اوستا: لیلا سرخین نماد بود

سوزدار اوستا، عضو شورای ریاست کلی ک.ج.ک، با بیان اینکه شهید لیلا سرخین ۳۱ سال در یک ماراتن ۵۰ ساله با نیروی ذاتی، روحیه پیکارگری، شجاعت و تلاش خود رفاقت نمود، تاکید کرد که شهادت وی دلیل "پیشرفت‌های بزرگ" خواهد بود.

سوزدار اوستا، عضو شورای ریاست کلی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) به خبرگزاری فرات (ANF) درباره مبارزات لیلا سرخین (هامیت یالچین‌کایا)، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک، عضو مجلس حزب زنان آزاد کوردستان (پ.ژ.ا.ک) و عضو شورای فرماندهی ه.پ.گ و یژا استار، که در ۲۳ ژانویه در بستا به شهادت رسید، صحبت نمود.

اوستا با بیان اینکه لیلا سرخین به مدت ۳۱ سال در راهپیمایی ماراتنی ۵۰ ساله رهبر خلق کورد عبدالله ویجالان رفاقت نموده است، گفت: همانطور که رفیق عگید کارزار ۱۵ اوت را در منطقه‌ی گابار سازماندهی و اجرا کرد، رفیق لیلا نیز فرماندهی کارزار ۱ ژوئن در منطقه‌ی گابار را برعهده داشت.

اوستا که همچنین پیام‌هایی در مورد آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله ویجالان و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که در ۲۸ می برگزار می‌شود، داد و گفت: برای شکست دادن ذهنیت فاشیستی اردوغان که ترکیبی از همه اشکال فاشیسم مانند داعش، طالبان، هودا-پار (حزب کُنترا) است، وظیفه اصلی خلق کوردستان، همه خلق‌های ترکیه و بویژه زنان است. سرنگونی فاشیسم باید به دست زنان انجام شود.

سخنرانی سوزدار اوستا عضو شورای ریاست کلی ک.ج.ک به شرح زیر است:

فرماندهی قرارگاه مرکزی یژا استار از شهادت رفیق لیلا آمد، فرمانده منطقه بوتان، عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک و پ.ا.ژ.ک خبر داد. شهادت رفیق لیلا، ما همرزمانش، همه خلق کورد و دوستان ما و زنان مبارز را بسیار اندوهگین کرد. یاد و خاطره همه شهدای آزادی را با احترام، سپاس و قدردانی به ویژه در شخص شهید بزرگوار لیلا سرخین، فرمانده گریلای آزادی را گرامی می‌دارم و در مقابل یاد و خاطره شهدا سر تعظیم فرود می‌ویرم. ما قول می‌دهیم که اهداف، آرمان و خواسته‌هایی را که آنها برای آن مبارزه نمودند را به پیروزی برسانیم. به خانواده رفیق لیلا سرخین تسلیت می‌گویم. از صمیم قلب در درد و آزارشان شریک هستم. باز هم در شخص خانواده‌مان به خلق مقویم و سرکش آمد و همه خلقمان تسلیت عرض می‌کنم. به رهبر آپو و مبارزان قهرمان جنبش آزادی تسلیت می گویم.

به فرمانده شجاع گریلا تبدیل شد

ما رفیق لیلا را ۳۱ سال است که می‌شناسیم. در سال ۱۹۹۳ از آمد به منطقه بوتان روی ویرد و به صفوف گریلاهای آزادی پیوست. وی در سنین جوانی، حتی در سنین پایین‌تر، با متعهد‌بودنی بزرگ، شجاعت، لبخندی که هرگز آن را از دست نداد و با عشقی بزرگ به کوه‌های کوردستان آمد.

رفیق لیلا در مبارزات ۳۱ ساله خود به عنوان یک رزمنده آغاز به مبارزه کرد و با توان ذاتی، اراده و روحیه رزمندگی خود گام به گام وظایف بزرگی را بر عهده گرفت و به رزمنده پیشرو مبارزات آزادی و فرمانده شجاع گریلا تبدیل شد.

