دیوان عالی ترکیه حکم برائت قاتلان را تائید کرد

شعبه یکم کیفری دیوان عالی ترکیه حکم برائت پرونده ۱۹ قتل با «هویت قاتل نامعلوم» انجام شده در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ را تائید کرد.

در پرونده مربوط به ۱۹ قتل که هویت قاتلان آن مشخص نشده بود و بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ انجام گرفته بودند، در مورد ۱۸ نفر از جمله مهمت آگار مدیر کل پلیس وقت، مهمت اَیمور رئیس اداره مبارزه با تروریسم MIT و تیم‌های ویژه، حکم به برائت داده شد. شعبه یکم کیفری دیوان عالی کشور آرای برائت پرونده را تایید کرد. اولین دادگاه کیفری جرایم سنگین آنکارا در مورد متهمان عباس سمیح سوَری، آلپر تکدمیر، آیهان آکچا، آیهان چارکین، آیهان اوزکان، آنور اولو، ارجان ارسوی، ابراهیم شاهین، لوقمان کولونک، مهمت کمال آگار، مهمت کورکوت اکن، محسن کورمان، نورالدین گوون، سیف‌الدین لاپ، اوغور شاهین و یوسف یوکسل که به جرم «قتل عمد در چارچوب فعالیت یک سازمان مسلحانه که با هدف ارتکاب جرم تشکیل شده بود» محاکمه شده بودند، حکم به برائت دادند.

پس از لغو این حکم در دادگاه تجدیدنظر، دادگاه کیفری یکم آنکارا که پرونده به آن ارسال شده بود، همین تصمیم را گرفت. بخش اول کیفری دادگاه منطقه‌ای آنکارا درخواست تجدیدنظر را تکمیل کرد و این بار تصمیم به تبرئه گرفت. دادگاه استیناف که تصمیم به تأخیر در رسیدگی به پرونده قتل‌های بهجت جان تورک و عبدالمجید باسکین گرفته بود، حکم تبرئه در مورد سایر قتل‌ها را فوری تشخیص داد.

شعبه یکم کیفری دیوان عالی ترکیه رسیدگی به تجدیدنظرخواهی را که در تاریخ ۷ اکتبر در دادگاه تجدیدنظر تقدیم شده بود تکمیل و در این مورد تصمیم گیری کرد. دیوان عالی کشور تصمیم گرفته است که برای برخی قتل‌ها حکم موقت صادر شود. دیوان عالی، تجدیدنظرخواهی رایفه باسکین، ارن باسکین و بولنت گورکوت را به این دلیل که زمان درخواست تجدیدنظر گذشته است، نپذیرفت.