پژاک: پیوند عمیق میان انقلاب خلقمان با روزنامه‌نگاری آزاد و دمکراتیک گسست‌ناپذیر است

کمیته رسانه‌های آزاد پژاک به مناسبت روز روزنامه نگاری کوردی بیانیه‌ای منتشر کرد. کمیته با تاکید بر گسست‌ناپذیری پیوند عمیق میان انقلاب خلق کورد با روزنامه‌نگاری آزاد و دمکراتیک گفت: «مبارزات تا رسیدن به قله‌های ترقی روشنگرانه بی‌وقفه ادامه خواهد یافت.»

بیانیه‌ پژاک بمناسبت روز روزنامه‌نگاری کوردی

کمیته رسانه‌های آزاد حزب حیات آزاد کوردستان پژاک به مناسبت روز روزنامهنگاری کوردی بیانیه‌ای منتشر کرده و این روز را به عموم خلقمان تبریک گفت.

مشروح این بیانیه در زیر آمده است: «۱۲۶ سال پیش چاپ و انتشار نخستین روزنامه کُردی مرحله‌ای پرفراز و نشیب از یک تاریخ باشکوه را آغاز نمود. «کمیته رسانه‌های آزاد حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)» به مناسبت روز روزنامه‌نگاری کُردی، به عموم خلقمان تبریک می‌گوید.

گذشت ۱۲۶ سال از روزنامه‌نگاری کُرد، دستاوردهایی روشنفکرانه و علمی بربنیان ترویج و رشد آگاهی، آزادی و دمکراسی به همراه داشته است. ترقی در زمینه روزنامه‌نگاری مبتنی بر مفهوم آزادی معنایی در حدود و ثغور مبارزات بی‌وقفه آزادیخواهانه دارد. رسالت این حوزه، بنیان‌گذاشتن شیوه‌ای از روزنامه‌نگاری مبتنی بر رسانه‌ آزاد است که بعنوان هدف غایی کماکان پیشاروی یکایکمان قراردارد.

خلق تحت ستم کُرد نیاز داشت مبارزات خویش را بر آگاهی و بینش آزاد مبتنی سازد، لذا حوزه روزنامه‌نگاری کُردی با این رویه توانست به احیای هویت فرهنگی خلقمان کمک شایانی توجه بکند. بی‌شک ترویج شیوه‌ای از رسانه‌های آزاد جهت بیداری خلق در برابر امواج نسل‌کشی در بخش‌های کردستان یک ضرورت حیاتی بوده و هست. روزنامه‌نگاری آزاد با رسالت هموار ساختن زمینه برای رشد ذهنیتی و فرهنگی جامعه، وظایفی سنگین بردوش داشته و همچنان بخش بزرگی از این راه پرمانع برای طی‌کردن باقی مانده است. مبارزه با روندهای آسمیلاسیون در بخش‌های کردستان کماکان نیاز به رشد روزنامه‌نگاری و رسانه آزاد دارد. هنوز هم در این عرصه از آگاهی و رشد، کاستی‌های زیادی وجود دارد که باید برطرف شود.

چاپ نخستین روزنامه کُردی تحت نام «کُردستان» در ۲۲ آوریل ۱۸۹۸ میلادی نوعی قدرت فکری و عملی به شخصیت کُرد آزاد بخشیده است. به دلیل وجود برنامه‌های دشمنان خلقمان در بخش‌های کردستان، جامعه روزنامه‌نگاران کُرد نیز نسل‌به‌نسل و طی بیش از یک قرن گذشته آماج حملات و سرکوبگریهای نسل‌کشانه قرارگرفته‌اند. فشار بر حوزه روزنامه‌نگاری کُردی با هدف ممانعت از شکل‌گیری  رسانه آزاد بوده و همچنان  تهدیدات بسیار زیاد است. سرکوب روزنامه‌نگاران کُرد و تحمیل سیاست‌های خفقان‌آور با هدف ممانعت از رشد رسانه آزاد در ۱۲۶ سال گذشته اما نتوانسته مانعی در برابر این رشد فرهنگی عظیم گردد. سیاست‌های فاشیستی دول حاکم بر کردستان سالانه خسران‌های زیادی را بر جامعه روزنامه‌نگاری کُردی تحمیل نموده است اما نتوانسته کاروان مبارزان این حوزه را متوقف گرداند.

با وجود شکل‌گیری یک تاریخ تحت نام روزنامه‌نگاری کُردی، عملکردهای ضدرسانه‌ای و غیردمکراتیک در حاکمیت با مرکزیت هولیر قابل‌تحمل نیست. قطع‌یقین در مقابل این خط نیز نوعی روزنامه‌نگاری انقلابی، آزاد و دمکراتیک وجود دارد که دارای پایه‌های قوی بیش از یک قرن است و دستاوردهای آن، سرکوب‌شدنی و نابودشدنی نیست.

در ایران در یک‌سال گذشته حوزه روزنامه‌نگاری آماج حملات سرکوب‌گرانه قرار گرفت و هنوز هم موج‌ بازداشت‌ روزنامه‌نگاران با اتهام روشنگری در جریان جنبش انقلابی «ژن، ژیان، آزادی» ادامه دارد. مسلما تمام تلاش نظام زورگوی ایران، ممانعت از رسیدن صدای روزنامه‌نگاری آزاد و دمکراتیک به گوش جهانیان است.

کمیته رسانه‌های آزاد « حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» ضمن تبریک به مناسبت ۱۲۶امین سالروز روزنامه‌نگاری کُردی به جامعه روزنامه‌نگاران آزاد و دمکراسیخواه، مبارزه در راه رشد ذهنیتی و فرهنگی خلقمان را ارج می‌نهد. وظیفه حوزه روزنامه‌نگاری کُردی ترویج مدرنیته دمکراتیک با پیشاهنگی خلق تحت ستم ولی همیشه‌مبارز کُرد است. امروز می‌توانیم این امر را با استفاده از امکانات مدرن و تکنولوژیک بوجود آمده در عرصه‌ی مطبوعاتی و رسانه‌ای هرچه بیشتر تعمیق بخشیم. جنبش آپویی جنبش رسانه آزاد و دمکراتیک است و عموم خلقمان را به مبارزه برای آزادی روزنامه‌نگاران دربند فرامی‌خواند. مسلما پیوند عمیق میان انقلاب خلقمان با روزنامه‌نگاری آزاد و دمکراتیک گسست‌ناپذیر است و این مبارزات تا رسیدن به قله‌های ترقی روشنگرانه بی‌وقفه ادامه خواهد یافت.»