دب‌پ: محاکمه چیدَم کلیچگون اوچار باید متوقف شود

کمیسیون حقوقی دب‌پ اعلام کرد که محاکمه علیه رئیس مشترک چیدَم کیلیچگون اوچار باید متوقف شود.

کمیسیون حقوقی حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) بیانیه‌ای کتبی در رابطه با محاکمه‌های جاری علیه رئیس مشترک چیدَم کیلیچگون اوچار صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

«امروز، مسدود کردن و سرکوب حق مشارکت در سیاست همه اقشار غیر از دولت و شرکای آن و تبدیل شدن قوه قضائیه به ابزاری در خدمت مقاصد حاکمیت امری عادی شده و این ‌نشان می‌دهد که دولتی که ادعای «دولت دموکراتیک و حقوقی بودن» دارد چقدر با مبانی حقوقی که در قانون اساسی آمده است، متناقض است.

(...)

دادگاه‌های محلی که بیشتر به دلیل عدم رسیدگی به احکام دادگاه قانون اساسی و دادگاه حقوق بشر اروپا تشویق شده‌اند و اجازه مداخله مستقیم دولت در قوه قضائیه را داده‌اند، همچنان به اتخاذ نگرش در قبال غصب حق مصونیت به کار خود ادامه می‌دهند.»

در این بیانیه تاکید شده است که محاکمه چیدَم کیلیچگون اوچار، رئیس مشترک دب‌پ در سومین دادگاه کیفری استانبول ادامه دارد و گفته شده است:

«دادگاه قانون اساسی اعلام کرده است که ادامه محاکمه نمایندگان به گونه‌ای که مانع از فعالیت‌های قانون‌گذاری آن‌ها شود، خلاف قانون اساسی است. نمونه‌هایی وجود دارد که تصمیم گرفته شد محاکمه یک نماینده مجلس به این دلیل که هم اختیارات قانونگذاری و هم حق او برای فعالیت سیاسی را نقض می‌کند، متوقف شود. ضرورت مصونیت قانونگذاری و لزوم حمایت از نمایندگی امری مسلم است. بنابراین، ما اعلام می‌کنیم که شکایت علیه رئیس مشترک ما چیدم کلیچگون اوچار در دادگاه قانون اساسی باید به نتیجه برسد و تصمیم بر متوقف کردن پرونده دیگر که توسط دادگاه محلی ارزیابی شده است، اتخاذ شود.»