در انتخابات پارلمان اروپا «ائتلاف بزرگ» برتری خود را حفظ می‌کند

در پارلمان اروپا «ائتلاف بزرگ» متشکل از احزاب راست‌گرا، سوسیالیست و میانه‌رو، علیرغم افزایش آرای راست افراطی، بیشترین رای را کسب کرد و ائتلاف غالب در پارلمان اروپا خواهد بود.

انتخابات پارلمان اروپا

در ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ۳۷۰ میلیون رای دهنده برای انتخاب ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای رفتند. پارلمان اروپا به عنوان نهادی از اتحادیه اروپا که هر ۵ سال یک بار توسط شهروندان انتخاب می‌شود دارای اهمیت و جایگاه مضاعفی است.

در شرایط کنونی اعلام شد که حزب مردم اروپا (EPP)، سوسیال-دموکرات‌ها (S&D) و اروپای جدید (RE) مجموعا ۳۹۸ کرسی را به دست آورده‌اند. با کسب ۳۹۸ کرسی از مجموع ۷۲۰ کرسی، این ائتلاف اکثریت پارلمان اروپا را در اختیار خواهد داشت.

اعضای جدید پارلمان اروپا

تعداد نمایندگان پارلمان که هنوز به هیچ گروه سیاسی نپیوسته‌اند ۱۰۲ نفر تخمین زده می‌شود. این وضعیت ممکن است باعث قدرت گرفتن محافظه‌کاران ملی‌گرا و گروه‌های راست افراطی شود. سبزها و چپ رادیکال نیز کرسی‌های خود را از دست دادند.

توزیع کرسی‌ها بر اساس گروه‌ها

تخمین زده می‌شود که حزب مردم اروپا ۱۸۱ کرسی، سوسیال-دموکرات‌ها ۱۳۵ کرسی و اروپای جدید ۸۲ کرسی را بدست آورند. همچنین کرسی‌های حزب سبز از ۷۲ به ۵۳ کاهش یافت. گروه چپ رادیکال هم با کاهش ۳ درصدی آرا تنها ۳۴ کرسی دارد. به علاوه، محافظه کاران ملی ۷۱ کرسی (۷+) و گروه راست افراطی ۶۲ کرسی (۱۳+) به دست آوردند.

سبزها در سراسر اروپا با کاهش مواجه شدند

در آلمان و فرانسه‌ حزب سبز بسیاری از آرای خود را از دست داد در حالی که در سوئد و هلند پیشرفت کردند. سبزها شاهد کاهش کرسی‌های خود در سراسر اروپا بودند.