بولتن انزوا: ۳ سال و ۶ ماه است که از امرالی اطلاعی دریافت نمی‌شود!

انجمن وکلا برای آزادی اعلام کرد که ۲۴ سال و ۷ ماه و ۲۸ روز است که در امرالی انزوا وجود دارد و ۳ سال و ۶ ماه و ۱۷ روز است که هیچ اطلاعی از امرالی دریافت نمی‌شود.

بولتن انزوا

نهمین شماره از «بولتن انزوا» که هر ۱۵ روز یکبار توسط انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) تهیه می‌شود، منتشر شد. در این بولتن تاکید شده است که از وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سایر زندانیان هامیلی یلدیریم، ویسی آکتاش و عمر خیری کُنار که به مدت ۳ سال و ۶ ماه و ۱۷ روز در زندان تیپ F امرالی به سر می‌برند، اطلاعی در دسترس نیست.

در این بولتن اشاره شد که ۲۴ سال و ۷ ماه و ۲۸ روز است که در امرالی انزوا برقرار است و ۴ سال و ۷ ماه و ۱۰ روز است که ملاقات با خانواده و همچنین به مدت ۵ سال و ۲ ماه و ۱۶ روز است که ملاقات با وکلا انجام نشده است. به بیانیه انجمن وکلا برای آزادی که همراه با صدها وکیل در مقابل دادگاه قانون اساسی (AYM) ارائه کرد نیز جای داده شد. انجمن وکلا برای آزادی از دادگاه قانون اساسی خواسته بود تا به نقض سیستماتیک و شدید حقوق بشر در امرالی پایان دهد.

در این بولتن که شامل اطلاعات درخواستی سازمان ملل متحد در مورد انزوای مداوم در امرالی نیز بود، گفته شد؛ «کمیته در گزارش مورد بحث اعلام کرد که نگران انزوای مداوم در امرالی است. «وی از دولت طرف درخواست کرد تا اطلاعاتی در مورد مجازات حبس ابد تشدید شده و تسهیل ملاقات با خانواده‌ها و نمایندگان قانونی زندانیان در زندان امرالی تا ۲۶ جولای ۲۰۲۵ ارائه کند.»

علاوه بر تحصن‌های «به آزادی رای بده»، به نامه‌هایی که ۶۹ برنده جایزه نوبل علیه انزوا به کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته وزیران شورای اروپا، کمیته اروپایی پیشگیری شکنجه (سی‌پی‌تی) و دادگاه حقوق بشر اروپا ارسال کردند، اشاره شد.

این بولتن همچنین شامل درخواست ارائه شده به وزارت دادگستری و سازمان‌های حقوقی در اروپا بود و در آن یادآور شد: «۱۵۰۰ وکیل از اروپا برای رفتن به امرالی به وزارت دادگستری نامه ارسال کردند.»

در صفحه سوم بولتن، ارزیابی‌های مربوط به انزوای خانواده زندانی به شدت بیمار عبدالقادر کودای که پس از جلوگیری از آزادی به قتل رسید، درج شده است. در این بولتن آمده است که انجمن وکلا برای آزادی، TOHAV، TİHV، ÇHD و CİSST در چارچوب قانون ۲/۹ برای «حق امید» به کمیته وزیران شورای اروپا اطلاعیه کتبی داده‌اند.

در این بولتن همچنین به ابتکار عدالت در برابر انزوا که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد تأسیس شده است، اشاره شد و گفته شد: «این تشکل اعلام کرد که با انزوا مبارزه خواهند کرد. این تشکیلات در مدت کوتاهی به همه اقشار جامعه خواهد رسید و انزوای اعمال شده در زندان جزیره امرالی را توضیح خواهد داد.» در نهایت آمده است که یک بار دیگر کانون وکلا به منظور جویا شدن سرنوشت، درخواست‌هایی که اعضای انجمن وکلا برای آزادی علیه انزوا در امرالی به دادگستری داده بودند را به دادگستری داده و گفته شد؛ « وکلای انجمن وکلا برای آزادی به کانون‌های وکلای استانبول، ازمیر، جولمرگ، رحا و سَمسور درخواست دادند و خواستند در مورد نتیجه درخواست ارائه شده به وزارت دادگستری از آنها سؤال شود.»