تملی: راه حل برون رفت از بن بست ترکیه ممکن است

سزای تملی، نماینده گروه پارلمانی دم پارتی ، اظهار داشت که راه حل برون رفت بن بست ترکیه در دموکراسی‌سازی ممکن است. تملی به رهنمود رهیافت راه سوم اشاره کرد.

رهنمود راه سوم

سزای تملی نماینده گروه پارلمانی دم پارتی با بیان اینکه مبارزه در ترکیه تا انتخابات ۲۰۲۸ بر روی خط بین دموکراسی خواهی و اقتدارگرایی نظام مستقر ادامه خواهد داشت، ادامه داد:«برای پیروزی مبارزه برای دموکراسی، هم اپوزیسیون سیاسی و هم اپوزیسیون اجتماعی باید در خط گسترش دموکراسی قرار گیرند. اگر این کار انجام شود، ممکن است رژیم پایان یابد و ترکیه به سمت دموکراتیزه شدن حرکت کند.»

سزای تملی، نماینده گروه پارلمانی دم پارتی ، نتایج انتخابات محلی را برای خبرگزاری فرات(ANF) ارزیابی کرد.

تملی گفت: «انتخابات محلی را نه تنها باید در چارچوب ریاست شهرداری‌ها و عضویت شوراهای شهرداری ارزیابی کرد، بلکه باید در چارچوب تغییر میز سیاسی نیز ارزیابی نمود.»

عامل اساسی، نگرش نسبت به مسئله کورد است

تملی اظهار داشت که از اقتصاد گرفته تا نارضایتی مستمری بگیران، از آموزش و پرورش، بهداشت و ادارات محلی نتیجه این انتخابات را مشخص کردند و گفت: «با روشن شدن آثار همه عوامل، یک عامل اساسی پیش روی ما قرار می‌گیرد. این قطعا موضع حزب عدالت و توسعه در قبال مسئله کوردها است. نگرش حزب عدالت و توسعه نسبت به مسئله کوردها شامل سیاست‌های جنگی، دشمنی با خلق کورد، عدم حل مسئله، حذف سیاست دموکراتیک و تلاش برای مدیریت ترکیه با ذهنیت قیم‌ها است. علاوه بر این، این امر در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز بحران ایجاد می‌کند.»

ما این چهار سال را با مبارزه پشت سر خواهیم گذاشت

 تملی به انتخابات ۲۰۲۸ اشاره کرد و گفت: «ترکیه به مدت چهار سال در خط بین دموکراتیزه شدن و اقتدارگرایی نظام مستقر قرار خواهد گرفت. برای موفقیت مبارزه برای دموکراسی، لازم است هم اپوزیسیون سیاسی و هم اپوزیسیون اجتماعی در خط گسترش دموکراسی قرار گیرند. اگر این کار انجام شود، ممکن است رژیم پایان یابد و ترکیه به سمت دموکراتیزه شدن حرکت کند. همچنین چهار سال آینده نیز با این مبارزه سپری خواهد شد.»

 باید مسئله از هر لحاظ ارزیابی شود

 تملی با بیان اینکه اپوزیسیون جدای از دم پارتی باید هم از نتایج انتخابات و هم از روند کنونی درس‌های مهمی بیاموزد، ادامه داد: «اکنون ائتلاف‌هایی که مربوط به جامعه است باید در عرصه سیاست خود را بیشتر نشان دهند. همه این تحولات مرحله را تعیین خواهد کرد. ما درخواست خود را از همه اپوزسیون تکرار کردیم. اگر نگرش مثبتی نسبت به فراخوان ما نشان داده شود، امکان عبور ترکیه از این بن بست وجود دارد. حل مسئله کوردها برای آزادی و صلح مردم خاورمیانه بسیار مهم است. بنابراین باید مسئله را از هر لحاظ ارزیابی کرد.»