حکم خدیجه اوناران مدیر اجرایی انجمن حقوق بشر تایید و روانه زندان شد

خديجه اوناران، مدير انجمن حقوق بشر، پس از تاييد حكم ۴ سال و ۲ ماه زندانش روانه زندان شد.

خدیجه اوناران، عضو هیئت مدیره انجمن حقوق بشر (IHD) شعبه استانبول، به دلیل ارسال پول برای زندانیان در زندان مورد شکایت قرار گرفت.

حکم ۴ سال و ۲ ماه حبس تعزیری خدیجه اوناران تایید شد. در پی این تصمیم، مدیر اجرایی انجمن حقوق بشر روانه زندان بسته زنان گَبزه شد.

اعضای و مدیران انجمن حقوق بشر شعبه استانبول در مقابل زندان گبزه بیانیه‌ای دادند و به این بازداشت اعتراض کردند.

اَرَن کَسکین، رئیس کل انجمن حقوق بشر، در تجمعی که در آن بنری با مضمون «خدیجه اوناران تنها نیست» باز شده بود سخنرانی کرد. کسکین یادآور شد که خدیجه اوناران دارای مشکلات سلامتی بوده و گزارش معلولیت ۷۹ درصدی دارد.

ارن کسکین گفت: «رفیق ما خدیجه به خاطر فرستادن پول به زندان برای چند نفر فقیر دستگیر شد. او به اتهام قانون تامین مالی تروریسم دستگیر شد. همانطور که مشخص است جغرافیای ما جایی است که در آن پول سیاه شسته می‌شود. این قانون در واقع شامل مدافعان حقوق بشر است نه پولشویان. اجرای این قانون به این شکل مغایر با منطق حقوقی و وجدان قانونی است.»

ارن کسکین گفت: «تصور کنید اگر با کارت شناسایی ترکیه‌ای که به شما داده شده پولی را به خزانه دولت واریز کنید، چگونه می‌توان آن را تامین مالی تروریسم تلقی کرد؟ تصمیمات تبرئه‌ای زیادی در این مورد وجود دارد. ما معتقدیم که این تصمیم خیلی زود تغییر خواهد کرد. ما رفیق‌مان را پس خواهیم گرفت. با وجود این او امروز در زندان است. این تصمیم هم خلاف قوانین ملی و هم قوانین بین‌المللی است.»