انقلاب ادبیات خودش را خلق می‌کند

نریمان اودک، سخنگوی دیوان ادبی شمال و شرق سوریه با بیان اینکه انقلاب روژاوا هنوز جوان است گفت: «ادبیات واقعی این انقلاب ظهور خواهد کرد.»

ادبیات در روژاوا

نریمان اودک سخنگوی دیوان ادبی شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات درباره آثار ادبی، سختی‌ها و مشکلات و خلق ادبیات کوردی مختص به انقلاب، صحبت کرد. نریمان اودک با بیان اینکه در ارزیابی اثر ادبی شمال و شرق سوریه نباید روند قبل از انقلاب را نادیده گرفت، گفت: «آثار ادبی و ادبیات کوردی صرفا با انقلاب آغاز نشده است، آثار فعلی همه بر اساس یک میراث قبلی ایجاد شده‌اند. قبل از انقلاب نویسنده و شاعر داشتیم. همه آنها زحمت کشیدند. آنها باید با مشکلات زیادی روبرو می‌شدند. سخت‌کوشی و تلاش در این سال‌ها زمینه مهمی را برای ما ایجاد کرد.»


دیوان ادبی یک مسئولیت بزرگ دارد
نریمان اودک اظهار داشت با انقلاب روژاوا شرایط و وضعیت تغییر کرد و فرصت‌هایی ایجاد شد که باعث شد دستاوردهای زیادی حاصل شود؛ این فرصت‌ها منجر به خلق آثار ادبی شد. او گفت: «بسیاری از نویسندگان و روشنفکران ما که قبل از انقلاب کار ادبی انجام می‌دادند، با این فرصت‌ها بیگانه هستند و بسیاری از آنها این فرصت‌ها را همچون رویا می‌بینند؛ البته استفاده از این فرصت‌ها برایشان چالش‌هایی دارد. همانطور که گفتم یک بنیاد وجود دارد، نویسندگان، پژوهشگران و شاعران زیادی هستند و بعد از انقلاب نسل جدیدی هم به وجود آمد. این نسل جدید مهارت و دانش کافی دارد. نکته مهم این است که اینها را کنار هم قرار دهیم تا چیزهای زیباتری خلق کنیم. در واقع دیوان ادبی در اینجا مسئولیت بزرگی دارد. ما چاپخانه داریم، مجلاتی داریم. جشنواره‌های ادبی برگزار می‌شود. اکنون آثار به زبان کوردی به راحتی قابل توزیع است. ما می‌توانیم کتاب‌هایمان را به نمایشگاه‌های خارج از کشور بفرستیم. البته همه اینها برای ما تحولات مهم و ارزشمندی است.»
هیچ اثری وجود ندارد که انقلاب را به خوبی و دقیق نشان دهد
نریمان اودک به کاستی‌های استفاده از فرصت‌ها اشاره کرد و گفت: «تضاد بین نویسندگان قدیمی و جوان، تعادل قدیم و جدید را دشوار می‌کند. اکنون ادبیاتی وجود دارد که از نسل‌های جدید شروع شده است. هم از نظر نوع محصولات و هم از نظر محتوا تغییرات زیادی وجود دارد. انقلاب بزرگی رخ داد و به واسطه آن فرصت‌هایی ایجاد شد، تغییرات زیادی در سطوح مختلف به وجود آمد. بنابراین، تفاوت‌های زیادی بین اثر فعلی یک نویسنده و اثر ۲۰ سال پیش وجود دارد. نویسنده همان شخص است، تکنیک و ایده یکی است، اما اینجا انقلاب شده و این انقلاب قطعاً روی آن محتوا تأثیر می‌گذارد. تأثیر انقلاب در شعر، رمان، داستان، مقاله و همه آثار خواهد بود. بنابراین با وجود اینکه نمی‌توان گفت در روژاوا ادبیات انقلابی وجود ندارد، اما در عین حال متاسفانه ما کمبودهایی داریم.
ما در دوره بسیار بزرگ و مهمی زندگی می‌کنیم. انقلابی داریم که کمتر در تاریخ دیده شده است. ما در زمینه نمایش این انقلاب از طریق ادبیات، کاستی‌های زیادی داریم. هنوز هیچ اثری وجود ندارد که انقلاب را به خوبی نشان دهد. نمی‌توانیم بگوییم به طور کامل وجود ندارد، حتما وجود دارد، اما شرایط فعلی با سطح انقلابمان همخوانی ندارد.»
مشکل اساسی فقدان منتقد است
نریمان اودک یکی از مشکلات اصلی روژاوا را نبود منتقدان ادبی قوی که بتوانند آثار کوردی را نقد و ارزیابی کنند عنوان کرد و گفت: «یکی از مشکلات اساسی ما کمبود منتقد ادبی است، ارزیابی دقیقی از آثار خلق شده وجود ندارد. هیچکس چنین رویکردی به کسی نشان نمی‌دهد که بگوید شما اینجا اشتباه کرده‌اید یا بهتر بود این کار را انجام می‌دادید. بنابراین مشکل اصلی ما کمبود نقد است.»