نشست‌های نمایندگان شنگال در بغداد

نمایندگان شنگال در حال برگزاری یک سلسله جلسات با مقامات عراقی در بغداد هستند.

جلسات در بغداد

این هیئت به رهبری میر نایف داود سلمان و شامل نمایندگانی از مولفه ملی شنگال و هماهنگی قدرت، شورای عشایر شنگال و شورای مذهبی شنگال، سلسله جلساتی را با مقامات عراقی در بغداد برگزار می‌کند. در این گفتگوها که خواسته‌های مردم شنگال مطرح می‌شود، مسائل سیاسی، اداری، امنیتی و بازگشت مهاجران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز ۲۲ آوریل به بغداد سفر می‌کند. اردوغان پیش از این دیدار به تهدیدات خود علیه باشور کوردستان و شنگال ادامه داد. تهدیدهای اردوغان و ترافیک دیپلماتیکی بین عراق و دولت ترکیه باعث نگرانی شد. این هیئت به رهبری میر نایف داود سلمان و شامل نمایندگانی از مؤلفه ملی و هماهنگی قدرت شنگال، شورای عشایر شنگال و شورای مذهبی شنگال، سلسله جلساتی را به منظور اظهار نگرانی‌های مردم ایزدی و برای جلوگیری از تهدیدات جدید به مقامات عراقی آغاز کردند.

این هیأت در ۱۸ آوریل وارد بغداد شد و با قیس الخز علی، رهبر جنبش عصائب اهل الحق، و رایان الکلدانی، دبیرکل جنبش بابل دیدار کرد.

سفر اردوغان به نفع عراق نیست

در این دیدارها موضوعات اصلی دستور کار و مطالبات مردم شنگال در چند عنوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نمایندگان شورای عشایر شنگال و شورای مذهبی شنگال به رهبری میرنایف داود سلمان با قیس الخز علی، رهبر جنبش عصائب اهل الحق دیدار کردند. میرنایف به نمایندگی از این هیئت مطالبات مردم شنگال را گزارش کرد. در این دیدار تاکید شد که سفر اردوغان به نفع عراق نیست و درخواست شد برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن بیشتر مردم شنگال و منطقه و جلوگیری از همکاری حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک)، که اشغالگری ارتش دولت ترکیه را تسهیل می‌کند، حریم هوایی عراق به روی هواپیماهای ترکیه بسته شود.

هیئت در مورد مسائل اداری؛ خواستار لغو قرارداد ۹ اکتبر، انتخاب مدیریت از بین مردم و عدم اجازه دادن برای دخالت در امور داخلی شنگال شد. با توجه به کشمکش‌های مابین عراق و اقلیم کوردستان، تاکید شد که ایزدی‌ها قربانی این درگیری‌ها نشوند و مهاجران هر چه سریعتر به سرزمین‌های خود بازگردند.

در مورد انتصاب میر جدید نیز گفته شد که بر وفاداری خلف شنگالی به یک حزب سیاسی تاکید شده و او نماینده ایزدی‌ها نیست.

مولفه ملی و هماهنگی قدرت شنگال با دبیرکل جنبش بابل رایان الکلدانی دیدار کرد. داود سیندی رئیس اتحادیه میهنی شنگال در دیدار با الکلدانی مطالبات مردم را ابلاغ و وضعیت شنگال و عراق را ارزیابی کرد.

نشست‌های نمایندگان شنگال در بغداد ادامه دارد. انتظار می‌رود این هیئت با بسیاری از مقامات عراقی دیدار کند. حسین حَجی، رئیس حزب آزادی و دموکراسی ایزدیان (پاده) نیز در این هیئت حضور دارد.