عالمان، مادران و «پیر»ها برای یک «جامعه اخلاقی» گردهمایی برگزار کردند

در کارگاه آموزشی «اجلاس عالمان، مادران و پیرها» که در شهر سِرت برگزار شد، خواست نوسازی جامعه و برساخت جامعه اخلاقی مطرح شد.

شهرداران مشترک شهرداری سِرت، نمایندگان دم پارتی و ه‌دپ و بسیاری از شرکت‌کنندگان در این کارگاه حضور داشتند. پس از سخنرانی افتتاحیه، نشست‌ها آغاز شد.

دونای‌سَر مَندَلکانی استاد الهیات با بیان اینکه رمزهای جامعه مبتنی بر ریشه تاریخی است، تاکید کرد که جامعه باید نوسازی شود. مندلکانی گفت: «باورها و فرهنگ ما یکی است. ردپای وفاداری را در همه جای روستاها می‌توان دید. رمزهای جامعه ما در وفاداری پنهان است. جامعه ما نیاز به بازسازی دارد.»

دیبا کَسکین هم گفت: «بیایید دور هم جمع شویم. شهر به شهر سفر کنیم و جامعه را به وجدان دعوت کنیم. جامعه سالم در گرو ساختن جامعه اخلاقی است.» وی بر اهمیت همبستگی اجتماعی تاکید کرد.

پیرِ علوی ولی بویوک‌شاهین به ضرورت وجود رابطه مبتنی بر تفاهم بین اقوام علوی و سنی اشاره کرد. بویوک‌شاهین با تاکید بر اینکه نیروهای پویای جامعه باید همبستگی داشته باشند، گفت: «در جغرافیای کوردستان، علوی و سنی باید همدیگر را بشناسند و بسیار حواسشان به هم باشد. اینها پویاترین نیروهای جامعه هستند.»

مادر علوی منشوره دوغان گفت: «آنچه ارزشمند است جان انسان است» و استدلال کرد که علیه هژمونی حکومت بر باورداشت‌ها، باید تنوعات با هم موجودیت بیابند. سخنرانان بر اهمیت بالا بردن صدای وجدان در برابر ظلم تاکید کردند و ضرورت مقاومت اجتماعی را بیان کردند.

در حالی که کارگاه با یک نشست پرسش و پاسخ و تبادل تجربیات ادامه یافت، هدف آن گردآوری باورها و هویت‌های مختلف و کشف فرصت‌های مبارزه مشترک بود.