ادگار مورین متفکر معروف: ما باید برای مردم کورد و رهبر آنها مبارزه کنیم

ادگار مورین، یکی از بزرگترین متفکران قرن، با بیان اینکه مبارزات آزادیخواهانه خلق کورد را تحسین می‌کنم، گفت: «مبارزه آزادی خلق کورد یک آرمان مشروع است، ما باید برای مردم کورد و رهبر آنها عبدالله اوجالان مبارزه کنیم.»

فیلسوف و متفکر معروف ۱۰۳ ساله فرانسوی، ادگار مورین، که از دهه ۱۹۵۰ یکی از مشهورترین چهره‌های جامعه شناسی بوده است، به پرسش‌های ما در مورد مبارزات مردم کورد برای آزادی و رهبر زندانی آنها، عبدالله اوجالان پاسخ داد که بیش از ۲۵ سال است در زندان امرالی نگهداری می‌شود.

ادگار مورین بیان کرد که اساس مشکل مردم کورد که امروز با آن مواجه هستند، نتیجه سیاست‌هایی است که نیروهای تحت رهبری انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها در زمان سقوط امپراتوری عثمانی انجام دادند و برای درک بهتر جنگ‌هایی که امروزه در بسیاری از مراکز در حال وقوع است، باید گفت: «اولین موضوعی که باید انجام شود ایجاد ارتباط ژئوپولوتیک و تاریخی درگیری‌ها و درج آنهاست. به عنوان مثال، پس از نابودی امپراتوری عثمانی، مردم کورد خودسرانه توسط انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها میان دولت-ملت‌ها تقسیم شدند. در نتیجه این سیاست‌ها، مردم کورد خود را میان ملل مختلف از ترکیه گرفته تا ایران تقسیم شده دید و از حق ملیت خود محروم شدند. علاوه بر این، تقسیم امپراتوری عثمانی به ملت‌های قومی نابرابر در اروپا و آسیا به جنگ‌های بزرگ بسیاری انجامید. یوگسلاوی، سپس کوزوو در اروپا و جنگ در خاورمیانه در نتیجه مرزهای دولت-ملت ترسیم شده در آن روز شکل گرفت.»

فقدان راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز، جنگ‌ها را عمیق‌تر می‌کند

ادگار مورین، جامعه‌شناس معروف، بزرگترین دلایل بروز چنین جنگ‌های جدی را فقدان راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز عنوان کرد و گفت: «عدم راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز خطرات جنگ از جمله خطر گسترش و رشد جنگ‌ها را به همراه دارد. برخی از کوردها توانستند از یک منطقه خودمختار محافظت کنند و از خود محافظت نمایند، اما سایرین تحت ظلم نیروهایی مانند ترکیه و ایران به حیات خود ادامه می‌دهند.»

ادگار مورین با بیان اینکه ظهور سیاست‌ها و رهبران پوپولیستی در جهان نقش مهمی در جنگ‌ها داشته است، گفت: «در همه قاره‌ها یک افول عمومی وجود دارد. بحران جهانی دموکراسی و توسعه رژیم‌های نواستبدادی با ابزار کنترل شخصی با رایانه، دلیلی برای ترویج سیاست‌های پوپولیستی و رهبران آن است.»

ما به یک نشست بین‌المللی نیاز داریم

ادگار مورین رویکرد قدرت‌های غربی به جنگ کوردستان و مبارزات مردم کورد برای آزادی را ارزیابی کرد و گفت: «قدرت‌های غربی هرگز نیازهای ملی مردم کورد را در نظر نگرفتند، برعکس در جنگ با داعش در آنها بر اساس منافع خود از مردم کورد در سوریه حمایت کردند».

مورین در پاسخ به سوال ما درباره پ‌ک‌ک که رهبری مبارزات آزادیخواهانه خلق کورد را برعهده دارد و در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گرفته است، گفت: «اصطلاح تروریست همیشه به اشتباه برای توصیف مقاومت در برابر عنصر ظلم به کار رفته است. این موقعیت در خدمت صلح نیست. شرایط یک نشست بین‌المللی باید برای بهبود وضعیت خاورمیانه که شامل مردم کورد و فلسطین است، باید فراهم شود. اما ما با چنین دیدگاهی فاصله داریم.»

روژاوا یک نمونه است

ادگار مورین، فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی، اهمیت وجود نظام اکولوژیکی دموکراتیک و آزادی زنان در روژاوا را که الهام گرفته از پارادایم‌های عبدالله اوجالان است، خاطرنشان کرد و گفت: «این نظام تجربه مهمی برای جوامعی است که به دنبال تغییر و تحول هستند» . ادگار مورین همچنین گفت: «تجربه روژاوا یک نمونه است و برای اینکه تغییرات مورد نظر اتفاق بیفتد، باید بیشتر شناخته شده و در همه جا گسترش یابد.»

ادگار مورین با تاکید بر اهمیت کارزار «آزادی برای اوجالان، راه حل سیاسی برای مسئله کورد » که در ۱۰ اکتبر در عرصه بین‌المللی راه اندازی شد، گفت: «ما باید برای مردم کورد و رهبر آنها عبدالله اوجالان دست از مبارزه و کارزار خود برنداریم . نیروهایی که می‌توانند در حل مسالمت‌آمیز مسئله کوردها شرکت کنند، بسیار ضعیف و پراکنده هستند. برای اینکه یک مداخله بین‌المللی برای مردم کورد صورت گیرد، باید یک جنبش دموکراتیک در جهان رخ دهد. از این نظر، فشار بین‌المللی بر ترکیه می‌تواند برای عبدالله اوجالان موثر باشد».

من برای مردم کورد مبارزه کردم و به این کار ادامه خواهم داد

 ادگار مورین متفکر معروف با بیان اینکه مبارزه برای آزادی خلق کورد باید در هر زمینه‌ای مورد حمایت قرار گیرد، گفت: «نظر من روشن است. من مبارزات خلق کورد را تحسین می‌کنم. مبارزه برای آزادی خلق کورد یک امر مشروع است. من برای آنها مبارزه کردم و این کار را ادامه خواهم داد.»

ادگار مورین کیست؟

ادگار مورین که در سال ۱۹۲۱ در پاریس به دنیا آمد، به عنوان فیلسوف و جامعه شناس مشهور جهان شناخته می‌شود. ادگار مورین که در طول جنگ داخلی اسپانیا در جبهه ضد فاشیستی شرکت کرد، بعداً در سال ۱۹۴۲ در جریان جنگ جهانی دوم به مبارزه علیه اشغال فرانسه توسط آلمان پیوست. ادگار مورین در جوانی یک فعال کمونیست بود و در سال ۱۹۵۱ حزب کمونیست فرانسه را ترک کرد.

پروفسور ادگار مورین که از دهه ۱۹۵۰ در فرانسه و بعدها در جهان به یکی از چهره‌های تغییرناپذیر جامعه‌شناسی تبدیل شد، یکی از مهم‌ترین فیلسوفان و متفکران قرن به شمار می‌رود. ادگار مورین سال‌ها مدیر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) بود.