‌«دولت عراق باید در برابر حملات اشغالگرانه بایستد‌»

زبیر آیدار، عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک از دولت مرکزی عراق خواست در برابر حملات اشغالگرانه دولت ترکیه بایستد. رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره خلق نیز اظهار داشتند که سیاست حمله شکست خواهد خورد.

مخالفت با دیدار اردوغان از عراق

زبیر آیدار عضو شورای اجرایی کنفدرالیسم جوامع کوردستان ک‌ج‌ک از دولت مرکزی عراق خواست در قبال حملات اشغالگرانه به متینا در برابر دولت ترکیه موضع بگیرد و گفت: «صدام و دولت‌های قبلی علیه کوردها جنگیدند و شکست خوردند. عراق بسیار متضرر شد . باید از این تجربیات درس گرفت.»

زبیر آیدار عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک و رمزی کارتال رئیس مشترک کنگره خلق در خصوص حملات اشغالگرانه جدید دولت ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا و سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند.

با عملیات نظامی بر دولت عراق فشار وارد می‌شود

زبیر آیدار عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک گفت که دولت ترکیه در حال صحبت در مورد عملیات نظامی جدید است و بر این اساس در حال آماده‌سازی است و گفت: «آنها این عملیات را در زمان جالب توجهی آغاز کردند. یک روز قبل از سفر اردوغان به بغداد، آنها این عملیات را شروع کردند. آنها از طریق این عملیات بر دولت باشور و از طرف دیگر بر دولت مرکزی عراق فشار می‌آورند. به این ترتیب می‌خواهد به آنها بگوید یا حرف من را قبول دارید یا من با سربازانم و نیروهای نظامی هر کاری که بخواهم انجام می‌دهم. یعنی اول سربازانش را به آنجا می‌فرستد بعد خود به آنجا می‌رود. اینگونه سیاه نمایی می‌کند. از یک طرف آنها را تهدید نظامی می‌کند و از طرف دیگر ابزارهای اقتصادی را پیش روی آنها قرار می‌دهد. همچنین بحث آب را در دستور کار قرار می‌دهد، قول احداث خطوط انرژی، اقتصادی و جاده‌ای را می‌دهد. اما ریشه همه اینها مسئله‌ کوردها و قصد جنگ با کوردستان است».

عراق باید راه حلی برای ترکیه در برابر جنگ ارائه دهد

 آیدار با یادآوری اینکه دولت عراق در طول تاریخ متحمل خسارات بزرگی از جنگ علیه کوردها شده است، خاطرنشان کرد، دولت عراق باید در برابر سیاست‌های اشغالگرانه دولت ترکیه راه حلی برای مسئله کوردها ارائه دهد. آیدار گفت: «در اینجا ما از دولت مرکزی عراق درخواستی داریم. باید از اشتباهات دولت‌های قبلی درس بگیرد. باید از اشتباهات صدام و دولت‌های قبلی درس بگیرد. همه این دولت‌ها علیه کوردها جنگیدند، اما آنها هیچ سودی از آن ندیدند. همه آنها به عراق آسیب رساندند. این تجربه را باید دید. ترکیه نیز در همین مسیر است. آنها می‌خواهند عراق را به جنگ خود بکشانند. وضعیت عراق متفاوت است. کوردها به عنوان یک استاتوی فدرال در قانون اساسی پذیرفته شده‌اند. آنچه عراق باید انجام دهد ارائه تجربیات خود به ترکیه است. اینکه عراق چگونه کوردها را به رسمیت می‌شناسد را باید به ترکیه پیشنهاد دهد که این کار را انجام دهد. اگر اردوغان خواهان کمک نظامی از عراق است، باید مدل راه حل خود را به آنها پیشنهاد دهد.»

