م‌گ‌ک گزارش ماه سپتامبر خود را اعلام کرد

م‌گ‌ک در گزارش ماه سپتامبرش اعلام کرد که ۹ روزنامه‌نگار زن طی ماه سپتامبر بازداشت شده‌اند.

گزارش ماه سپتامبر م‌گ‌ک

در گزارش سپتامبر ۲۰۲۴ انجمن روزنامه‌نگاران زن مزوپوتامیا (م‌گ‌ک) بیان شد که فشارها و تهدیدها علیه آزادی مطبوعات روز به روز در حال افزایش است. سیاست‌های جنگی و تعمیق فقر نیز نقش مهمی در این روند داشته است.

در این گزارش آمده است: «در حالی که روزنامه‌نگاران زن بخاطر تهیه گزارش بطور مدام تحت فشار قضایی قرار می‌گیرند، در میدان نیز با موانعی از سوی پلیس، سربازان یا تبهکاران روبرو هستند.»

در این گزارش همچنین گفته شده که به خانه خبرنگار خبرگزاری زن (ژن‌نیوز) رابعه اونور به دلیل اخباری که در مورد مواد مخدر و فحشا در جولمرگ تهیه کرده بود یورش شده بود، اشاره شده است: «این اتفاق نشان می‌دهد که فشارها به ابعاد سیستماتیک رسیده‌اند.»

تخلفات علیه روزنامه‌نگاران زن به شرح زیر ذکر شده است: «۲ روزنامه‌نگار مورد حمله قرار گرفتند، ۲ خانه روزنامه‌نگاران مورد حمله قرار گرفتند و ۲ روزنامه‌نگار بازداشت شدند. علاوه بر این، ۴ روزنامه‌نگار در معرض بدرفتاری قرار گرفتند، ۱ روزنامه‌نگار تهدید شد و از ۲ روزنامه‌نگار از پوشش‌دهی خبر منع شد. در ماه سپتامبر ‍۱ روزنامه‌نگار زن بازداشت و برای ۲ روزنامه‌نگار حکم بازداشت صادر شد. تحقیقات در مورد ۲ روزنامه‌نگار آغاز و پرونده‌ای علیه ۱ روزنامه‌نگار تشکیل شد. در حالی که محاکمه ۹ روزنامه‌نگار ادامه دارد، ۱ روزنامه‌نگار در مجموع به ۱۴ هزار و ۱۶۰ لیر جریمه نقدی محکوم شد.»

روزنامه‌نگاران اسیر

*اَلیف اَرسوی: سردبیر مجله یورویوش

*خدیجه دومان: صاحب و مدیر تحریریه روزنامه آتیلیم

*اوزلَم جیهان: روزنامه‌نگار

*تولای جان‌پولات: خبرنگار روزنامه صباح در آنکارا

*سلامت توران: روزنامه‌نگار

*اوزدَن کینیک: کارکن سابق TRT

*لطفیه بورجو کارا: خبرنگار روزنامه اتحادیه مبارزه»