از سرنوشت آکسوی و جین‌گُز که دولت ترکیه آنها را ناپدید کرده پرسیده شد

مادران شنبه در مورد سرنوشت ادیب آکسوی و اورهان جین‌گُز که ۲۹ سال پیش در حین بازداشت توسط دولت ترکیه ناپدید شده بودند، پرسیدند و اعلام کردند که به مبارزه برای ناپدید‌شدگان ادامه خواهند داد.

مادران شنبه

مادران شنبه در مورد سرنوشت ادیب آکسوی و اورهان جین‌گُز که ۲۹ سال پیش در بازداشت ناپدید شدند، پرسیدند و اعلام کردند که به مبارزه برای ناپدید‌شدگان ادامه خواهند داد. مادران شنبه که در میدان گالاتاسرای با میخک در دست و عکس بستگان از دست‌رفته خود گرد هم آمده بودند، در این تجمع با حمایت موسی پیراوغلو، عضو هیئت اجرایی مرکزی حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم‌پارتی) و مدافعان حقوق بشر، مطالبات خود را برای عدالت تکرار کردند.

از کنشگران شنبه، سَبلا آرجان اظهار داشت که سیاست معافیت از مجازات سیستماتیک شده است و تأکید کردند که ناپدید کردن انسان‌ها در حین بازداشت جنایت علیه بشریت است. آرجان با توضیح اینکه ادیب آکسوی و اورهان جین‌گُز پس از بازداشت در آمد با یک «بیاز توروس» (توروس سفید- خودروهای نیروهای تاریک ترکیه برای ربودن شهروندان) برده شدند، گفت که با وجود شاهدان وقایع، آنچه اتفاق افتاده بود، تکذیب شد. سبلا آرجان با بیان اینکه علیرغم اعترافات عبدالقادر آیگان عضو ژاندارمری و تیم مبارزه با ترور (ژیتَم)، استخوان‌های کشف شده در نتیجه آزمایش دی‌اِن‌اِی مشخص شد که متعلق به آکسوی و جین‌گُز نیستند، خواستار مجازات مسئولین برای تضمین عدالت شد.