آن‌ها در برابر موضع‌گیری آزادی خلق کورد شکست خواهند خورد

 آیدار با بیان اینکه حملات اشغالگرانه جدید علیه مردم کورد و جنبش آزادی در دستور کار قرار دارد و خلق کورد در مقابل آن موضع‌گیری می‌کنند، گفت: «ما به عنوان ملت کورد به عنوان جنبش آزادی و جنبش کوردستان موضع مشخص خود را داریم. در مقابل این وضعیت و جست و جوی جنگ، از آزادی و خاک مردم خود دفاع خواهیم کرد. ما در پلتفرم‌های ملی و بین‌المللی با این موضوع مبارزه خواهیم کرد. به این ترتیب تمامی عملیات‌ها ناموفق خواهد بود. هر کاری هم که انجام دهند، ما مبارزه خود را برای آزادی عمیق‌تر خواهیم کرد و آزادی مردم خود را تضمین خواهیم کرد. دولت ترکیه در جنگ کوردستان شکست خورده است. این را در جشن‌های نوروز و در نتایج انتخابات محلی دیدیم. آنها ممکن است سربازان خود را در آنجا داشته باشند، اما از نظر روحی و روانی در این جنگ شکست خورده‌اند. خلق کورد ایستاده و از هویت و حقوق خود دفاع می‌کنند. آنها در این جنگ جدید نیز شکست خواهند خورد.»

دولت ترکیه جنگی را آغاز می‌کند که در آن شکست می‌خورد

رمزی کارتال رئیس مشترک کنگره خلق گفت که دولت فاشیستی آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ به دنبال کشورهایی است که از حمله اشغالگرانه جدیدش حمایت کنند و برای این منظور تلاش می‌کند و گفت: «برای بدست آوردن حمایت از این عملیات، از همه خاورمیانه و بویژه از عراق بازدید می‌کند. در وهله اول، اردوغان در ۲۲ آوریل به عراق سفر خواهد کرد. از طریق این عملیات، عراق را تحت فشار قرار خواهد داد. اما ما می‌گوییم؛ حملات دولت ترکیه به گریلاها شکست خورده است. آنها مفهوم جنگ را با امید فراوان و تکنیک‌های جدید ساختند و می‌خواستند به نتیجه برسند. اما شکست خوردند. در برابر مقاومت بزرگ و تاریخی گریلاهای آزادی‌بخش و جنبش آزادی، این مفهوم و حمله شکست خورد. بنابراین، هیچ فرصتی برای دولت ترکیه وجود ندارد که با عملیات نظامی و وعده‌های جدید علیه گریلاها به نتیجه برسد. فرصت اقتصادی هم وجود ندارد. قدرت او برای این کار کافی نیست. به همین دلیل از عراق، ایران و دیگر کشورهای منطقه کمک می‌خواهد. از اروپا و آمریکا کمک می‌خواهد. می‌خواهد با کمک این حوزه‌ها نتیجه بگیرد. اما ما این را به صراحت می‌گوییم; این تلاش‌های دولت ترکیه بی‌نتیجه خواهد ماند.

ایستادگی مردم ما حملات را شکست خواهد داد

دولت ترکیه، آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ و حزب الکنترا نمی‌توانند با این حملات به نتیجه برسند. این روند با شکست دولت فاشیست ترکیه پایان خواهد یافت. طی این روند، نشست کنگره ملی کوردستان ک‌ن‌ک برگزار شد. ک‌ن‌ک و همه احزاب و جنبش‌های کوردستانی که زیر چتر آن هستند در مقابل این حملات می‌ایستند، آنها در برابر آن موضع گرفته‌اند. مردم، جنبش‌های سیاسی، نهادها، روشنفکران، نویسندگان ما در چهار بخش کوردستان و خارج از میهن باید در برابر حملات دولت ترکیه موضع بگیرند. نگرش مردم ما و موضع‌گیری مخالف آنها این حملات را شکست خواهد داد. دولت ترکیه تاکنون نتوانسته از این حملات نتیجه بگیرد و از این به بعد نیز هرگز نتیجه نخواهد گرفت. از نتایج انتخابات مشخص بود که این سیاست شکست خورده است. مردم ما در برابر این سیاست‌ها رفتار خود را نشان دادند و در انتخابات درس بزرگی به آنها دادند. مردم ما از این پس با این موضع‌گیری سیاست آنها را شکست خواهند داد.»