گلبهار کایا شهردار مشترک: مهاجرت از منطقه گِم‌گِم را متوقف می‌کنیم

گلبهار کایا شهردار مشترک گم‌گم با بیان اینکه طرح «می‌خواهم در جایی که متولد شدم، سیر شوم» را اجرا می‌کنند، اشاره کرد که جلوی مهاجرت از گم‌گم را می‌گیرند.

شهرداری جدید در منطقه گِم‌گِم

گلبهار کایا شهردار مشترک گم‌گم با بیان اینکه از افزایش خدمات زیربنایی تا افزایش فرصت‌های شغلی، همه امکانات را برای خدمت‌رسانی به خلق فراهم می‌کنند گفت: «ما باور داریم که با همکاری و همبستگی موفق خواهیم شد و گم‌گم را به سطحی که شایسته آن است خواهیم رساند.»
گلبهار کایا شهردار مشترک گمگم با خبرگزاری فرات ‌(ANF) گفتگو کرد و اظهار داشت که این منطقه در دو دوره توسط قیم اداره شده و هیچ کار اساسی و زیربنایی توسط شهرداری در آن صورت نگرفته است. گلبهار کایا با بیان اینکه این قیم‌ها افراد زیادی را بیش از حد نیاز، در شهرداری استخدام کرده‌اند و حقوق این پرسنل از بودجه شهرداری پرداخت می‌شود گفت: «اینها همه اتلاف منابع است.» گلبهار کایا به پروژه‌های خودشان برای افزایش فرصت‌های شغلی و خدمات زیربنایی اشاره کرد و گفت که با اجرای طرح «می‌خواهم در جایی که متولد شده‌ام، سیر شوم» جلوی مهاجرت از گمگم را می‌گیرند.

آب آلوده در جریان است
گلبهار کایا اظهار داشت که هیچ کار زیربنایی تا کنون انجام نگرفته و گفت: «جاده‌ها همگی خراب هستند، شبکه آب باید تعمیر شود چراکه هرچند آب در سرچشمه‌ها تمیز است اما آب آلوده از لوله‌ها جاری می‌شود. درگذشته اگرچه درخواست‌هایی در این زمینه مطرح شد اما هیچ کدام از این کارها انجام نشد. مناطق زیادی هستند که در انتظار خدمات هستند. ما می‌خواهیم پروژه‌های خود را اجرا کنیم و خلق را هم در این کارها مشارکت دهیم، اما برای انجام آن باید ابتدا برخی از پرسنلی که در حال حاضر مشغول به کار هستند ولی در واقع هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند را تعدیل کنیم. ما الان نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، زیرا قرارداد ما همچنان ادامه دارد و اگر چنین کاری انجام دهیم باید غرامت پرداخت کنیم. ما بودجه‌ای برای این کار نداریم. قیم از این طریق، غیر مستقیم در کار ما کارشکنی کرده است.»
ما سازمانهایی که تعطیل شدهاند را مجددا بازگشایی خواهیم کرد
گلبهار کایا اعلام کرد که پس از روی کار آمدن رسمی شهرداری، ظرف یک هفته اولین جلسه شورا را تشکیل دادند و لیستی را پیش روی خود گذاشتند و گفت: «بازگشایی موسساتی که توسط قیم تعطیل شده‌اند بسیار مهم است. تصمیم مشابهی در مورد مرکز زنان ساوشکا و مرکز فرهنگی مردم اتخاذ شد. گم‌گم نیاز فوری به زیرساخت‌ها دارد. من در مورد مشکل شبکه آب صحبت کردم؛ سال‌هاست که اینجا گاز طبیعی وجود ندارد. از آنجایی که سطح درآمد مردم پایین است، زغال سنگ شرنخ عمدتاً در اینجا استفاده می‌شود. اما میزان انرژی زغال‌سنگ کم است و باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. در زمستان گم‌گم زیر ابری تیره از دود قرار می‌گیرد. البته لوله‌کشی گاز طبیعی به این مکان کاری بدیهی است که باید توسط دولت و از مرکز انجام شود. ما مذاکرات را در این زمینه آغاز کردیم. هدف ما تکمیل تحقیقات، ارزیابی شرایط زمین و اجرای خطوط لوله گاز طبیعی در سال ۲۰۲۴ است. در روزهای آینده برای این موضوع به آنکارا خواهیم رفت، زیرا سلامت مردم و محیط زیست بسیار مهم است.»
تعاونیهای وابسته به تولید محصولات لبنی و دامی
گلبهار کایا با بیان اینکه در رابطه با گم‌گم پروژه‌های زیادی برای افزایش فرصت‌های شغلی در میان مدت و بلندمدت دارند، افزود که این طرح‌ها را گام به گام اجرا می‌کنند و هدف اصلی خود را توانمندسازی زنان در حوزه اقتصاد تا زندگی اجتماعی عنوان کرد. وی بیان داشت نباید در هیچ یک از عرصه‌های زندگی، جوانان به دلیل بیکاری مجبور به ترک محل زندگی خود شوند. گلبهار کایا گفت: «جغرافیای ما با سیاست‌های امنیتی گره خورده است، سرمایه‌گذاری وجود ندارد، بیکاری در بالاترین سطح است. کارخانه‌های موجود نیز عملا فقط مبتنی بر نیروی کار کارگران هستند؛ مردم حتی با حداقل دستمزد هم نمی‌توانند در نساجی کار کنند، استثمار بزرگی وجود دارد. بنابراین به سمت استان‌های غربی یا اروپا مهاجرت می‌کنند. علیرغم حساسیت ایدئولوژیک ما، جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی هنوز راضی کننده نیست. هر منطقه از نظر جغرافیایی و پویایی تولید متفاوت است، برای گمگم قصد داریم یک تعاونی مبتنی بر تولید محصولات لبنی و دامی ایجاد کنیم.»
گلبهار کایا در پایان سخنان خود گفت: «ما در یکی از زیباترین نقاط جهان به دنیا آمدیم، بنابراین وظیفه ماست که این مکان را به مکانی مناسب برای زندگی تبدیل کنیم. ما نمی‌خواهیم حتی یک جوان به دلایل اقتصادی وطن خود را ترک کند. با همکاری و همبستگی، پروژه‌های زیادی را اجرا خواهیم کرد؛ موفق خواهیم شد و گم‌گم را به سطحی که شایسته آن است خواهیم رساند.»