زن و‌ اکولوژی ارزش زندگی هستند

الماز‌ رومی ریاست گروه اکولوژی کانتون فرات به این اشاره نمود که زن، طبیعت و اکولوژی را بخشی از وجود خود می‌داند.

گروه طبیعت منطقه‌ی شمال و شرق سوریه اولین کنفرانس اکولوژی خود را با شعار «با پارادایم اکولوژی، به صورت جسمانی رهبر آپو را آزاد کنیم و مسئله‌ی کورد را حل نماییم» در دانشگاه روژآوای قامیشلو برگزار کرد و به مدت دو روز ادامه خواهد یافت.

زن از آغاز تاریخ بشریت طبیعت را جزیی از خود دانسته، اما سپس مردان به عنوان سرسلطەگری علیه زنان و طبیعت سعی در کنترل این دو نموده است، غارت طبیعت به معنای غارت زن است. به همین سبب یکی از پارادایم‌های اساسی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، پارادایم زن ‌و اکولوژی علیه سیستم سرمایه‌داری‌ است. در همین رابطه الماز‌ رومی ریاست گروه اکولوژی کانتون فرات با خبرگزاری فرات (ANF) گفت‌و‌گویی انجام‌ داد و به فعالیت‌ها و پروژه‌های این کنفرانس توجه نمود.

‘اکولوژی معنا بخش زندگی است’

الماز‌ رومی ریاست گروه اکولوژی کانتون فرات به این اشاره نمود که کنفرانس اکولوژی برای آگاهی بخشی در مورد حفاظت از طبیعت مهم ‌است و گفت: «این کنفرانس در ۲۶ الی ۲۷ آوریل در سطح منطقه‌ی شمال و شرق سوریه در قامیشلو برگزار شد. هدف ما از این کنفرانس ترویج آگاهی و اطلاعات درباره‌ی‌ اکولوژی است، زیرا اکولوژی به زندگی معنا می‌بخشد‌. موضوع اکولوژی یکی از پارادایم‌های اساسی و ‌اصلی رهبر آپو‌ است. یکی از ارکان اصلی اندیشه‌ی رهبر آپو ارزیابی ارتباط بین زن و اکولوژی است. به همین سبب به عنوان کنفرانس به بحث در مورد این‌که چگونه می‌توانیم از طبیعت حفاظت نماییم، پرداختیم. بر این امر تاکید نموده‌ایم که زن و اکولوژی هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نیستند.»

حملات دولت ترکیه بر اکولوژی تأثیرات منفی گذاشته است

رومی در رابطه با تخریب‌های دولت ترکیه علیه اکولوژی سخن گفت و اعلام نمود: «موانع جهانی زیادی از هر نظر در جهان سربرآورده است. این نیز بر اکولوژی تأثیرات بدی گذاشته است. از این رو‌ در کنفرانس به این موانع پرداخته‌ایم. به ویژه حملات اشغال‌گرانه‌ی دولت ترکیه که بر اکولوژی مناطق شمال و شرق سوریه تأثیرات بسیار بدی گذاشته است. به سببی که جامعه با اندیشه‌های رهبر آپو خود را توسعه داده است، جامعه به طبیعت وابسته است. به همین سبب جوامع این مبارزه را پیش می‌برند و از اندیشه‌ی رهبر آپو صیانت می‌کنند. بنابراین دولت ترکیه می‌خواهد از طریق تخریب اکولوژی اراده‌ی خلق کورد را بشکند. در اشغال عفرین تمامی درختان و‌ طبیعت این منطقه را غارت نمود.»

‘زن اکولوژی را بخشی از وجود خود می‌بیند’

الماز‌ رومی در پایان سخنانش اعلام نمود که زن و طبیعت مکمل یکدیگر هستند و گفت: «به عنوان زن چگونه می‌توانیم‌ از طبیعت صیانت نموده و از آن حفاظت کنیم از مبانی فعالیت این کنفرانس بود، زیرا زن و طبیعت مکمل یکدیگر هستند. در حال حاضر می‌بینیم‌ که در جامعه‌ی ما زنان چگونه از طبیعت صیانت می‌کنند. در تمامی عرصه‌های اکولوژی نقش اصلی را ایفا می‌کند. بنابراین دلیل شرکت زنان در این کنفرانس این بود که از دیدگاه پارادایم اکولوژی رهبر آپو بتوانیم از فکر و اندیشه‌ی رهبر آپو صیانت نماییم.»