ابتکار صلح چین برای جنگ اوکراین

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، با بیان اینکه آنها می‌خواهند ابتکار عمل را برای پایان دادن به جنگ بین اوکراین و روسیه به دست بگیرند، گفت: ما نه می‌نشینیم و جنگ را تماشا می‌کنیم و نه آتش را دامن می‌زنیم.

پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ که دیروز در مونیخ آلمان آغاز شد، میزبان بسیاری از سران کشورها، نخست‌وزیران و دیپلمات‌های بسیاری از کشورهای جهان است. دستور کار اصلی این کنفرانس که با حضور رهبرانی چون اولاف شولز، صدراعظم آلمان، کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و ریشی سوناک نخست‌وزیر بریتانیا برگزار شد، جنگ اوکراین است.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که در سخنرانی افتتاحیه کنفرانسی که در آن هیچ مقامی از روسیه دعوت نشده بود، اظهار داشت که جنگ اوکراین که سال اول خود را به پایان می‌رساند، می‌تواند پشت میز مذاکره به پایان برسد و گفت: «جنگ موجود مشخص خواهد کرد که چه نتیجه‌ای از میز مذاکره گرفته خواهد شد.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که از طریق لینک ویدیویی در کنفرانس شرکت کرد، از متحدان غربی خواست تسلیحات بیشتری ارائه کنند. درخواست مشابهی از سوی اولاف شولز، صدراعظم آلمان که در جلسات کنفرانس شرکت کرده بود، داده شد. شولز در خطاب به متحدانی که تانک‌های جنگی دارند گفت: «این تانک ها را فوراً به اوکراین بفرستید.»

چین: برخی از کشورها نمی‌خواهند جنگ پایان یابد

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در بخش امروز کنفرانس خواستار صلح و گفتگو برای جنگ بین اوکراین و روسیه شد. وانگ یی که می‌خواهد کشورهای اروپایی بر تلاش‌های خود برای توقف جنگ متمرکز شوند، گفت که کشورش ابتکار عمل را برای پایان دادن به جنگ به دست خواهد گرفت.

وانگ یی با بیان اینکه موضع خود در قبال بحران اوکراین را در آینده نزدیک با انتشار سندی به افکار عمومی جهانی اعلام خواهند کرد، گفت: تمامیت ارضی همه کشورها باید رعایت شود. با این حال، به نظر می‌رسد برخی از کشورها طرفدار مذاکرات موفقیت‌آمیز یا پایان دادن به جنگ در اسرع وقت نیستند.

طرح صلح در 24 فوریه اعلام می‌شود

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از همه طرف‌ها خواست تا به مفاد منشور ملل متحد پایبند باشند. در ادامه گفت؛ ما نه می‌نشینیم و جنگ را تماشا می‌کنیم و نه آتش را دامن می‌زنیم. ما به دعوت برای صلح و گفتگو ادامه خواهیم داد.»

همچنین به انهدام بالون متعلق به چین توسط ایالات متحده به شدت واکنش نشان داد. این مقام چینی استفاده از هواپیماهای جنگی برای انهدام بالون را تصمیمی «هیستریک و پوچ» توصیف کرد و سوال: آیا همه بالن‌های جهان توسط آمریکا منهدم خواهند ‌شد؟ را مطرح کرد

بر اساس اطلاعات رسانه‌های آلمانی، ابتکار صلح مذکور برای جنگ اوکراین توسط شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در 24 فوریه، در اولین سالگرد جنگ، به افکار عمومی جهانی اعلام خواهد شد.