چشم‌ها همیشه دنبال رفیقانی هستند که مثل رفیق لیلا باشند. متعهد بود، یاغی بود، مقاوم بود، با رفیقش رفیق بود. در واقعيت و خط‌مشی رهبر آپو رفیقی نمادين و متعهد به رهبر (رهبر آپو) بود. رفیق لیلا ۳۱ سال بود که در خط ماراتن ۵۰ ساله‌ی رهبر آپو که از نیستی آفریده بود، رفاقت نمود. سه بار به منطقه‌ی بوتان رفت و در بوتان مبارزه کرد.

کارزار ۱ ژوئن را پیشاهنگی کرد

در سال ۲۰۰۳، توطئه‌گران بین‌المللی اخلالگری را در درون جنبش ما سازماندهی کردند. آنها می‌خواستند رهبر آپو را در جزیره امرالی منزوی کنند و در خارج نیز جنبش آزادی را منحل کنند. رفیق لیلا سرخین یکی از کسانی بود که در مقابل خط اخلالگری و خیانت قهرمانانه ایستاد و مبارزه کرد و این جریان را به پیروزی رساند. رفیق لیلا یکی از کسانی بود که صدای رهبر آپو را شنید که می‌گفت: «کسی که مرا دوست دارد به منطقه‌ی بوتان روی آورد» و «حتی اگر همه از کوه پایین بیایند، زنها نباید پایین بیایند» و بدون تردید این کار را انجام داد. وی در جریان کارزار ۱ ژوئن این سخنان رهبری را به عنوان دستورالعمل خواند و با جمعی از رفقایش به بوتان روی آورد و این جریان را رهبری کرد و مسئولیت فرماندهی در منطقه‌ی گابار سرزمین عگید-ها را بر عهده گرفت.

لیلا با عظیمه-ها، زلال-ها، چیچک-ها، اَویین-ها، نودا-ها، گلبها-ها و گل‌چیا-ها و پیمان-ها رفاقت نمود. رفیق آنها بود. همیشه با اینها وظایف و مسئولیت‌های خود را در امتداد خط‌مشی رهبر آپو به طور صریح، صمیمانه و متواضعانه به عهده گرفت.

وی به چهار بخش از کوردستان خدمت کرد

رفیق لیلا هرگز حد و مرز نمی‌شناخت. هیچ چیزی را بعنوان مانعی بر سر راه مبارزه ندید. وی همچنین به چهار بخش کوردستان خدمت کرد. از روژهلات کوردستان تا زاگرس، از زاگرس تا تمام کوه‌های باکور کوردستان و در بوتان، گام به گام فعالیت‌های گریلایی انجام داد. وی صدها رفیق را تربیت کرد. به ویژه در برابر ارتش آزادیبخش زنان، چه به عنوان یک رزمنده و چه به عنوان فرمانده به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کرد. امروزه اگر مبارزه آزادی زنان کوردستان به امیدی بزرگ از کوردستان به جهان تبدیل شده است، اگر انقلاب زنان در کوردستان، انقلاب زنان در شمال و شرق سوریه متکی بر پارادایم دموکراتیک-اکولوژیک رهبر آپو توانست با همه زنان خاورمیانه یکی شود، اگر جهان امروز با شعار ژن، ژیان، ئازادی به سوی کنفدرالیسم دموکراتیک زنان پیش می‌رود و اگر ماه‌هاست که مقاومت و خیزش بزرگ زنان در روژهلات کوردستان در جریان است، در این امر تلاش زیاد رفیق لیلا و رفقای مثل وی وجود دارد. رفیق لیلا به عنوان یک گریلای آزادیخواه در روژهلات کوردستان مبارزه بزرگی انجام داد. تحت فرماندهی رفیق لیلا، همراه با رفیق سمکو و ساریا اقدام فدایی انجام دادند. این امر در نتیجه سبک عمل شجاعانه، خلاقانه رفیق لیلا و سبک گریلای مدرن حرفه‌ای امکان‌پذیر شد. رزمندگان تحت فرماندهی رفیق لیلا با شجاعت و فداکاری و ایثار مبارزه را بالا بردند.

