استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

کارکنان استرک تی‌وی و مدیا هابر تی‌وی با گفتن‌‌‌: ‌«غیرقانونی» و ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«توطئه است» حمله پلیس‌ را محکوم کرده و گفتند‌: ‌«بی‌گمان این حمله در نتیجه روابط کثیف با رژیم اردوغان فاشیست انجام شده است.‌»

حمله به مطبوعات و رسانه‌ آزاد

استودیوی استرک تی‌وی ‌(Stêrk TV) و مدیا هابر تی‌وی ‌(MEDYA HABER TV) در شهر دندرلئو در دوشنبه شب مورد هدف و حمله نیروهای پلیس قرار گرفت. بدون اینکه دلیلی نشان داده شود حمله صورت گرفت و در تمام طول شب نگذاشتند که زحمتکشان و کارکنان تلویزیون خود را به ساختمان استودیو برسانند.

کارکنان استرک تی‌وی و مدیا هابر تی‌وی بیانیه‌ای مطبوعاتی در این رابطه منتشر کردند و گفتند‌: ‌«آنها در را شکستند و به صورت غیرقانونی وارد شدند، اول از همه به رایانه، تجهیزات و مواد پخش آسیب رساندند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

بصورت غیرقانونی وارد شدند

بیانیه در مقابل ساختمان هر دو کانال تلویزیونی داده شد. از طرف استرک تی‌وی رمضان اولچن و از طرف مدیا هابر نیز هوال اصلان بیانیه را قرائت کردند.

این بیانیه به شرح زیر می‌باشد‌:

‌«پلیس بلژیک مورخ ۲۳ آوریل در حدود ساعت ۰۱‌‌‌‌‌‌‌:۳۰ بامداد در شهر دندرلئو شهر بلژیک، به ساختمان‌های شرکت‌های Sterk N.V، Roj N.V و Hîvron N.V حمله کردند. این حمله از جانب پلیس فدرال در بلژیک انجام شده و قبل از آن هم به وکلا و مسئولان این شرکت‌ها اطلاع داده نشده است. در ساعات دیروقت شب زمانیکه کسی در ساختمان‌ها حضور نداشت به شیوه‌ای غیرقانونی به داخل آمده و کامپیوتر، ابراز و مواد پخش مطبوعاتی را تخریب کردند. در ابتدا ما این حمله غیرقانونی و ضد دمکراتیک که در مرکز اروپا انجام شده را محکوم می‌کنیم. این وضعیت نه تلاشی حقوقی است و نه یک تفتیش و بازرسی است. این یک حمله برعلیه سازمان‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای آزاد است که صدای خلق کورد می‌باشد. همزمان در همان ساعات پلیس ترکیه هم به منازل خبرنگاران کورد در ترکیه حمله کرد، این ادامه حملات سازماندهی شده است. همچنین این حمله در ۱۲۶مین سالگرد روز مطبوعات کوردی انجام شد و یقینا این کار معنادار است.

حمله‌ای علیه آزادی خبررسانی خلق کورد

پلیس بلژیک در ماه مارس ۲۰۱۰ به همان استودیو حمله کرده بودند و در آن حمله هم تمام کامپیوترها و هاردها را مصادره کردند. تحقیقاتی انجام شد و پرونده تشکیل شد، اما بی‌نتیجه ماند و هیچ کاری برعلیه آن اعمال صورت نگرفت. همچنین شرکت‌های نام برده براساس قوانین بلژیک کار می‌کنند و به مثابه نهادهای تجارتی تاکنون با هیچگونه شکایت و عمل غیرقانونی مواجه نشده‌اند.

در ابتدا قصد داریم مشخص نماییم که‌؛ این حمله برضد مطبوعات کوردی، آزاد و آزادی خبررسانی خلق کورد صورت گرفته است. دولت ترکیه و همدستان بین‌المللی‌اش، تاکنون صدها حمله برعلیه مطبوعات کوردی انجام داده‌اند اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند. بدلیل اینکه ما یعنی زحمتکشان مطبوعات و رسانه آزاد، در هر شرایطی علیرغم هرگونه فشار و سرکوب، کار خود را ادامه داده و ادامه خواهیم داد. هر کس بخوبی واقف باشد که این حمله غیرقانونی است و با این روش دستگیری و مانع‌تراشی ‌نمی‌توانند ما را از راه خود دور سازند.

