تصویر

کنفرانس «انزوای تحمیلی و راه‌حل سیاسی در خاورمیانه» در دانشگاه کارگران ژنو

کنفرانسی با موضوع انزوای مطلق تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی خاورمیانه در محور کوردستان و فلسطین در ژنو سوئیس برگزار شد.

کنفرانسی که توسط مرکز جامعه دموکراتیک کورد در ژنو (ن‌ج‌دک-ژنو) و اتحادیه زنان کورد در سوئیس (ی‌ژک-سوئیس) با عنوان «برای راه‌حل سیاسی در خاورمیانه: فلسطین، کوردستان - قیام، خیزش» در سالن آمفی تئاتر وابسته به دانشگاه کارگران ژنو (Université ouvrière de) برگزار شد.

عایشه آجار باشاران، نماینده دوره قبلی ه‌دپ، لوک رولی نماینده PCR (حزب انقلابی کمونیست)، کنشگر نادینا از کمیته همبستگی روژاوا و سخنران نماینده شبکه همبستگی فلسطین در این کنفرانس که توسط حزب انقلابی کمونیست و شبکه بین‌المللی قیام حمایت شد، شرکت کردند.

این همایش با یک دقیقه سکوت به احترام یاد شهدای انقلاب جهانی آغاز شد.

عایشه آجار باشاران که اولین سخنرانی در این کنفرانس را ایراد کرد، به روند توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ اشاره کرد و در مورد سیستم انزوای مطلق و شکنجه که ۲۵ سال است در زندان امنیت عالی امرالی ادامه دارد، سخنرانی کرد.

عایشه آجار باشاران با بیان اینکه سیاست‌های انزوای مطلق تنها در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در امرالی اجرا نمی‌شود، خاطرنشان کرد: «عمر خیری کُنار، ویسی آکتاش و رفقای‌شان نیز تحت همین سیاست قرار گرفتند.»

عایشه آجار باشاران اظهار داشت که شکنجه‌های انزوا که تحت کنترل دولت‌های بین‌المللی در امرالی انجام می‌شود به کل کشور سرایت کرده است. عایشه آجار باشاران گفت؛ « حملات اشغالگری به کوردستان و حملات نسل‌کشی علیه مردم کورد، امروز علیه سیاست کورد، زبان کوردی، طبیعت، زنان و کودکان ادامه دارد.»

عایشه آجار باشاران با تاکید بر اینکه در مرحله‌ای که همه این حملات بر اساس انزوا،‌ اشغالگری و نسل‌کشی ادامه دارد، به کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد» که در مقیاس جهانی توسط دوستان خلق کورد در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد، اشاره کرد و گفت: «در این مرحله، همبستگی بین‌المللی باید افزایش یابد.»

کنفرانس با ارائه لوک رولی نماینده حزب انقلابی کمونیست ادامه یافت.

لوک رولی گفت: «نظام سرمایه‌داری و به ویژه ناتو که تحت کنترل ایالات متحده آمریکا عمل می‌کند، مردم را به جنگ می‌فرستد تا حوزه نفوذ خود را گسترش دهد.»

رولی تصریح کرد: «حملات نسل‌کشی دولت‌های ترکیه و اسرائیل در طول دهه‌ها، جنگ جهانی سومی است که توسط قدرت‌های سرمایه‌داری در سراسر جهان و به‌ویژه علیه مردم خاورمیانه به راه انداخته شده است.»

رولی با تاکید بر اینکه انقلاب روژاوا که توسط مبارزات آزادی کوردها ایجاد شد و مبارزات مردم فلسطین روحیه مقاومت را در برابر نظام سرمایه‌داری بوجود آورده است، افزود: «این مبارزات حق تعیین سرنوشت ملت‌ها را در خاورمیانه تضمین می‌کند. راه را برای کنفدرالیسم دموکراتیک و اجتماعی هموار خواهد کرد که منجر به آزادی مردم خاورمیانه و کل جهان خواهد شد.»

پس از ارائه لوک رولی، بخش دوم کنفرانس آغاز شد. در بخش دوم کنفرانس، مطالبی از سوی کمیته همبستگی با روژاوا و شبکه همبستگی با کنشگران فلسطینی ارائه شد.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ، پوسترهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل دموکراتیک برای مسئله کورد» توسط شرکت‌کنندگان حمل شد و کنفرانس به پایان رسید.