وعده دفاع از شنگال در مقابل یادبود سولاخ

به عنوان بخشی از کمپین «علیه نسل‌کشی زنان، صدای خوددفاعی باش»، جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) از «یادبود سولاخ» شهدای فرمان (نسل‌کشی) که در آن بیش از ۸۰ زن و کودک به قتل رسیدند، زیارت کردند. در این زیارت وعده دفاع از شنگال داده شد.

جنبش آزادی زنان ایزدی (تاژه) به عنوان بخشی از کمپین «علیه نسل‌کشی زنان، صدای خوددفاعی باش» از گورهای دسته‌جمعی بازدید کرد و اعلام کرد که این زنان در جریان فرمان (نسل‌کشی) ۳ اوت ۲۰۱۴ به قتل رسیده‌اند. یاد همه شهدای فرمان را گرامی داشت و وعده دفاع از زنان ایزدی و شنگال داده شد.

در این زمینه، تاژه از یادبود سولاخ به عنوان نمادی از فرمان که در آن بیش از ۸۰ زن به قتل رسیدند، بازدید کرد.

همراه با تاژه، رئیس مشترک هیئت اجرایی شنگال ریحام حسن نیز حضور داشت. عضو هماهنگی تاژه دایه نَعام بدل در رابطه با این بازدید بیانیه‌ای را به مطبوعات ارائه کرد. دایه نعام با بیان اینکه زنان زیادی در آنجا به قتل رسیدند، گفت: «بسیاری از زنان از جمله زنان باردار و کودکان در اینجا به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسیدند. همه آنها را در یک گودال گذاشتند و روی آنها را با خاکریزی توسط بیل مکانیکی‌ها پوشاندند. در شخصیت این شهدا یاد همه شهدا را گرامی می‌داریم. ما به عنوان تاژه همیشه دنبال آرمان آزادی زنان خواهیم بود. کارزار ما از ماه مارس شروع شد و تا الان ادامه دارد. ما این کارزار را بزرگتر خواهیم کرد. ما برای زنان اسیر دست داعش خواهیم جنگید. ما از آنها دست نخواهیم کشید و همیشه به یاد آنها هستیم.»

این اطلاعیه با شعار «ژن، ژیان، ئازادی» به پایان رسید. پس از اعلام این بیانیه، زنان به پیشاهنگی تاژه، شمع‌هایی را در محل یادمان روشن کردند و یاد همه شهدا را گرامی داشتند.

دایه اَمشه کورکورکی رئیس مشترک مجلس مردم شنگال در گفتگو با خبرگزاری ما ضمن گرامیداشت یاد شهدای این فرمان گفت: «در اینجا افراد زیادی به قتل رسیدند. در میان قتل‌شدگان، زنان، افراد مسن و کودکان نیز حضور داشتند. زنان در اینجا مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفتند. ما حق آنها را روی زمین نخواهیم گذاشت.»

عضو کمیته دیپلماسی تاژه سوهام شنگالی نیز در خصوص بازدید از گور دسته‌جمعی سولاخ اظهار داشت: «داعش ۸۲ زن و کودک را در اینجا به قتل رساند. در بین آنها دو مادر حامله، مادران سالخورده و فرزندان هم بودند. در چارچوب کارزارمان «علیه نسل‌کشی زنان، صدای خوددفاعی باش»، یاد مادران مقتولمان را گرامی می‌داریم. این مکان همچنین نماد مقاومت است. زنانی که در اینجا به قتل رسیدند، به خاطر اینکه دست از فرهنگ و باورداشت خود برنداشتند، بهمین دلیل به قتل رسیدند. زنانی که در اینجا به قتل رسیده‌اند برای ما نماد مقاومت هستند. ما به عنوان زنان ایزدی همیشه از آنها یاد خواهیم کرد و آنها را نماد مقاومت خواهیم دید. الان هم در همه جای دنیا جنگ است و زنان بیشتر قربانی می‌شوند. به عنوان بخشی از این کارزار، ما از همه زنان می‌خواهیم که به این کارزار بپیوندند.»