تصویر

باکرهان‌: آدرس صلح اجتماعی، امرالی است

ریاست مشترک کل دم پارتی، تونجر باکرهان در تجمع ‌«آزادی» سخنرانی کرد و به ممنوعیت‌های علیه این تجمع واکنش نشان داد. باکرهان چنین گفت‌: ‌«آدرس صلح اجتماعی، امرالی است.‌»

توجر باکرهان ریاست مشترک کل دم پارتی در تجمع ‌‌‌‌‌‌«آزادی» که در شهر آمد برگزار شد سخنرانی کرد. باکرهان به برخورد پلیس‌ها که بارها سخنان سیاستمداران را قطع کردند واکنش نشان داد. باکرهان گفت‌: ‌«این تصویری که امروز می‌بینید، نشان می‌دهد کسانیکه می‌کویند 'ما صلح را به ترکیه می‌آوریم' با حرف‌هایشان خودفریبی می‌کنند. صلح در ترکیه به این شکل محقق نخواهد شد. صلح در ترکیه با قطع کردن سخنان روسای مشترک کل از سوی ماموران عملی نخواهد شد. من آنان را فرامی‌خوانم که برود به کار خودش رسیدگی کنند. در این کشور دادستانی وجود دارد. مخاطب‌های ما، شما نیستید. بگذارید مخاطبان ما پاسخ بدهند. در اینجا مداخله‌گری و اخلالگری انجام ندهید. ده‌ها هزار نفر از چهارسوی ترکیه برای محکوم کردن انزوای تحمیلی تلاش کردند که به شهر آمد بیایند. تنها به این فکر کنید که تحمیل انزوا و توطئه این کشور به چه وضعیتی انداخته است.‌»

باکرهان چنین به سخنان خود ادامه داد‌: ‌«شما انزوا تحمیل کرده و درهای زندان را نیز قفل کردید. اینگونه اقتصاد از بین رفت، جامعه پوسید و مشکلات میان جامعه به اوج خود رسید. اگر توطئه و انزوای تحمیلی به موفقیت می‌رسید، امروزه ده‌ها هزار نفر بسیج نمی‌شدند. سیاست‌ها شما شکست خورد. دیگر این را بپذیرید. ترکیه در میان تگنایی عظیم قرار گرفته. کسانیکه یک حیات برابرانه را می‌خواهند، علیه توطئه و انزوای تحمیلی می‌باشند. این توطئه و نظام، برای این است که کوردها و ترک‌ها را وادار به جنگ با یکدیگر کنند و اینگونه آنان را تحت سلطه خود درآورند. این توطئه در امرالی خنثا شد. امرالی این امر را برای خلق‌‌های کورد و ترک انجام داد و برای اینکه شیوه‌ای برابرانه در جمهوری دمکراتیک زندگی کنند این کار را عملی کرد. اما شما درهای امرالی را قفل کردید و به دمکراسی کشور ضربه می‌زنید. میلیون‌ها پول در این کشور برای اینکه 'کوردها به زبان خود تکلم نکنند' و برای تحمیل انزوا خرج شد. صدای جناب عبدالله اوجالان را بشنوید که می‌گوید بیاید با صلح و به شیوه‌ای دمکراتیک زندگی کنیم. جناب عبدالله اوجالان، امید صلح خلق کورد است. شما نمی‌توانید جناب عبدالله اوجالان را در یک سلول زندانی کنید. جناب عبدالله اوجالان، یک زحمتکش در استانبول است، او یک رفیق زن در شهر آمد است، او در هرکس نمود یافته است.

آدرس صلح اجتماعی، امرالی است. آدرس دیگر نیز پارلمان است. درهای امرالی را بگشایید. دستی که جناب عبدالله اوجالان به سوی ما دراز کرده است، امید این کشور می‌باشد. من از همینجا پارلمان را فرامی‌خوانم‌؛ پارلمان نمی‌تواند این مسئله را به مثابه یک مسئله امنیتی ارزیابی کند. دیگر بس است. اگر می‌خواهید جوانان شاغل شوند، درآمد داشته باشند، جان خود را از دست ندهند، اگر نمی‌خواهید جنگ در خاورمیانه و در اینجا وسعت یابد، باید رهیافت مسئله کورد با مخاطبان آن به نتیجه برسد. دم پارتی برای آن آماده است.

این صلح، با سیاست‌های تحمیل انزوا محقق نخواهد شد. با قفل کردن درهای امرالی عملی نمی‌شود. علیرغم تمام هزینه‌ها، ظلم و دردها نیز ما دوباره از صلح در ترکیه صحبت می‌کنیم. در پشت‌درهای بین‌المللی بدنبال رهیافت نباشید. در انتخابات مدیریت محلی اخیر، خلق به سیاست‌های تحمیل انزوا 'نه' گفت.