بستگان زندانیان: در زندان‌ها انزوا وجود دارد

بستگان زندانیان در چارچوب «به آزادی رای دهید» برای دیدار با وزیر دادگستری به مقابل این وزارت رفتند. بستگان زندانیان گفتند: «شما هم‌ نپذیرید، انزوا وجود دارد، ما برای رفع انزوا این‌جا حضور داریم.»

کنش‌های زندانیان سیاسی با مطالبه‌ی «آزادی برای عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی برای مسئله‌ی کورد» ادامه دارد. زندانیان اعتصاب غذای خود را از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ آغاز کردند و در ۴ آوریل کنش خود را وارد مرحله جدیدی کردند. این کنش با تحریم ملاقات حضوری با خانواده‌ها، تماس تلفنی و حضور در دادگاه ادامه دارد. همزمان بستگان زندانیان نیز کنش خود را وارد مرحله جدیدی کردند و برای حمایت از زندانیان خواستند در آنکارا با وزیر دادگستری دیدار نمایند، اما زمانی که خواستند به جلوی وزارت دادگستری بروند، مانع آن‌ها شدند.

نمایندگان پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) و بستگان زندانیان از پارلمان به مقابل وزارت دادگستری آمدند اما اجازه داده نشد از اتوبوس‌های خود پیاده شوند، پلیس‌ها‌ به مادران گفتند «نیازی به ایجاد شلوغی نیست» و اجازه نمی‌دهند با وزیر دادگستری دیدار نمایند.

سیری ساکیک‌ نماینده‌ی پارلمانی دَم پارتی به پلیس‌ها گفت: «شما کیستید؟ هیچ کس نمی‌تواند از پشت شیشه‌های تاریک به ما دستور بدهد. اگر لازم باشد به مبارزه خواهیم پرداخت، امروز هرچه مادران بخواهند ما آن را انجام خواهیم داد.»

مادران به پلیس اعتراض کردند و گفتند: «شما اجازه نمی‌دهید ما سخن بگوییم. ‘عفو عمومی’ برای همه صادر می‌شود اما فرزندان ما را در زندان نگه می‌دارند. ما خواستار رفع انزوا هستیم، برای این منظور نیز این‌جا هستیم. مخاطب ما وزیر دادگستری است.»

پس از آن‌که اجازه داده نشد به مقابل وزارت دادگستری بروند، مادران در مقابل درب پارلمان کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند.

سپس با سردادن «زنده باد مقاومت زندان» و «حق، قانون، عدالت» وارد پارلمان شدند.