کمپین «رهبر آپو مهمان خانه شماست» راه‌اندازی شد

در چارچوب کمپین «آزادی برای رهبر آپو، خودمدیریتی برای شنگال»، کمپین «رهبر آپو مهمان خانه شماست» راه‌اندازی شد.

کمپین برای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

جنبش زنان آزاد ایزدی (تاژه) و اداره خودمدیریتی دموکراتیک شنگال به این کمپین که در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ با شعار «آزادی برای رهبر آپو، خودمدیریتی برای شنگال» پیوست که در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد. کمپین «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» کمپینی است که در سطح بین‌المللی راه‌اندازی شده است. راهپیمایی‌ها، تجمعات، سمینارها، نشست‌ها، کتاب‌خوانی‌ها و دیگر انواع کنش‌ها در محدوده کمپین برگزار می‌شود. کنش‌ها همچنان برگزار می‌شوند.

در چارچوب این کمپین، تاژه و اداره خودمدیریتی شنگال کمپین جدیدی را تحت عنوان «رهبر آپو مهمان خانه شماست» راه‌اندازی کردند. در چارچوب این کمپین، خانواده‌ها یک به یک دیدار می‌شوند، بروشورها و عکس‌هایی از زندگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان توزیع می‌شود و الگوی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تشریح می‌شود.

خانه‌ها یکی یکی بازدید می‌شوند

این کمپین در شهرستان دوگره در منطقه سینونه راه‌اندازی شد. اعضای شورای زنان و نمایندگان نهادها و سازمان‌ها یکی یکی از خانه‌ها بازدید می‌کنند. از اعضا در هنگام بازدید از خانه به گرمی استقبال می‌شود.

نازه الیاس، عضو هماهنگی تاژه طی دیدارها با خانواده‌ها گفت: «به عنوان زنان شنگال، کمپین "رهبر آپو مهمان خانه شماست" را آغاز کردیم. هر کاری که بتوانیم برای رهبری خود انجام دهیم باز هم کم است. رهبر آپو ممکن است در چهار دیوار محصور باشد، اما او آزادترین فرد است. هزاران زن و جوان از افکار و فلسفه او پیروی می‌کنند، او یک فرد عادی نیست، او یک فرد مقدس است.

این ظلم بزرگی است که رهبر آپو ۲۵ سال در زندان بوده است. ما این کمپین را برای آزادی جسمانی رهبر آپو آغاز کردیم. تمام دنیا در مقابل او ایستاده‌اند. او چشم و افق زنان را گشود و آنان را نیرومند و با اراده ساخت. ما به عنوان زنان ایزدی تا آخر برای آزادی جسمانی رهبرمان مبارزه خواهیم کرد.»

"ما مدیون رهبر آپو هستیم"

سمیرا صبری عضو شورای شهر دوگره در مورد این کمپین گفت: «ما کمپین "رهبر آپو مهمان خانه شماست" را آغاز کردیم زیرا انزوای بسیار سنگینی بر رهبر آپو وجود دارد. او را در زندان نگه می‌دارند، زیرا دشمن از اندیشه‌های رهبری می‌ترسد. افکار رهبر آپو افکار یک نفر نیست، بلکه افکار میلیون‌ها نفر است. او با یک گروه شروع کرد، اکنون میلیون‌ها نفر راه او را دنبال می‌کنند.»

فعالان کمپین همچنین از منزل موسی قاسم عضو دفتر سیاسی حزب آزادی و دموکراسی ایزدی‌ها (پاده) بازدید کردند. موسی قاسم ضمن خوشامدگویی با گفتن «از دیدار شما خرسندم»، ادامه داد: «از اینکه عکس رهبر آپو را به ما هدیه دادید بسیار خوشحال شدم. خیلی وقت بود که چنین شادی را احساس نمی‌کردم. در این لحظات احساس می‌کنیم که رهبر آپو در بین ماست. ما به عنوان مردم شنگال مدیون رهبر آپو هستیم، زیرا این مبارزان او بودند که در کنار ما ایستادند و ما را از فرمان (نسل‌کشی) نجات دادند. ما هرگز آن لحظات را فراموش نمی‌کنیم. این عکس تا آخر روی دیوار ما آویزان خواهد بود.»

همچنین از اقامتگاه یکی از اعضای کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) و رهبر قبیله سموقیان بازدید شد. ریحام خدر، عضو هماهنگی تاژه در شهرستان دوگره، به نمایندگی از فعالان، گفت: «به عنوان زنان شنگال، این کمپین را آغاز کردیم. آرزوی ما از خداوند و طاووس ملک این است که هر چه زودتر مژده‌ای از رهبرمان دریافت کنیم. از فرمان (نسل‌کشی) تا امروز با اندیشه و فلسفه رهبر آپو زنده ماندیم، با اندیشه‌های او خود را سامان دادیم و توسعه دادیم.»

مام سید ملحم عضو ک‌ن‌ک به مهمانان خود خوشامد گفت و بیان داشت: «از همه مادران و خواهرانی که به دیدار ما آمدند و تصویر رهبرمان را به ما دادند، استقبال می کنیم.»

سید ملحم آنچه را که در جریان فرمان (نسل‌کشی) اتفاق افتاد با این عبارات برای مهمانانش بیان کرد: «هیچ کس نمی‌تواند کارهای خوبی را که رهبر آپو در کوه شنگال انجام داد فراموش کند. اگر او نمی‌بود ریشه‌کن می‌شدیم و تا ۱۰۰ سال دیگر نمی‌توانستیم به شنگال برگردیم. ما رهبر آپو را ندیده بودیم و او هم شنگال را ندیده بود. هنگام نسل‌کشی متوجه شدیم که مبارزان او به کمک ما می‌آیند. هیچ ترس و اضطرابی در دل آنها نبود. مردم شنگال هرگز آنها را فراموش نخواهند کرد. هر شهروند شنگالی باید خود را در قبال آزادی رهبری مسئول بداند.»