین مردم ما بیشتر خواهد کرد.

مانند اعیاد گذشته، مردم مسلمان و مردم کورد زیر حملات بزرگ وارد این عید می‌شوند. کوردها جامعه‌ای اسلامی هستند که قرن‌هاست در معرض اعمال خلاف اصول، اخلاق و خواهری-برادری اسلام دموکراتیک بوده‌اند. رویکرد دولت ترکیه به مردم کورد در گذشته نیز مانند امروز خصمانه بوده است. آنها با بیان ارزش‌های اسلامی و استفاده از ارزش‌های اسلامی برای منافع خود بیشترین دشمنی‌ها را انجام دادند. در این صورت مبارزه برای کوردها به یک وظیفه شرعی تبدیل می‌شود. باید با این آگاهی عمل کرد که ایمان، شجاعت و اتحاد همواره برای مردم در مبارزه با استعمارگران ظالم پیروز بوده است.

اگر مردم کورد و محافل مسلمان واقعی، همبستگی مردم را در برابر حملات دولت استعمارگر نسل‌کش ترکیه افزایش دهند و با هم با ذهنیت استعمارگر و غاصب مبارزه کنند، برای مردم سودمند خواهد بود. این یک حق موجه و مشروع است که علیه دولت ترکیه که کوردها را انکار می‌کند، وجود آنها را ممنوع می‌کند، اراده آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و کوردها را جامعه ضعیفی می‌بیند که همیشه می‌تواند آن را تحت استعمار قرار دهد، همیشه در حال کنش باشیم. آنچه اسلام محمدی مسلمانان کورد را ملزم به انجام آن می‌کند تشدید مبارزه با غصب اراده توسط منافقان و ستمگران، اعمال ناروا، انزوا و شکنجه است. این است که باید تا زمان بدست آوردن حقوقشان، مبارزه دموکراتیک را به قوی‌ترین شکل ممکن و بدون ترس، علیه ذهنیتی که اراده‌اش را به رسمیت نمی‌شناسد و علیه استعمار ترکیه انجام دهیم. در واقع امروزه عبادت بدون مبارزه با انزوا و شکنجه و قیم و غارت و غصب مقدس شمرده نمی‌شود.

این طبیعی‌ترین حق جوامع است که در سرزمین خود زندگی کنند و با هویت، زبان و فرهنگش، خود را مدیریت کنند. اما دولت ترکیه طبیعی‌ترین حقوق انسانی را که کوردها به عنوان یک مردم دارند، یعنی حق خودمدیریتی در سرزمین خود، با فرهنگ و زبانشان، از بین می‌برد. غصب حقوق کوردها و به رسمیت نشناختن اراده آنها و به عنوان مستعمره خود با آنها رفتار کردن نیز نفی اسلام است.

کوردها که رهبری آنها در شرایط انزوا و شکنجه شدید قرار دارد، اراده آنها غصب شده، حقوق آنها سلب شده، و تلاش می‌شود تحت ظلم ستمگران مستعمره شوند، باید برای دفاع از خود و به دست آوردن حقوق خود، صیانت از اراده خود، چنان مبارزه کنند که گویی عبادت می‌کنند. فراموش نکنیم که عید قربان در نتیجه پیروزی سنت ابراهیمی بر ستمگرانی که خود را خدا می‌دانستند مانند نمرود و فرعون برگزار شد. مهمترین مسئله‌ای که کوردها در این اعیاد باید به آن فکر کنند این است که امروز چگونه به این سنت مقدس مبارزه پاسخ خواهیم داد و چگونه شایسته آن خواهیم بود. به این معنا، ما به عنوان مردم کورد می‌گوییم که هیچ عبادتی مقدس‌تر از صیانت از اراده خود با مقاومت از هر جهت در برابر دولت ترکیه نیست. ما یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که این وظیفه مسلمانان است که بیش از هر چیز دیگری این عید را وسیله‌ای برای چنین مبارزه‌ای قرار دهند.

به این معنا، مسلمانانی که به خط مشی محمدی ایمان دارند، باید با این آگاهی عمل کنند که هیچ عبادتی معنای مقدس خود را نخواهد داشت، مگر اینکه با دولت استعمارگر ترکیه که اراده اسلام را غصب می‌کند و دارای ذهنیت قیم است، مبارزه کند. مسلمانان ترکیه باید بدانند که مبارزه آنها با ذهنیت استعماری آک‌پ-‌م‌ه‌پ، سیاست‌های قیم و غصب اراده به اندازه عبادت، ثواب خواهد داشت. ما می‌گوییم که موفقیت این مبارزه در گرو اتحاد مردم مسلمان به ویژه مسلمانان خاورمیانه بر پایه‌ی برابری، حقوق و عدالت است. از این جهت، ما از همه مسلمانان وفادار و محترم به ارزش‌های اسلام دموکراتیک می‌خواهیم در مبارزه مشترک شرکت کنند.

مسلمانان عزیز کوردستان

اهمیت حضور در آرامگاه شهدا را مانند هر اعیاد و اولویت دادن به عیادت بیماران، سالمندان و نیازمندان به ویژه خانواده‌های شهدا و خانواده‌های زندانیان را یادآور می‌شویم. ما از مردم کورد می‌خواهیم به اقتضای اخلاق و شعور میهن‌دوستانه و وظیفه دینی، کینه‌ها را از بین ببرند و با افزایش صلح داخلی، وحدت و همبستگی را افزایش دهند. با توجه به اقدامات دولت ظالم ترکیه، از این فرصت استفاده کرده و یادآور می‌شویم که در این روزهایی که بیش از هر زمان دیگری در این وضعیت قرار داریم، همه باید با همبستگی، اتحاد، عشق و احترام در جبهه مبارزه مشترک شرکت کنند.

یادآور می‌شویم که مردم ما که کمک و قربانی می‌کنند، باید از طریق نهادهای میهن‌دوست دموکراتیک حمایت و کمک‌هایشان را به دست مردم نیازمند برسانند. ما از ملا و سید‌های کورد می‌خواهیم که هر چقدر هم که فشار و خشونت زیاد باشد، تمام فرایض دینی از جمله عبادت را به زبان کوردی انجام دهند و از کوردها، ترک‌های وظیفه‌شناس و مسلمانان سایر اقوام می‌خواهیم که به مساجدی که در آن خطبه‌های مذهبی برگزار می‌شود، نروند. یادآور می‌شویم که این نگرش محمدی است و مایلیم تاکید کنیم که انکار کوردها و غصب اراده آنها، انکار یکی از آیات الله است.

ما به عنوان جنبش آزادی کوردستان بار دیگر عید مردم مسلمان به ویژه مسلمانان کوردستان را با این احساسات و افکار تبریک می‌گیریم. ما از همه می‌خواهیم که در یک جبهه مشترک، سازمان‌یافته‌تر و قوی‌تر، علیه دولت ظالم، متکی به خود، غاصب، انکارگر، استعمارگر و نسل‌کشی ترکیه مبارزه کنند. به مناسبت این عید بار دیگر یاد و خاطره همه شهدای خود را که در راه اخلاق و وجدان و آزادی بشریت به شهادت رسیدند گرامی می داریم. ما همچنین عید خانواده‌های شهدا را تبریک می‌گوییم.»