«کودای جان خود را از دست داد زیرا آزاد نشد، دولت مسئول است»

انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) خاطرنشان کرد که دولت مسئول مرگ زندانی عبدالقادر کودای است که با وجود بیماری شدیدش آزاد نشد و به قتل رسید.

برای عبدالقادر کودای که با وجود مشکلات جسمی در زندان بسته مَتریس نوع R از آزادی وی جلوگیری شده و به قتل رسید و در زادگاهش مردین به خاک سپرده شد، نشست خبری برگزار شد.

انجمن وکلا برای آزادی (ÖHD) یک کنفرانس مطبوعاتی برای کودای در ساختمان انجمن برگزار کرد.

وکیل کودای، اَدا اونال گفت که موکلش با وجود اینکه موسسه پزشک قانونی ۳ بار گزارش داده بود که نمی‌تواند در زندان بماند، آزاد نشد،‌ گفت؛ «عبدالقادر کودای از سوی همه مقامات در زندان ترک به مرگ شد. آخرین درخواست ما ۱۰ روز پیش رد شد. ما عبدالقادر کودای را پس از این تصمیم رد دادگاه قانون اساسی از دست دادیم.»

سیدار پرچین، وکیل انجمن وکلا برای آزادی نیز مشکلات سلامتی را که کودای تجربه کرده است، بیان کرد و یادآور شد که تلاش‌های انجام شده در این فرآیند بی‌نتیجه بوده است.

پرچین با تاکید بر اینکه حبس در ترکیه به عملی تبدیل شده است که منجر به مرتکب شدن به نقض‌هایی در حد جان‌باختن زندانیان سیاسی تجربه شوند، گفت: «دولت مسئول مستقیم سلامت و زندگی زندانیان در زندان است.»

یاغمور کاواک به نمایندگی از انجمن وکلای معاصر (ÇHD) گفت: «ما به همان اندازه که عصبانی هستیم، غمگین نیز هستیم. آنچه باعث شد کودای جان خود را از دست بدهد، نگرش دولت در زندان‌هایی است که زندانیان بیمار، به ویژه انقلابیون و میهن‌دوستان در آن محبوس هستند، ما در همبستگی علیه اعمال در زندان در شخص عبدالقادر کودای به مبارزه ادامه خواهیم داد.»