دف‌گ: در حملات اسرائیل و ترکیه روزنامه‌نگاران به قتل می‌رسند

دف‌گ اعلام کرد که در طول یک سال ۱۶۷ روزنامه‌نگار در جریان حملات اسرائیل و روزنامه‌نگاران بسیاری نیز در حملات دولت ترکیه در باشور به قتل رسیده‌اند.

یک سال از آغاز حملات اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ می‌گذرد. انجمن روزنامه‌نگاران دجله و فرات (دف‌گ) بیانیه‌ای کتبی در رابطه با جنگ یک‌ساله بین اسرائیل و حماس منتشر کرد. دف‌گ اعلام کرد که ۱۶۷ روزنامه‌نگار در طول جنگ یک ساله جان خود را از دست دادند.

دف‌گ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک سال از حملات اسرائیل به نوار غزه می‌گذرد. حملات اسرائیل که یک سال است ادامه دارد ویرانی بزرگی را به بار آورده است. بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت فلسطین در غزه به تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۴، در حملات اسرائیل از ۷ اکتبر ۴۱ هزار و ۸۰۲ نفر جان خود را از دست داده و ۹۶ هزار و ۸۴۴ نفر زخمی شده‌اند. از این تعداد جان‌باختگان ۱۷۰۰۰ کودک، ۱۱۰۰۰ نفر زن هستند. بسیاری از روزنامه‌نگاران نیز در این حملات هدف قرار گرفتند. به گفته اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطین (PJS)، دست‌کم ۱۶۷ روزنامه‌نگار در نتیجه این حملات جان خود را از دست دادند. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ)، که مقر آن در نیویورک است، ۱۱۱ مورد از این مرگ‌ها را تایید و مستند کرد. CPJ گزارش داد که ۱۶ نفر از آنها زن که دست‌کم ۲ نفر از آنها باردار بوده‌اند.»

«همه باید به مبارزه و جنبش علیه جنگ بپیوندند»

دف‌گ از همین وضعیت در حملات دولت ترکیه علیه اقلیم کوردستان و شمال و شرق سوریه خبر داد و گفت: «در طول دو سال حملات ترکیه، ناگیهان آکارسل، سردبیر مجله ژنئولوژی، ایسام عبدالله، گزارشگر خبرگزاری هاوار، نجم‌الدین فیصل حاجی کارکن تلویزیون زن (ژن تی‌وی)، مراد میرزا ابراهیم گزارشگر تلویزیون چرا و سرانجام در ۲۳ اوت در سلیمانیه، خودروی حامل روزنامه‌نگاران مورد حمله پهپادی قرار گرفت و روزنامه‌نگاران گلستان تارا و هیرو بهاالدین جان خود را از دست داد. ما هدف قرار گرفتن روزنامه‌نگارانی که کار خود را انجام می‌دهند را نمی‌پذیریم. ما این حملات علیه همکاران فلسطینی، لبنانی و کورد خود را محکوم می‌کنیم و یک بار دیگر یادآوری می‌کنیم که رفقای روزنامه‌نگار ما از حق مصونیت برخوردار هستند که این امر با توافقات بین‌المللی تضمین شده است. ما از همه می‌خواهیم که برای توقف جنگ مبارزه کنند و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم که برای جلوگیری از قتل روزنامه‌نگاران اقدام کنند.»