عفو بین‌الملل: ارتش سومالی با پهپادهای ترکیه غیرنظامیان را قتل‌عام کرد

عفو بین‌الملل اعلام کرد که ۲۳ غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک در دو حمله ارتش سومالی با استفاده از پهپادهای ساخت ترکیه در ماه مارس گذشته جان خود را از دست دادند و خواستار تحقیق در مورد «جنایات جنگی» احتمالی شد.

به گفته این سازمان حقوق بشر، این حملات در روز ۱۸ مارس به مزرعه‌ای در نزدیکی روستای بغداد در جنوب منطقه شابل سفلی صورت گرفت.

به گفته ساکنان محلی در مصاحبه با عفو بین‌الملل که گزارش آن روز سه‌شنبه منتشر شد، «حملات پهپادی» پس از درگیری‌های شدید بین اسلام‌گرایان افراطی شباب و نیروهای امنیتی سومالی صورت گرفت.

اعضای سازمان غیردولتی با ۱۲ نفر از جمله قربانیان، بستگان و شاهدان مصاحبه کردند و تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های قطعات اسلحه را بررسی کردند و مشخص کردند که از پهپادها و بمب‌های بایراکتار TB-2 ساخت ترکیه استفاده شده است.

یک ورطگی کامل وجود داشت، همه جا صدای جیغ و پر از اجساد بود...

محمد علی دیری که برادر کوچکتر و برادرزاده ۹ ساله خود را در این حمله از دست داد، گفت که پس از شنیدن اولین انفجار درست قبل از حمله دوم به سمت مزرعه دوید. دیری به عفو بین‌الملل گفت: «این یک ورطگی کامل بود، همه جا صدای جیغ، بوی خون و اجساد بود.»

به گفته این سازمان غیردولتی، پنج خانواده آسیب‌دیده از این حملات متعلق به یک جامعه به حاشیه رانده سومالیایی بودند. تایگر چاگوتاه، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل با بیان اینکه «غیرنظامیان اغلب بار درد و رنج جنگ در سومالی را متحمل می‌شوند.» در این گزارش گفت: «این مرگ‌های وحشتناک را نباید نادیده گرفت» و افزود: «دولت‌های سومالی و ترکیه باید این حملات مرگبار را به‌عنوان جنایات جنگی بررسی کنند.»

در ماه مارس، دولت سومالی اعلام کرد که عملیاتی را برای هدف قرار دادن شباب در این منطقه انجام داده است، اما به تلفات غیرنظامیان اشاره‌ای نکرد. وزارت اطلاعات روز ۱۹ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جریان عملیاتی که به همراه نیروهای مسلح ما و شرکای بین‌المللی انجام شد، بیش از ۳۰ جهادگر کشته شدند.»

دولت‌های سومالی و  ترکیه پاسخی نمی‌دهند

عفو بین‌الملل اعلام کرد که از دولت‌های سومالی و ترکیه اطلاعات بیشتری درخواست کرده است، اما هیچ نتیجه‌ای دریافت نکرده است.

آنکارا که روابط نزدیکی با سومالی دارد، شریک اقتصادی و شریک اصلی سومالی در زمینه همکاری نظامی است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات ترکیه، سومالی میزبان بزرگترین پایگاه نظامی و مرکز آموزشی ترکیه در خارج از کشور نیز می‌باشد.