د‌ف‌گ و م‌ک‌گ به حملات به مطبوعات آزاد اعتراض کردند

د‌ف‌گ و م‌ک‌گ عملیات در بلژیک و ترکیه علیه کارکنان مطبوعات آزاد را محکوم کردند و خواستار حمایت شدند.

حمله به مطبوعات و رسانه آزاد

پلیس بلژیک به استودیوهای استرک تی‌وی و مدیا هابر یورش برد. در جریان این حمله، تجهیزات تلویزیون مصادره و تمام کابل‌ها قطع شد. پلیس دولت ترکیه نیز در ساعات اولیه صبح به خانه‌های کارکنان مطبوعات آزاد در آنکارا، استانبول و رحا حمله کرد. در نتیجه یورش به خانه‌ها در آنکارا، مهمت ارسلان خبرنگار آژانس مزوپوتامیا (MA)، در حمله به خانه‌ها در استانبول اسرا سولین دال، انس سزگین، کارمند روزنامه ینی یاشام، صالحه آراس، یشیم آلیچی، بسته آرگات بالچی و شیرین ارمیش و کارکنان مطبوعات آزاد و در یورش در رحا، دوغان کاینک، خبرنگار سابق خبرگزاری فرات ‌(MA‌) بازداشت شدند.

انجمن خبرنگاران دجله و فرات (د‌ف‌گ) و انجمن خبرنگاران زنان مزوپتامیا (م‌ک‌گ) در بیانیه‌های کتبی یورش به استودیوهای استرک تی‌وی و مدیا هابر و بازداشت کارکنان مطبوعات آزاد را محکوم کردند.

اقتدار سیاسی تابلوی انتخابات محلی را نمی‌پذیرد

‌د‌ف‌گ در بیانیه خود با عنوان  «این حملات نمی‌تواند کارکنان مطبوعات آزاد را بترساند!» منتشر شده، با بیان اینکه «از عملیات یورش و بازداشت خبرنگاران و سازمان‌های رسانه‌ای امروز به ما هشدار داده شد»، گفت: «در ابتدا می‌خواهیم بگوییم که ما این امر را تصادفی نمی‌دانیم که سازمان‌های رسانه‌ای کوردی و خبرنگاران کورد یک روز پس از ۲۲ آوریل که روز روزنامه‌نگاران کورد است، یک بار دیگر مورد هدف قرار گرفتند. همچنین ارزیابی این عملیات‌ها مستقل از روند سیاسی اشتباه است. به نظر می‌رسد که قدرت سیاسی انتخابات محلی ۳۱ مارس را نخواهد پذیرفت و در حال برنامه‌ریزی برای غلبه بر رکود سیاسی خود با حملات علیه خلق کورد است. گام اول این امر نیز طبق معمول حمله به کارمندان مطبوعات و رسانه‌های آزاد است. ما به عنوان د‌ف‌گ، حملات بلژیک، آنکارا و استانبول علیه سازمان‌های رسانه‌ای و کارکنان مطبوعات آزاد را به شدت محکوم می‌کنیم.»

فراخوان برای اتحاد

د‌ف‌گ بیانیه خود را با این عبارات به پایان رساند: «ما می‌خواهیم بگوییم که ما به‌ویژه آشکارنمودن سیاست‌های جنگ ویژه، همه سیاست‌هایی که دموکراسی و آزادی‌ها را هدف قرار می‌دهند، به عنوان یک ضرورت مقدس کار خبرنگاری خود می‌دانیم و ما حقیقت را به مردم اعلام خواهیم کرد. از مسئولین تقاضا داریم؛ بدانید که این حملات نمی‌تواند کارکنان مطبوعات آزاد را بترساند. اینگونه حملات را متوقف کنید.»

بازداشت‌ها پذیرفته نخواهد شد

انجمن خبرنگاران زن مزوپتامیا نیز با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «آزار و اذیت فعالان مطبوعات آزاد باید فورا پایان یابد» گفت: «صبح امروز شنیدیم که خبرنگاران زیادی در استانبول و آنکارا دستگیر شدند. این دستگیری‌ها که توسط دادستانی جمهور در استانبول راه اندازی شد و دلیل آن در اختیار عموم قرار نگرفته است، مداخله‌ای علیه آزادی مطبوعات است و غیرقابل قبول است.

ما به عنوان انجمن خبرنگاران زن مزوپتامیا (م‌ک‌گ) از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم که به این فشارها علیه خبرنگاران پایان داده و از آزادی مطبوعات محافظت کنند. در عین حال، ما از نهادهای بین‌المللی و ملی حقوق بشر می‌خواهیم که از حقوق خبرنگاران حمایت کنند و با این درخواست‌های خودسرانه مخالفت کنند. باز هم می‌گوییم خبرنگاران بازداشت شده باید فورا آزاد شوند. خبرنگاری جرم نیست، این بازداشت‌ها باید فوراً پایان یابد.»