جلسه ‌‌«امرالی» در شورای اروپا

نماینده دم پارتی در شهر رحا، عمر اوجالان و از وکلای دفتر حقوقی سده، اوزگور فائق ارول در شورای اروپا در ارتباط با وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک جلسه مطبوعاتی برگزار کردند.

جلسه امرالی در شورای اروپا

هیئتی که از نماینده دم پارتی،‌ عمر اوجالان و وکیل،‌ اوزگور فائق ارول متشکل می‌شد، با نهادهای اروپایی در استراسبورگ تماس‌های بسیاری گرفتند. احتمال زده می‌شود که این هیئت در میانه روز با کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی) یک دیدار انجام دهد. روز پنجشنبه هم دبیرکل شورای اروپا با دم پارتی دیداری انجام داده و در این دیدار هم وضعیت رهبر خلق‌ کورد عبدالله اوجالان موضوع بحث می‌باشد.

انزوا برعلیه رهیافت مسئله کورد صورت می‌گیرد

هیئتی که در این ارتباط و تماس‌ها قرار دارد،‌ در شورای اروپا در ارتباط با انزوای تحمیلی یک جلسه مطبوعاتی برگزار کرد. این جلسه از طرف سارا گلیین مدیریت می‌شود. در این جلسه عمر اوجالان، اوزگور فائق ارول و از قبرس هم نماینده کنستنتینوس افستاهیو سخنرانی کردند. در میان حاضرین این جلسه تعداد زیادی از نمایندگان حضور دارند.

اوزگور فائق ارول در سمینار خود از شرایط زندان امرالی بحث نمود. ارول مشخص کرد که او ۱۷ سال است وکیل مدافع عبدالله اوجالان می‌باشد و اشاره کرده که از سال ۲۰۱۵ اجازه داده نمی‌شود با موکل خود ملاقات کند.

وکیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ارول اعلام کرد که ۴ سال است اجازه ملاقات با خانواده او هم داده نمی‌شود و گفت‌: ‌«انزوایی مطلق بر او روا داشته می‌شود. ما بخوبی می‌دانیم که این انزوا هیچ بنیاد حقوقی نداشته و ندارد. ما بخوبی واقفیم که این یک تصمیم سیاسی و اداری است. انزوا برعلیه رهیافت مسئله کورد صورت می‌گیرد.‌»

امرالی یک سیاهچاله حقوقی است

ارول بیان داشت که در وضعیت موجود،‌ امرالی یک سیاهچاله حقوقی است و ابراز کرد که سکوت اروپا دلیلی است که در ترکیه چنین اعمالی انجام شوند.

ارول نسبت به سکوت نهادهای اروپایی،‌ نارضایتی خود را اعلام کرد.

عمر اوجالان‌‌: اعمال خودسرانه جای حقوق را گرفته‌اند

نماینده دم ‌پارتی در شهر رحا، عمر اوجالان نیز یاد‌آوری کرد که ترکیه دارای مشکلات سیاسی و حقوقی بسیاری است و گفت‌: ‌«در ترکیه اعمال خودسرانه جای حقوق را گرفته است. زندان جزیره امرالی را تصور کنید‌؛ خانواده او ۴ سال است نمی‌تواند با او دیدار داشته باشد. به مثابه خانواده تمام حق و حقوق قانونی از ما گرفته شده است و ما نمی‌توانیم از این حقوق استفاده کنیم.‌»

عمر اوجالان بیان داشت که در هیچ‌کجای جهان چنین انزوای تحمیلی وجود ندارد و گفت‌:‌‌ ‌«آیا این وضعیتی که برعلیه جناب اوجالان و سه رفیق همراه او تحمیل می‌شود،‌ شکنجه نیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

شما می‌توانید بی‌قانونی در امرالی را متوقف کنید

عمر اوجالان ابراز کرد اعمالی که در امرالی انجام می‌شود، در سراسر ترکیه اشاعه یافته و سخنان خود را اینچنین ادامه داد‌: ‌«خلقی‌ وجود دارد که سالهاست در برابر شورای اروپا تحصن کرده است. ما نمی‌دانیم که این موضوع چقدر داخل شورای اروپا دیده و یا شنیده می‌شود. تا کی این سکوت ادامه خواهد داشت، ما نمی‌دانیم. مطالبات مشروع هستند. ما از نهادهای بین‌‌المللی،‌ نهادهای حقوق‌بشری بین‌المللی،‌ شورای اروپا،‌ پارلمان اروپا و در همان حال دادگاه حقوق‌بشری اروپا درخواست داریم. شما می‌توانید این بی‌قانونی که ترکیه در امرالی اعمال می‌کند را متوقف کنید. مرتبط با این مهم شما می‌توانید مسئولیت قبول کنید. ما مبارزه خود را ادامه خواهیم داد. من درخواست دارم که نهادهای مرتبط اروپایی در ارتباط با روابطشان با ترکیه به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کنند.

از قبرس،‌ نماینده اروپا،‌ کنستنتینوس افستاهیو اعلام کرد که ترکیه در زمره کشورهایی، که بدترین برخوردها را با زندانیان انجام می‌دهد است.

افستاهیو چنین گفت‌: ‌‌«مدت زمان طولانی است که برعلیه عبدالله اوجالان یک انزوای دشوار تحمیل می‌شود. ما در ارتباط با این وضعیت و تندرستی او هیچ اطلاعاتی دریافت نمی‌کنیم.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌»

کنستنتینوس افستاهیو برخی داده‌های آماری را در ارتباط با نقض حقوق در زندان‌های ترکیه را بیان داشت و گفت‌: ‌«باید سکوت اروپا رسوا شود. باید اروپا برعلیه ترکیه موضع‌‌گیری کند. بر ترکیه فشار وارد آورد. بدلیل اینکه ترکیه دولتی است که با اروپا ارتباط برقرار کرده است.‌‌‌»