برگزاری تجمعات در اعتراض به قتل‌عام گار: مسئولین واقعی باید محاکمه شوند!

در مراسم بزرگداشتی که در نهمین سالگرد قتل‌عام گار (ترمینال) در بسیاری از شهرها برگزار شد، تاکید شد که مبارزه تا محاکمه مسئولین ادامه خواهد داشت.

در حمله انتحاری تبهکاران داعش تحت حمایت دولت ترکیه در راهپیمایی صلح در آنکارا در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵، ۱۰۳ نفر جان خود را از دست دادند و ۳۹۱ نفر از جمله ۲۰ کودک مجروح شدند. یاد و خاطره جان‌باختگان در نهمین سالگرد قتل‌عام‌شان در شهرهای مختلف برگزار شد.

در مراسم یادبود، تاکید شد که محاکمه مسئولین قتل‌عام ۱۰ اکتبر برای دموکراتیزه کردن ترکیه مهم است و برای جلوگیری از تکرار قتل‌عام‌های مشابه باید عدالت برقرار شود.

ازمیر

سندیکاهای کار و دموکراسی ازمیر در مراسم بزرگداشتی که در مقابل بنای یادبود صلح آلسانجاک برگزار شد، بنرهایی با مضمون «ما قتل‌عام ۱۰ اکتبر را فراموش نکرده‌ایم، نمی‌گذاریم فراموش شود» حمل کردند. شعارهایی مانند «تسلیم تاریکی نمی‌شویم» و «شهدای انقلاب جاویدان هستند» سر داده شد. زهره دال‌کیلیچ، یکی از مدیران کانون وکلای ازمیر، تاکید کرد که قدرت سیاسی کشور را مجبور کرد تا در دوره‌ای که قتل‌عام صورت گرفت، رویکردی امنیتی را اتخاذ کند. این مراسم با زیارت مزار جان‌باختگان به پایان رسید.

آدانا

بستگان جان‌باختگان، نمایندگان سازمان‌های توده‌ای دموکراتیک و احزاب سیاسی در مراسم بزرگداشتی که در ساعت ۱۰:۰۴، زمان قتل‌عام در مقابل ایستگاه قطار آدانا برگزار شد، شرکت کردند. محمد چَلیک، سخنگوی پلتفرم شعبه‌های KESK آدانا، اظهار داشت که جستجوی آنها برای عدالت تا محاکمه همه مقامات مسئول این قتل‌عام ادامه خواهد داشت.

آمد

پلتفرم کار و دموکراسی آمد، یاد و خاطره جان‌باختگان قتل‌عام را در قبرستان یِنی‌کوی و قبرستان شهدا گرامی داشت و اعلام کرد که به مبارزه خود ادامه خواهند داد. فاروق اَرجان، سخنگوی پلتفرم شعبه‌های KESK آمد گفت: «خاطرات آنها چراغ مبارزات ما خواهد بود.» اعلام شد که در ساعت ۱۷:۰۰ بعد از بزرگداشت در پارک روژاوا یک بیانیه مطبوعاتی برگزار خواهد شد.

استانبول

یاد و خاطره جان‌باختگان این قتل‌عام در قبرستان گازی محله سلطان‌گازی برگزار شد. مروت کوچوک، نماینده روزنامه آلین‌تَری تاکید کرد که این قتل‌عام حمله‌ای به مبارزه متحد بود. یونس اوزگور، دبیرکل اتحادیه کارگران ساختمانی گفت که این حمله علیه مردم کورد مبارزه اجتماعی را هدف قرار داده است. مراسم بزرگداشت بر سر مزار جان‌باختگان در مناطق مختلف استانبول برگزار شد.

اِلح

در بیانیه‌ای که در پارک ییلماز گونَی برگزار شد، پلتفرم کار و دموکراسی الح اعلام کرد که مسئولین قتل‌عام باید محاکمه شوند. احمد شیرای، رئیس مشترک شعبه انجمن حقوق بشر الح، توجه را به بی‌قانونی که پس از قتل‌عام رخ داد، جلب کرد و تأکید کرد که مطالبات برای عدالت نباید سرکوب شود. این مراسم با تحصن به پایان رسید.