سناتور فرانسوی درخواست داد: می‌خواهم با عبدالله اوجالان ملاقات کنم

پاسکال ساولدلی، سناتور فرانسوی، به انزوای تحمیلی در امرالی اشاره کرد و از وزارت دادگستری ترکیه برای دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درخواست کرد.

درخواست ملاقات سناتور فرانسوی با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

به گزارش آژانس مزوپوتامیا ‌(MA)، پاسکال ساولدلی، سناتور حزب کمونیست جمهوری فرانسه برای دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان نامه‌ای به وزارت دادگستری ترکیه ارسال کرد. ساولدلی در نامه خود به توافقات بین‌المللی اشاره کرده و خواستار صدور مجوزهای رسمی در این زمینه شده است.

نامه ساولدلی به این وزارتخانه به این شرح است: «من به عنوان سناتور جمهوری فرانسه برای شما می‌نویسم تا توجه شما را به وضعیت عبدالله اوجالان که ۲۵ سال است در ترکیه زندانی است جلب کنم. همانطور که می‌دانید عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۹ دستگیر شد و از آن روز در زندان امنیت عالی امرالی نگهداری می‌شود. گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری حاکی از آن است که محدودیت‌های جدی برای ملاقات و حقوق ارتباطی اوجالان وجود دارد و این وضعیت ناقض حقوق بین‌المللی زندانیان است. در تمام این سال‌ها شرایط زندان بسیار سخت‌گیرانه تعریف شده و تحمیل انزوای طولانی مدت رخ داده است. عبدالله اوجالان به یک بازیگر کلیدی در مذاکرات صلح بین دولت ترکیه و کوردها تبدیل شده است.

در جریان مذاکرات صلح از سال ۲۰۱۳، اوجالان به عنوان میانجی عمل کرد و خواستار آتش بس شد و خواستار پایان دادن به خصومت‌ها شد. با این حال، وکیل و خانواده‌اش به مدت ۵ سال از عبدالله اوجالان اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند. در مارس ۲۰۲۱ با یکی از اعضای خانواده‌ی خود تماس تلفنی برقرار کرد. این تماس ۴ دقیقه به طول انجامید و تماس آنها قطع شد. این وضعیت در رابطه با حقوق اولیه اوجالان، به ویژه در موضوع حق ارتباط با بستگان و وراث قانونی، نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌کند. به نام حقوق بین‌الملل، من می‌خواهم در مورد وضعیت سلامتی عبدالله اوجالان و شرایط زندان، به ویژه در چارچوب کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و بندهای نلسون ماندلا اطلاعاتی کسب کنم. احترام به حقوق بشر، از جمله حقوق ملاقات و ارتباط با جهان خارج، از قوانین اصلی توافقنامه‌های بین‌المللی است که جمهوری ترکیه یکی از طرفین آن است.

من می‌خواهم از امرالی دیدار کنم

در عین حال من به عنوان یک نماینده مجلس می‌خواهم با عبدالله اوجالان در شرایطی که وکلای او نیز حضور دارند، ملاقات کنم. این تلاش در راستای ارزش‌ها و تضمین‌های کنوانسیون حقوق بشر است که شورای اروپا و ترکیه آن را امضا کرده‌اند و نظارت بر آن در حیطه وظایف من است. من می‌خواهم مجوزهای لازم برای دیدار با عبدالله اوجالان به من داده شود. در پایان از توجه شما به این درخواستم تشکر می‌کنم و امیدوارم هر چه زودتر به من پاسخ مثبت بدهید.»