برگزاری کنش‌های عدالت‌خواهی در ۳ شهر برای کسانی که توسط دولت ترکیه به قتل رسیده‌اند

اعضای انجمن حقوق بشر (İHD) و بستگان مفقودین همچنان به دنبال عدالت برای کسانی هستند که توسط دولت ترکیه در آمد، ایلح و جولمرگ به قتل رسیده‌اند.

اعضای انجمن حقوق بشر شعبه آمد و بستگان مفقودین در هشتصد و پانزدهمین هفته تجمع خود با شعار «مفقودین پیدا شوند، عاملان محاکمه شوند» در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو در منطقه رزان شهر آمد گرد هم آمدند. نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد شهر و بستگان ناپدیدشدگان در این مراسم حضور داشتند.

بستگان مفقودین که علیرغم بارندگی تجمعات‌شان را برگزار کردند، به جستجوی عدالت برای دیلَک (۳)، گولیزار (۳۴) و دوزآلی سرین (۳۴)، هاتون (۲۵)، الیف (۲۰)، یَتَر (۱۸) و حیدر ایشیک (۶۰) که پس از بازداشت توسط سربازان ترک در دهکده میریک از توابع روستای سیدخان شهر درسیم در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۴ دیگر خبری از آنها نشد، و برای علی ایشیک (۲۳) که در ۸ اکتبر ۱۹۹۴ جنازه‌اش بطور برهنه و سرش له شده در جلوی پاسگاه ژاندارمری سیدخان پیدا شده بود، ادامه دادند.

داستان سرگذشت مفقودین توسط بَرفین اَلچی، عضو کمیسیون ناپدید‌شدگان انجمن حقوق بشر خوانده شد.

ایلح

در ایلح، اعضای انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودین در هفته ۵۵۱ از تجمع‌شان در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان گردهم آمدند. بستگان ناپدیدشدگان، مدافعان حقوق بشر، انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) و مدیران انجمن اتحاد و فرهنگ و همکاری و همبستگی با خانواده‌هایی که بستگان خود را در مهد تمدن‌ها از دست داده‌اند (MEBYA-DER) در این تجمع حضور یافتند. در تجمع این هفته، از سرنوشت محمد زکی آک‌ییلدیز که در سال ۱۹۹۲ توسط اعضای حزب‌الله در منطقه فارقین شهر آمد ربوده و ناپدید شده بود، پرسیده شد.

مدیر شعبه انجمن حقوق بشر، وکیل سینان اسلام‌گَگین اظهار داشت که آنها همچنان از سرنوشت مفقودین خواهند پرسید و داستان آک‌ییلدیز را خواند.

جولمرگ

اعضای شعبه جولمرگ انجمن حقوق بشر و بستگان مفقودین در صد و چهل و یکمین هفته تجمع‌شان با شعار «مفقودین پیدا شوند، عاملان محاکمه شوند» در خیابان سانات در شهرستان گَوَر گرد هم آمدند. در تجمع این هفته، عاملان محمد رشید و ویسل ایش‌بیلیر که در جریان کنش‌هایی که علیه تخریب گورستان‌ها توسط پلیس ترکیه در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ در گَوَر آغاز شده بود، توسط پلیس به قتل رسیدند، پرسیده شد.

اونور دوشونمَز، نماینده پارلمانی جولمرگ از دم پارتی، مدیران حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ)، مدیران سازمان منطقه دم پارتی در گَوَر، مادران صلح، رئیس مشترک شهرداری گَوَر شورش دیری، بستگان ناپدیدشدگان و بسیاری از مردم در این مراسم شرکت کردند.

متن بیانیه توسط اَرَن باسکین، مدیر شعبه انجمن حقوق بشر جولمرگ خوانده شد.