نارضایتی‌ها در بغداد نسبت به عملیات اشغالگرانه جدید

در روزهای اخیر صفحه‌های تلویزیونی برنامه‌های بی‌پایانی درباره دیدارهای اردوغان و به‌اصطلاح توافقاتش به‌مانند موفقیت نشان داده می‌شود، اما یکی از موضوعاتی که در مورد آن «غفلت» می‌شود، نارضایتی نیروهایی است که از تلاش‌های دولت ترکیه ناراحت هستند.

نارضایتی‌ها و مخالفت‌ها در عراق با نقشه‌های جدید ترکیه

در نتیجه توافقات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ۲۲ آوریل در بغداد با دولت مرکزی عراق، گامی به سوی روند جدیدی در منطقه آغاز شد. آنکارا که می‌خواهد نفوذ خود را در خاورمیانه افزایش دهد، با دولت مرکزی عراق در زمینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی به‌ویژه «پروژه راه توسعه» همکاری کرده است. دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ از فرصت‌هایی که از طریق این قراردادها به دست می‌آورد علیه جنبش آزادی کوردستان برای عملیات‌های جدید اشغالگرانه استفاده می‌کند.

جستجوهای آنکارا

 اردوغان از طریق این توافقات تلاش می‌کند فضای جنگی را در منطقه ایجاد کند تا هم افکار عمومی داخلی و هم همه موازنه‌های سیاست خارجی را با توجه به عملیات جدید اشغالگری طراحی کند. مذاکرات با ج‌ه‌پ در سیاست داخلی، و «چراغ سبز» با ایران در سیاست خارجی، تلاش‌های عینی این امر است. در این زمینه، او مذاکرات با نیروهای منطقه‌ای را در سطح بین‌المللی و محلی افزایش داده است.

برخی از قدرت‌ها و جناح‌ها در بغداد به سودانی هشدار دادند

 روزهاست که از صفحه‌های تلویزیونی برنامه‌های بی‌پایانی درباره موفقیت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک اردوغان پخش می‌شود، اما یکی از موضوعاتی که در مورد آن «غفلت» می‌شود، نارضایتی نیروهایی است که از تلاش‌های دولت ترکیه ناراحت هستند. نیروهای مذکور در بالاترین سطح به دولت سودانی هشدار می‌دهند که از طرح‌ها و توافقات با دولت ترکیه که عراق را وارد هزارتوی جنگی جدید می‌کند، خودداری کند.

نیروهای عراقی که نمی‌خواهند عراق به منطقه جنگی تبدیل شود، اعلام می‌کنند که حضور غیرقانونی دولت ترکیه در عراق با توافقات اردوغان با دولت سودانی «توجیه» می‌شود.

 بعد از ائتلاف فتح، دولت قانون در مقابل اشغالگری به پا خواست

یکی از این جناح‌ها ائتلاف فتح است که یکی از تاثیرگذارترین احزاب در عراق است و پس از توافق اعلام کرد که مخالف عملیات اشغالگری جدیدی است که دولت ترکیه در صدد اجرای آن است. اعضای گروه فتح الفتلاوی اعلام کردند که در دعوای نیابتی شرکت نخواهند کرد. ائتلاف دولت قانون عراق به رهبری نوری مالکی نیز اعلام کرد که مخالف عملیات جدید اشغالگری دولت ترکیه است. ائتلاف دولت قانون عراق که نفوذ زیادی در بغداد دارد، یکی از اصلی‌ترین نیروهای مخالف سیاست‌هایی است که دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان در تلاش برای اجرای آن در عراق هستند.

توافق بر اساس منافع ترکیه است

فدال موات کسار الزریواجی، یکی از اعضای ائتلاف، با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت که توافقات اردوغان بیشتر به نفع آنکارا است تا منافع عراق. زریواجی با بیان اینکه اردوغان برای منافع خود در منطقه بسیج شده است، اظهار داشت که در تلاش است تا با بغداد این کار را انجام دهد. زریواجی با اشاره به اینکه این امر قابل قبول نیست، گفت: «در توافقات تنها منافع دولت ترکیه در اولویت قرار گرفته است.»

دستور کار اصلی باید پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در عراق باشد

 زریجاوی با اعلام اینکه جزییات این توافقنامه‌ها در اختیار مردم قرار نگرفته است، گفت: «این وضعیت بسیار بدی ایجاد می‌کند. به ویژه توافقات امنیتی و اقتصادی باید برای مردم آشکار شود. آنها خواهان یک طرح جنگی هستند که فقط در خدمت برنامه‌های آنکارا باشد. تلاش می‌شود که هم حشد و هم بسیاری از نیروها در عراق در این نوع جنگ شرکت کنند. اول از همه، دستور کار اصلی بغداد باید پایان دادن به حضور ترک‌ها در خاک عراق باشد.»

هیچ نیروی عراقی نباید در عملیات جدید اشغالگری شرکت کند

 زریجاوی به سخنان اردوغان مبنی بر اینکه «یک کریدور امنیتی ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری در خاک عراق ایجاد می‌کنیم» اشاره کرد و گفت: «عراق نباید اجازه دهد ترکیه دوباره وارد خاک عراق شود. اقدامات ترکیه نباید وارد مرحله‌ جدیدی شود. از آنجا که این یک اشغالگری است، دولت عراق نباید در اشغال مجدد عراق شریک باشد.»