همبستگی در مطالعه‌خانه‌ شهید ناگیهان آکارسل قوی‌تر می‌شود

یاد ناگیهان آکارسل، که در ۴ اکتبر ۲۰۲۲ در شهر سلیمانیه به قتل رسید، با مطالعه‌خانه‌ای که در شهر حلب افتتاح شد، زنده نگه داشته می‌شود. در مطالعه‌خانه شهید ناگیهان آکارسل، کتاب خوانده شده و به عنوان محل مطالعه دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

مطالعه‌خانه در حلب

در حالی که فرهنگ کتابخوانی در مطالعه‌خانه شهید ناگیهان آکارسل که در سال ۲۰۲۳ در منطقه شیخ‌مقصود حلب افتتاح شد، توسعه یافته است، به محل همبستگی اجتماعی نیز تبدیل می‌شود. 

فریده موسی، عضو مرکز ژنئولوژی حلب، با اشاره به اینکه مطالعه‌خانه شهید ناگیهان آکارسل که در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳ افتتاح شد، برای اولین بار در محلات شیخ‌مقصود و اشرفیه افتتاح شد، گفت: «مطالعه‌خانه از سن ۷ تا ۷۰ ساله پذیرای همه است. بنابراین محدودیت سنی وجود ندارد. ما کتاب‌های داستانی داریم که توجه کودکان را به خود جلب می‌کند، کتاب‌هایی که از دانش‌آموزان در عرصه‌ی مدرسه حمایت می‌کنند و کتاب‌هایی که نیازهای هر قشر جامعه را برآورده می‌کنند. علاوه بر کتاب‌های عربی و کوردی، اگر چه کم باشد مطالب انگلیسی هم داریم. مطالعه‌خانه هم به عنوان مرکز کتابخوانی و هم مرکز تمرکز عمل می‌کند. خانه برخی از دانش‌آموزان برای تمرکز و مطالعه مناسب نیست. این دانش‌آموزان به ویژه مطالعه‌خانه ما را ترجیح می‌دهند.» 

فریده موسی با بیان اینکه همه نوع کتاب وجود دارد، ادامه داد: «علاوه بر کتاب‌های داستان و رمان، کتاب‌های فلسفه نیز در قفسه‌های خود داریم. تلاش می‌کنیم مطالعه‌خانه را با توجه به خواسته‌های جامعه غنی کنیم. گروه‌هایی از بازدیدکنندگان مطالعه‌خانه دور هم جمع می‌شوند و کتاب منتخب خوانده می‌شود و در محل مورد بحث قرار می‌گیرد. بنابراین، به انبوهی از ایده‌ها می‌رسیم. اعتماد به نفس به مردم نیز القا می‌شود. جامعه‌پذیری و همبستگی نیز قوی‌تر می‌شود.» 

افق و دید جوانان در حال گسترش است 

فریده با بیان اینکه مطالعه‌خانه شهید ناگیهان آکارسل مانع از سست شدن عادات کتابخوانی جامعه به ویژه جوانان شد، گفت: «به ویژه جوانان به مفاد درسی مدرسه محدود می‌ماندند. قادر به دسترسی به دیدگاه‌های مختلف نبود. کودکانی که محدود به ماتریال‌های درسی مدرسه بودند، حلقه دوستانی داشتند که فقط به عرصه‌ی مدرسه محدود می‌شد. مطالعه‌خانه‌ای پر از کتاب‌های غنی مورد نیاز بود تا جوانان بتوانند دید وسیعی داشته باشند. 

اگرچه فرهنگ کتابخوانی امروزه باقی مانده است، ترجیحات دیجیتالی عموماً در کانون توجه قرار می‌گیرند. این روش احساس بین کتاب و شخص را از بین می‌برد. بیشتر جوانان به اینترنت گرایش دارند و نمی‌توانند از منابع مناسب بهره‌مند شوند. بنابراین هدف ما جمع‌آوری کتاب‌هایی است که فرهنگ جامعه را حفظ کرده و جامعه‌ای سالم ایجاد کند. خانواده‌ها به مطالعه‌خانه ما اعتماد دارند. آنها معتقدند که آدرس درستی است تا فرزندانشان بر پایه‌های درست رشد کنند و با ذهنی آرام و راحت بیاندیشند. آنها خوشحالند که جوانان با هم کار می‌کنند و درس می‌خوانند و با هم مشورت و به هم کمک می‌کنند.» 

فریده موسی با تاکید مجدد بر اینکه مطالعه‌خانه شهید ناگیهان آکارسل به روی همگان باز است، گفت که آنها بنا به خواست جامعه بر غنای کتاب‌ها خواهند افزود.»