درد بزرگ برای ما ظهور و پیشرفتهای بزرگی ایجاد می‌کند

امروز می‌بینیم که خلق ما در سراسر کوردستان با جریانی از نسل‌کشی روبرو هستند. رهبر آپو در انزوای شدید قرار دارد. انزوا از همه جنبه‌ها تشدید می‌شود. نسل‌کشی سیاسی علیه جامعه ما صورت می‌گیرد. حملات وحشیانه و غیراخلاقی به گریلاهای آزادی با انواع تسلیحات تکنولوژیک مدرن مانند گازهای شیمیایی، سلاحهای ترموباریک، انواع سلاح‌های هسته‌ای انجام می‌شود. گریلاهای آزادی با اراده‌ای بسیار بزرگ بر اساس رزمندگی و رهنمود و با آموزش‌هایی که از فرماندهانی همچون رفیق لیلا دریافت کرده است، مقاومت می‌کنند.

گرچه شهادت رفیق لیلا ما رفقای هم آرمانش را متحمل درد و رنج می‌کند، اما ما چنان جنبشی هستیم -از رهبر آپو اینگونه یاد گرفتیم- که درد بزرگ برای ما ظهور و پیشرفتهای بزرگی ایجاد می‌کند. پافشاری و اصرار ما بر آزادی در حال قوی‌تر شدن است. عشق ما به آزادی و تعهد ما به خط‌مشی آزادی زنان در برابر زن‌ستیزان فاشیست محکمتر و قوی‌تر می‌شود.

قهرمانان بزرگ ما مانند رفیق لیلا ، گل‌چیا که اخیراً اعلام شد و پیمان باگوک، فاضل، راپرین آمد، اَوین گویی که در ماه‌های اخیر به شهادت رسیدند، تعهد خلق ما را به این مبارزه بیشتر تقویت کردند. باید خوب بدانیم که تا لیلا سرخین-ها باشند، خلق کوردستان هرگز دست از مبارزه بر نمی‌دارند. در امتداد خط لیلا-ها و گل‌چیا-ها بر اساس یاد و خاطره آنها مبارزه را در هر عرصه‌ای افزایش خواهیم داد.

اگر فاشیسم را نابود کنیم، می‌توانیم آزادی فیزیکی رهبر آپو را تضمین کنیم

مخصوصاً امسال که در آن بسر می‌بریم، بخاطر اینکه از اندیشه‌های بزرگ رهبر آپو می‌ترسند، از فلسفه خط‌مشی زن آزاد و زندگی آزادش بسیار می‌ترسند و بدلیل اینکه رهبر از آزادی همه خلق‌های ستمدیده منطقه دفاع می‌کند، علیه رهبر آپو انزوای تشدید شده را اعمال می‌کنند و سیاست‌های فاشیستی پلیدی را انجام می‌دهند. ۲۶ ماه است که از رهبر آپو خبری نداریم. قوانین خاصی در جزیره امرالی اعمال می‌شود. به همین مناسبت به رهبر آپو که اراده همه کوردستان است درود می‌فرستم. به این موضع ارزشمند وی درود می‌فرستم، عرض احترام می‌کنم.

خلق ما این روزها با هوشیاری فراوان در هر زمینه‌ای با فاشیسم مبارزه می‌کنند. واقف است که علیه گریلاها حملاتی صورت می‌گیرد، علیه جامعه ما نسل‌کشی سیاسی انجام می‌شود، انزوای تشدید شده علیه رهبر آپو با قوانین خاص، به دست توطئه‌گران بین‌المللی و علی‌الخصوص به دست شورای اروپا که پیشاهنگی آنرا انجام می‌دهد اعمال می‌شود. می‌دانیم که این انزوا تنها توسط فاشیسم اردوغان-باغچلی انجام نمی‌شود. قدرت‌ها و دولت‌های بین‌المللی نیز مسئول این امر هستند. ده‌ها بار فراخوان داده شد. در مقابل همه نهادها از دادگاه حقوق بشر اروپا گرفته تا سی.پی.تی اظهاراتی داده شد. کنفرانس‌ها، کارگروهی‌‌ها و فراخوان‌های زیادی برای شکستن انزوا برگزار شد، اما از اعمال انزوا پا پس نکشیدند. پایان دادن به انزوا تنها با آزادی جسمانی رهبر آپو امکان‌پذیر خواهد بود. اگر فاشیسم را نابود کنیم، اگر حکومت فاشیستی را بشکنیم، می‌توانیم آزادی فیزیکی رهبر آپو را اجتناب ناپذیر کنیم، می‌توانیم نسل‌کشی، قتل‌عام جوامع و زنان را از بین ببریم. مثل لیلا باید آنها را تمام کنیم. ما باید روند را رهبری کنیم. ما باید در خط زنان آزاد بجنگیم. لیلاها بر اساس ایدئولوژی آزادی زن، بر خط ژنولوژی، که علم زنان است، خود را فدا نمود.

