در رابطه با ‌«انزوای امرالی» به کمیسیون تحقیقات حقوق‌بشر پارلمان ترکیه مراجعه شد

علیه نظام شکنجه امرالی، نماینده پارلمان از حزب دم پارتی، نوروز اویسال اصلان به کمیسیون تحقیقات حقوق‌بشر پارلمان ترکیه مراجعه و درخواست کرد که این کمیسیون اقداماتی انجام دهد.

نماینده پارلمان ترکیه از حزب دم پارتی، نوروز اویسال اصلان برای پیگیری وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله وجالان، ویسی آکتاش، عمر خیری کنار و حامیلی ییلدریم که در زندان جزیره امرالی زندانی هستند و ۴۳ ماه است که هیچ اطلاعی از آنان دریافت نمی‌شود، به کمیسیون تحقیقات حقوق‌بشر پارلمان ترکیه ‌(ÎHÎK) مراجعه کرد.

نوروز اویسال اصلان در این مراجعه توجه‌ها را به این امر معطوف داشت که ۴۳ ماه است هیچ اطلاعی از زندان جزیره امرالی دریافت نمی‌شود و گفت‌: ‌«آخرین روز گرفتن اطلاع از جناب اوجالان، که بدون شک مخاطب و نیروی اصلی برای حل مسئله کورد می‌باشد، روز ۲۵ مارس ۲۰۲۱ بود. آخرین تماس تلفنی که برادر عبدالله اوجالان، محمد اوجالان انجام داده بود، پس از چند دقیقه قطع شد. آخرین صحبت عبدالله اوجالان با وکلای خود در روز ۷ اوت ۲۰۱۹ بود که از آن زمان تاکنون ۸ سال است دیگر وکلا با او ملاقاتی نداشته‌اند. از روز ۲۷ جولای ۲۰۱۱ تا ۲ می ۲۰۱۹ ممنوعیت ملاقات با وکلا اعلام شد و در سال ۲۰۱۹ تنها ۵ بار با وکلا ملاقات انجام شد، پس از آخرین ملاقات در روز ۷ اوت ۲۰۱۹ یکبار دیگر بصورتی بی‌وقفه ممنوعیت ملاقات ایجاد شد. تمام مراجعات با درخواست ملاقات به مدیریت زندان به بهانه اعمال دوباره مجازات انضباطی از سوی مدیریت زندان بی‌نتیجه ماندند. این وضعیت که از نظر غیرقانونی بودن هم یک حالت استثنایی می‌باشد، ادامه دارد.‌‌»

در پایان این مراجعه گفته شده است‌: ‌«در زندان جزیره امرالی ۲۵ سال است که ممنوعیت، شکنجه و انزوا تحمیل می‌شود و باید این امر به پایان رسانده شود. برای اینکه در ترکیه صلحی ماندگار و حاکمیت قانون عملی شود، لازم است کمیسیون برای به پایان رساندن انزوا و اعمال علیه معیارهای حقوق‌بشری بین‌المللی، ابتکارعمل و پیشنهادات لازم را توسعه دهد.‌»