تجلیل از جانباختگان درسیم: به جای مقابله به همسان‌سازی متوسل می‌شوند

در مراسم بزرگداشت جانباختگان قتل‌عام درسیم گفته شد: «دولت به جای مقابله با نسل‌کشی یا پاسخگویی به آن، به سیاست‌های انکارگرایانه و همسان‌سازی‌گرایانه خود ادامه می‌دهد.»

بزرگداشت یاد قربانیان قتل‌عام درسیم

مراسم بزرگداشتی در منطقه کوتودره در سالگرد نسل‌کشی که در ۴ می ۱۹۳۷ در درسیم آغاز شد، برگزار گردید. تولای حاتم‌اوغوللاری، رئیس مشترک حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) نیز در این مراسم بزرگداشت که توسط سازمان‌های علویان برگزار شده بود، شرکت کرد. مراسم بزرگداشت پس از روشن شدن شمع و چراغ با یک دقیقه سکوت آغاز شد.

قدریه دوغان، رئیس مشترک انجمن علویان دموکراتیک (داد) فراخوانی برای «مقابله» با قتل‌عامی داد که آن را «روژا رَش (روز سیاه)» توصیف می‌کنند. قدریه دوغان گفت: «هدف ما این است که اجازه ندهیم این قتل‌عام فراموش شود. برای انتقال آن به نسل‌های آینده و برای اینکه روزی قطعا با آن مقابله شود، همه گروه‌های اجتماعی به همراه همدیگر مبارزه‌ای انجام خواهند داد.»

حسین مات، رئیس فدراسیون اتحادیه‌های علویان در آلمان نیر با یادآوری اتفاقات دوران نسل‌کشی گفت: «ما هرگز این درد را فراموش نکرده‌ایم.» مات گفت: «ما در اروپا نیز برای به رسمیت شناختن نسل‌کشی درسیم کارهای زیادی انجام می‌دهیم. وقتی به درسیم می‌آییم، می‌بینیم که دولت به جای رویارویی با نسل‌کشی یا پاسخگویی به آن، به سیاست‌های انکارگرایانه و همسان‌سازی‌گرایانه خود ادامه می‌دهد. برای آنکه مردم درسیم نتوانند به زبان خود صحبت کنند و یا با باور خود زندگی کنند، دولت پروژه‌های بسیاری را به اجرا درمی‌آورد. محیط‌زیست ما تخریب می‌شود. دولت دیر یا زود پاسخگوی تمام نسل‌کشی‌ها و تبعیدهایی خواهد شد که تا به امروز در درسیم رخ داده است.»

زینل کته، رئیس مشترک داد هم در ادامه گفت: «همه موجودات زنده قتل‌عام شدند. قتل‌عام با قانون تصویب شده در سال ۳۷ صادر شد. راه آنها راه ما است. ما هرگز کسانی را که قتل‌عام شدند فراموش نخواهیم کرد.»

 «کمیسیون باید ایجاد شود، باید عذرخواهی شود»

تولای حاتم‌اوغوللاری، رئیس مشترک دم پارتی، یاد و خاطره جان‌باختگان را گرامی داشت. تولای حاتم‌اوغوللاری گفت: «ما هرگز کشتار درسیم را فراموش نکرده‌ایم و نمی‌گذاریم فراموش شود. ما نخواستیم آن را فراموش کنیم تا کشتارهای جدید رخ ندهد و درد به درد اضافه نشود.»

تولای حاتم‌اوغوللاری با برشمردن قتل‌عام‌هایی که در گذشته رخ داده است، گفت: «ما مبارزه خود را تا زمانی که ایدئولوژی رسمی در ترکیه از رفتار دگرسازی نسبت به باورداشت‌های مختلف، به‌ویژه علویان ساکن در این کشور، دست بردارد و تا زمانی که حقوق همه مردم بر اساس شهروندی برابر در قانون اساسی تضمین شود، ادامه خواهیم داد.»

تولای حاتم‌اوغوللاری خواستار رویارویی با قتل‌عام، تشکیل کمیسیون و عذرخواهی شد. تولای حاتم‌اوغوللاری ادامه داد: «مبارزه ما تا زمانی که همه اینها اتفاق بیفتد ادامه خواهد داشت، این جغرافیا برای همه ما کافی است. ما بار دیگر فراخوان خود را برای رویارو شدن با حقیقت تکرار می کنیم. »

این مراسم با انداختن دسته گل‌های میخک به رودخانه مونزور به پایان رسید.