پاسخ سوئیس به «امرالی»: انزوا غیرانسانی است

شورای فدرال سوئیس در پاسخ به سوال پارلمان درباره انزوای امرالی گفت: «انزوا را می‌توان رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز یا حتی شکنجه دانست. سوئیس تعهداتش را به ترکیه یادآوری می‌کند.»

پاسخ به سوال امرالی

در ۱۵ مارس ۲۰۲۴، شورای فدرال سوئیس به پیشنهاد ارائه شده به آن با امضای مشترک ۱۲ نماینده، به رهبری لارنس فهلمان ریله، معاون پارلمان فدرال سوئیس، در مورد شرایط انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مسئولیت سوئیس در این رابطه پاسخ داد.

در طرحی که وزارت امور خارجه سوئیس به آن پاسخ داد، ادعا شد که سوئیس به عنوان بخشی از تعهد خود برای جلوگیری از شکنجه، تلاش‌هایی برای بهبود شرایط بازداشت در سراسر جهان انجام می‌دهد.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه بر اساس رویه قضایی نهادهای بین‌المللی حقوق بشر، انزوا را می‌توان رفتاری غیر انسانی، تحقیرآمیز و حتی شکنجه تلقی کرد؛ در ادامه پاسخ خود به موارد زیر اشاره کرد:

«سوئیس از کار کمیته اروپایی برای پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) حمایت می‌کند و ترکیه را تشویق می‌کند تا گزارش‌های خود را منتشر کند و توصیه‌ها را اجرا نماید.

سوئیس همچنین در گفتگو با ترکیه به مسائل حقوق بشر و حاکمیت قانون می‌پردازد. در شورای اروپا و سازمان امنیت اروپا (OSCE)، سوئیس به طور مرتب به ترکیه تعهدات بین‌المللی‌اش را برای احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون یادآوری می‌کند.

 «ترکیه باید از تصمیمات دادگاه اروپایی حقوق بشر پیروی کند»

سوئیس همچنین تعهد کشورهای عضو شورای اروپا به اجرای تصمیمات دادگاه اروپایی حقوق بشر (ECHR) را به ترکیه یادآوری می‌کند.

به عنوان بخشی از بازنگری دوره‌ای جهانی ترکیه که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ برگزار شد، سوئیس همچنین توصیه‌هایی در مورد جلوگیری از شکنجه و نظارت بر اماکن بازداشت ارائه کرد.»