نتیجه روابط کثیف با رژیم فاشیست اردوغان

دولت ترکیه سا‌ل‌هاست این را به آزمون و خطا گذاشته است، ده‌ها همکار ما را به قتل رساند اما دوباره نتوانست مطبوعات و رسانه آزاد را متوقف سازد. ما هیچ تردیدی نداریم که این حملات در نتیجه روابط کثیف میان رژیم فاشیست اردوغان صورت گرفته است. در اینجا ما حکومت بلژیک را اینگونه فرامی‌خوانیم‌؛ شما با رژیم فاشیست اردوغان در نتیجه کدام معامله کثیف به مطبوعات کوردی حمله می‌کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟ باید این مسئله را برای کوردها و افکار عمومی بلژیک و جهان آشکار سازید. اگر شما بار رژیم اردوغان یک معامله کثیف انجام نداده باشید، پس در این صورت چرا بصورت غیرقانونی به استودیوی ما حمله می‌کنید‌؟ ما همین فراخوان را به مطبوعات بلژیک،‌ سازمان‌های مدنی و احزاب سیاسی ارائه می‌دهیم‌؛ ما در اینجا کار پخش مطبوعاتی را برعهده داریم. کارهای ما آشکارانه صورت می‌گیرد، درهای استودیوی ما بروی هرکسی باز است. در ابتدا پلیس و سپس هرکسی که بخواهد می‌تواند به استودیو واداره ما بیاید و کارهای ما در اینجا را دنبال کند. در اینجا وضعیتی پنهانی وجود ندارد.

بدون اطلاع وکلا و مسئولان حمله کردن‌، توطئه است

ما می‌خواهیم این را نیز بیان داریم که این حمله نیروهای پلیس‌ بدون اطلاع وکلا و مسئولان شرکت را به مثابه یک توطئه ارزیابی می‌کنیم. بازرسی پلیس‌ بدون مجوز و دستگیری حقوقی ازنظرما یک جرم است، یک نقض حقوقی است.

ما به مثابه کارکنان مطبوعات آزاد می‌دانیم که حملاتی از این دست با هیچ وضعیت حقوقی قابل ابراز و توضیح نیست. اما ما از تمام حق قانونی و حقوقی خود استفاده خواهیم کرد. وکلای ما هرچه زودتر برعلیه این حمله غیرقانونی کارهای لازم را انجام خواهند داد.

ما اینجاییم، آنان نمی‌توانند ما را ساکت کنند

همچنین ما، یعنی زحمتکشان مطبوعات کورد همیشه به صدای خلق خود مبدل خواهیم شد. هیچ نیرویی نمی‌تواند صدای ما را قطع نماید. ما این پیام را به خلق، دوستان و حتی طرفین فاشیستی که درتلاشند می‌دهیم‌؛ ‌«ما اینجاییم». ما هم در مورد آگاه سازی و خبررسانی به خلق خود و اشاعه زبان و فرهنگ خویش،‌ خود را مسئول می‌دانیم.

ما این وظیفه و مسئولیت مقدس را از زندگی خود نیز با ارزش‌تر و مهم‌تر می‌دانیم. در مقابل تمام فشار و سرکوب‌ها دوباره قلم ما خواهد نوشت و دوربین‌های ما حقایق را ثبت خواهند کرد. روزنامه‌نگاران کوردستانی، اعمال‌ پلید دولت ترکیه به‌مانند به آتش کشانیدن روستاها،‌ طبیعت و قتل‌عام کودکان و زنان و غیره را برای افکار عمومی منتشر خواهند کرد. همچنین کسانی که وحشی‌گری داعش را به جهان مخابره کرده و اطلاع‌رسانی کردند و برای این هدف جان خود را از دست دادند،‌ دوباره نیز زحمتکشان فدائی مطبوعات و رسانه آزاد بودند. سراسر جهان به این امر واقف است و بخوبی می‌داند. ما همیشه دنباله‌روی نیکی، درستی و حقیقت خواهیم بود.‌»