۴۰ اصله نهال به یاد سید رضا و یارانش در شهر درسیم کاشته شد

برنامه بزرگداشتی به مناسبت هشتاد و هفتمین سالگرد حملات نسل‌کشی که در ۴ می ۱۹۳۷ در درسیم آغاز شد، برگزار شد. به همین منظور ۴۰ اصله نهال برای سید رضا و یارانش کاشته شد.

بزرگداشت سید رضا و یارانش در درسیم

در سالگرد آغاز حملات نسل‌کشی، یاد سید رضا و یارانش از پیشگامان مقاومت در روستای آخدات از توابع شهرستان پلور (اوآجیک) برگزار شد.

در این مراسم بزرگداشت که با حضور انجمن‌های علویان دموکراتیک (DAD)، حزب دموکراسی و برابری خلق (دم پارتی)، شهرداری درسیم، انجمن فرهنگی پیر سلطان عبدال (PSAKD) و نزدیکان سید رضا برگزار شد، ۴۰ اصله نهال کاشته شد.

برای جان‌باختگان این قتل‌عام یک دقیقه سکوت و شمع روشن شد. انجمن‌ها و سازمان‌های مختلف در این مراسم شرکت داشتند.

قدریه دوغان، رئیس مشترک انجمن‌های علویان دموکراتیک گفت: «با احترام در برابر یاد سید رضا و همه رفقای او که برای مردمش، ایمان و هویت ملی‌اش جان باختند، سر تعظیم فرود می‌آورم.»

زینل کَتَ، رئیس مشترک انجمن‌های علویان دموکراتیک نیز گفت: «داشتن سنگ قبر به معنای داشتن مکان، داشتن فرهنگ، تاریخ و زبان است. به همین دلیل قبور پیر (پیشگامان علوی) ما و جان‌هایی را که مانند او در راه حق طی مسیر کردند را ویران کردند.»

اکبر کایا رئیس PSAKD شعبه درسیم بیان کرد که نزدیک به ۷۰ هزار نفر در سالهای ۱۹۳۷-۱۹۳۸ قتل‌عام شدند و گفت: «دولت باید عذرخواهی کند. جای قبرهایشان باید افشا شود.»

یوکسل موتلو، سخنگوی کمیسیون باورداشت‌ها و خلق‌های دم پارتی، ۴ ماه می را «روز سیاه» توصیف کرد.

یوکسل موتلو گفت: «فرزندان، نوه‌ها و نسل‌های جوان سید رضا به مبارزه خود علیه روز سیاه ادامه می‌دهند. ما باید مبارزه سازمان‌یافته و مقاومت سازمان‌یافته را در برابر این شر سازمان‌یافته نشان دهیم.»

بیرسن اورهان، شهردار درسیم گفت: «این زمین‌ها سرزمین هزاران انسان ارزشمندی است که بدون کفن به زمین افتادند. ما همچنان خواستار پاسخگویی در مورد این قتل‌عام هستیم و پیگیری خواهیم کرد.»

مراسم بزرگداشتی در روز شنبه ۴ می در مرکز شهر برگزار می‌شود.