وکیل منزیونه: انزوا در امرالی غیرانسانی است

اتزیو منزیونه وکیل معروف ایتالیایی با بیان اینکه نمونه‌ای همچون انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در تمام دنیا وجود ندارد گفت: «انزوا در امرالی غیرانسانی است.»

انزوای تحمیلی در امرالی

از ۴ سال گذشته هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دریافت نشده است. عبدالله اوجالان ۲۶ سال است که در زندان امرالی گروگان است. حق ملاقات با خانواده و وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان سلب می‌شود و اعتراضات به شرایط سخت انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هر روز بیشتر می‌شود. همچنین موضع منفعلانه کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی) که می‌تواند به امرالی برود، راه را برای ادامه انزوا هموار می‌کند.

اتزیو منزیونه وکیل ایتالیایی درباره شکنجه در امرالی و موضع سی‌پی‌تی با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

نمونه دیگری از این انزوا وجود ندارد

اتزیو منزیونه، وکیل ایتالیایی با بیان اینکه انزوا تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در سال‌های اخیر شدیدتر شده است گفت: «تقریباً تمام جزیره امرالی برای کنترل عبدالله اوجالان قرق شده است. چند زندانی دیگر را نیز به جزیره آوردند. انزوا تحمیلی در این سطح از نظر اخلاقی غیرانسانی است و هیچ مبنای قانونی ندارد. در همه کشورها انزوا تا حدودی اعمال می‌شود، اما چنین انزوای شدیدی نامتعارف است. انزوای تحمیلی بر جناب اوجالان از حد انسانیت خارج است. جلوگیری از تماس با خانواده غیرانسانی است. همچنین جلوگیری از ملاقات با وکلا غیرقانونی است. این اقدام باید با طرق قانونی خاتمه یابد.»

عبدالله اوجالان منصفانه محاکمه نشد

منزیونه تصمیمات و شرایط دادگاه حقوق بشر اروپا (DMME) در سال ۲۰۰۳ در مورد شرایط در امرالی را یادآور شد و گفت: «دادگاه حقوق بشر اروپا با تصمیم خود نشان داد که اوجالان عادلانه محاکمه نشده و پیشنهاداتی را ارائه کرده و راه را برای محاکمه جدید و راه حل قانونی نشان داده است. اکنون زمان محاکمه‌ای جدید در چارچوب مشروعیت قانونی و معیارهای اخلاقی است.»

باید سی‌پی‌تی با این قانون‌شکنی برخورد کند

وکیل منزیونه با انتقاد از مواضع سی‌پی‌تی در مورد شرایط در امرالی اظهار داشت: «سی‌پی‌تی نسبت به شرایط زندان امرالی و وضعیت جناب اوجالان وظایفی دارد. با این حال، به نظر می‌رسد که علاقه‌ای به این موضوع ندارد. سی‌پی‌تی از نفوذ سیاسی و اخلاقی برای تغییر این وضعیت برخوردار است. با این حال، ما باید سی‌پی‌تی را مجبور کنیم که به مسئولیت‌های خود عمل کند و به نقض قانون در امرالی پایان دهد. این باید مسئولیت مشترک ما باشد. اگر همه کشورهایی که از سی‌پی‌تی حمایت کنند به وظایف خود عمل کنند، این اتفاق خواهد افتاد.»

تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا نقض شده است اما مجازاتی در کار نیست

منزیونه با اشاره به اینکه سکوت در برابر نقض قانون در امرالی غیرقابل قبول است، یادآور شد که ترکیه سال‌هاست که حکم‌های دادگاه حقوق بشر اروپا را زیر پا می‌گذارد. علاوه بر این منزیونه گفت که غیرقابل قبول است که ترکیه هم تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا و کنوانسیون‌های حقوق بشر اروپا را نقض کند و هم اینکه هیچ مجازاتی برایش تعیین نشود. منزیونه گفت: «ترکیه سال‌هاست که تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را زیر پا گذاشته است. ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که ترکیه کشوری است که بیش از همه تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را نقض می‌کند. بیش از روسیه تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را زیر پا می‌گذارد. اگرچه روسیه پرونده‌های در حال انجام زیادی دارد، اما گاهی اوقات این تصمیمات را اجرا می‌کند. ترکیه هیچ تصمیمی را در مورد اوجالان، در مورد عثمان کاوالا یا در موارد دیگر اجرا نمی‌کند. برای اینکه ترکیه را مجبور به اجرای این تصمیمات کنیم، باید راه‌های قانونی و سیاسی پیدا کنیم.»