براساس وزارت، در امرالی انزوا وجود ندارد

مدیریت کل زندان‌ها پاسخ درخواست‌ها در رابطه با انزوا را داد، ادعا کرده است، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۳۸ ماه است در رابطه با وی اطلاعی در دسترس نیست، از حقوق خود استفاده می‌کند.

نمایندگان پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) برای رفع انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیدار وی با خانواده و‌ وکلایش، در تاریخ ۷ دسامبر به ریاست کمیسیون تحقیقات حقوق بشر پارلمان مراجعه کردند.

در این دیدار به این اشاره شد که به رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کنار، هامیلی ییلدرم و ویسی آکتاش اجازه داده نمی‌شود از زندان امرالی از طریق ارتباط تلفنی، فکس و نامه با دنیای خارج ارتباط برقرار نمایند، همچنین آن‌ها اجازه ملاقات با خانواده و وکلای خود را ندارند و ارتباط آن‌ها با دنیای خارج کاملا قطع شده است.

همچنین گفته شد که از ۲۷ جولای ۲۰۱۱ تاکنون، وکلا ۵ بار بین ماه می تا اوت ۲۰۱۹ ملاقات کرده‌اند، آخرین ملاقات در ۷ آگوست ۲۰۱۹ برگزار شده است، از سال ۲۰۱۴ تا کنون، خانواده‌ها ۵ بار ملاقات حضوری انجام داده‌اند و آخرین ملاقات در ۳ مارس ۲۰۲۰ برگزار شده است. در طول ۲۴ سال، فقط دو بار (۲۷ آوریل ۲۰۲۰ و ۲۵ مارس ۲۰۲۱) تماس تلفنی انجام شده است.

همچنین تماس تلفنی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان با برادرش در ۲۵ مارس ۲۰۲۱ قطع شده است و از آن روز تاکنون هیچ اطلاعی از وی در دسترس نیست، از آخرین ملاقات تا پایان سال ۲۰۲۲ در مجموع ۲۳۸ درخواست وکلا و ۷۹ درخواست خانواده‌ها بی‌پاسخ مانده است.

نمایندگان پارلمان درخواست کردند که از امرالی دیدار صورت بگیرد و خانواده و وکلا و هیئتی سیاسی ملاقات انجام دهند.

اداره‌ی کل زندان‌های وابسته به وزارت دادگستری پاسخ این درخواست را دادند، با وجود انزوای شدید، این اداره مدعی شده است که «زندانیان امرالی از تمامی حقوق قانونی خود به طور برابر استفاده می‌کنند.‌»

این اداره مدعی شده است که در امرالی انزوا وجود ندارد، ملاقات زندانیان با وکلا و بستگانشان با مانع روبرو نمی‌شود، در فعالیت‌های ورزشی و دیگر فعالیت‌ها شرکت می‌کنند، همچنین درخواست نمایندگان پارلمان را «بی‌پایه و اساس» خوانده است.

این اداره به این نیز اشاره کرده است، هیئت اداری و‌ پیگیری ملاقات حضوری خانواده‌ها و وکلا را با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سایر زندانیان در سال ۲۰۲۳ به مدت ۶ ماه ممنوع کرده است. این اداره مدعی شده است که هیچ اعتراضی علیه این تصمیم وجود نداشته است.

وکلای دفتر حقوقی سده پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌اند که تصمیمات این اداره درباره‌ی آن‌ها به آنان ابلاغ نشده است.