فاشیسم باید با دستان زنان نابود گردد

بر اساس این قول و تعهدی که به رفیق لیلا و سایر شهدا داده‌ایم، اگر نفسی برای کشیدن وجود داشته باشد، این امر با تامین آزادی رهبر آپو و در شخص رهبر آپو با تامین آزادی خلق و زنان می‌تواند محقق شود. ما به خوبی می‌دانیم که؛ خلق ما به وظایف خود عمل خواهند کرد. در این لحظات، این روزها، مبارزه ارزشمندی را انجام دادند. آنها همچنین از انتخابات دموکراتیک به عنوان روش مبارزه برای سرنگونی فاشیسم استفاده کردند. خلق ما با وجود تمام ترفندها و تقلب‌ها، به ویژه در ۱۴ می، درس بزرگی به فاشیسم و نسل‌کشی دادند. اما کار ما هنوز تمام نشده است. در روزهای آینده، در ۲۸ می، انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم برگزار می‌شود. من بر این باورم که خلق ما و همه خلق‌های ساکن ترکیه، اقشار دموکراتیک، تشکل‌های زنان، روشنفکران، هنرمندان و همه اجزای جامعه علیه فاشیسم به نیروهایشان را متحد خواهند ساخت.

به همین مناسبت، من بار دیگر از همه خلق ما به ویژه خلق‌های ترکیه می‌خواهم. خلق کوردستان وظایف خود را به درستی دادند و انجام می‌دهند. اما این بار نباید تنها بر دوش خلق کوردستان باشد. نه تنها خلق کورد از این فاشیسم رنج می‌برند. همه نیروهای آزادیخواه، دموکراتیک، همه اقشار نیازمند برابری و آزادی باید در مقابل این فاشیسم بایستند. تنها از این طریق می‌توانیم به روند پاسخ دهیم و انزوا را بشکنیم، ستمگران را شکست دهیم و آزادی را ممکن کنیم.

بر این اساس، شکست دادن ذهنیت فاشیستی اردوغان که ترکیبی از همه اشکال فاشیسم مانند داعش، طالبان، هودا-پار (حزب کُنترا) است، وظیفه اصلی خلق کوردستان، همه خلق‌های ترکیه و زنان است. همه زنان این را به خوبی می‌دانند. سرنگونی فاشیسم باید به دست زن انجام شود. این فاشیسم، این ذهنیت بیشتر با زنان دشمنی می‌کند. من معتقدم که در ۲۸ می دموکراسی غالب خواهد آمد. اینگونه انتقام همه شهدا، همه مقاومان در بند و خلق‌های ستمدیده گرفته خواهد شد. روند این را از ما می‌خواهد، کارزارها بر این اساس سازماندهی شده‌اند. زمان آزادی است، زمان اتحاد است. زمان شکست دادن فاشیسم و ​​توسعه اتحاد خلق‌ها فرا رسیده است. بر این اساس این فراخوان را می‌دهم؛ خلق ما نیز با روحیه لیلا-ها و گل‌چیا-ها و فاضل-ها و پیمان-ها و راپرین-ها این وظایف تاریخی را انجام خواهند داد. برای تحقق آن باید مبارزه را بر پایه‌ی خط لیلا-ها گسترش دهند و از وظایف و مسئولیت‌های خود صیانت بعمل آورند.