نشست‌های عمومی کانون‌های وکلا: واکنش به بی‌قانونی

کانون‌های وکلای بسیاری از شهرها نشست‌های عمومی خود را برگزار می‌کنند. در اجلاس عمومی به نادیده گرفته شدن قانون در کشور اشاره شد.

نشست‌های کانون‌های وکلا

کانون‌های وکلای دادگستری در شهرهای آمد، آنکارا، اِلح، شرنخ و مردین و بسیاری از شهرهای دیگر در حال تعیین مدیریت جدید خود هستند. مجامع عمومی که در آن رئیس و اعضای هیئت مدیره جدید مشخص می‌شوند، آغاز شده است.

نشست ۲ روزه چهل و نهمین مجمع عمومی کانون وکلای دادگستری آمد در شهر آمد آغاز شد. عکس طاهر اَلچی رئیس سابق کانون وکلای دادگستری آمد که در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۵ توسط نیروهای دولتی ترکیه در مقابل مناره چهارستون در منطقه سور به قتل رسید، در سالن فرهنگ آمد محل برگزاری مجمع عمومی آویزان شد.

ناهید اَرَن رئیس کانون وکلای دادگستری آمد که سخنرانی افتتاحیه این جلسه را ایراد کرد، اظهار داشت که آنها در حال تجربه روندی هستند که در آن زنان و کودکان به قتل می‌رسند و استقلال قوه قضاییه به طور جدی زیر سوال رفته است. ارن با تاکید بر اینکه نگرش کانون وکلای دادگستری آمد در قبال این تخلفات مهم است، گفت: «بیش از ۴۰ هزار نفر در فلسطین جان خود را از دست دادند. من به عنوان مردمی که دردناک‌ترین تجربه جنگ، درگیری و خشونت را تجربه کرده‌ام، از همه نهادهایی که مسئول تضمین زندگی در صلح هستند می‌خواهم که این درگیری را متوقف کنند.»

ارن با اشاره به تحولات سیاسی گفت: «کانون وکلای آمد مسئولیت بزرگی برای ایجاد یک روند جدید صلح و راه‌حل در روزهای آینده بر عهده دارد. مشخص است که کانون وکلای آمد نیز مسئولیت حل مسئله کوردها را بر عهده خواهد گرفت.»

ارن با بیان اینکه این قانون در ترکیه اجرا نمی‌شود، توجه را به اقدامات نسل‌کشی سیاسی جلب کرد.

انتخابات کانون وکلا فردا برگزار می‌شود و عبدالقادر گولَچ و باریش یاووز برای ریاست کانون وکلا با هم رقابت می‌کنند.

اِلح

هجدهمین مجمع عمومی معمول کانون وکلای اِلح برای تعیین رئیس و مدیریت جدید برگزار می‌شود. ۴ نامزد برای ریاست با هم رقابت می‌کنند. عبدالحمید چاکان و طیار اَکمَن با این لیست در انتخابات شرکت کردند. جان آرین آری و نوری محمداوغلو بدون وابستگی به هیچ لیستی در انتخابات شرکت می‌کنند.

مجمع عمومی که در سالن کنفرانس طاهر الچی برگزار شد، با حضور گلستان سونوک، شهردار مشترک شهرداری الح و همچنین تعداد زیادی از احزاب سیاسی و سازمان‌های غیردولتی برگزار شد.

شرنخ

کانون وکلای دادگستری شرنخ یازدهمین مجمع عمومی معمول خود را در سالن کنفرانس دانشگاه شرنخ برگزار می‌کند. پس از سخنرانی نامزدهای ریاست، عبدالله فیندیک، کادری آک‌گون و ادریس گوزَل، بنری با مضمون «ما تو را از یاد نخواهیم برد» (Em te ji bîr nakin) با عکس طاهر الچی در سالنی که مجمع در آن برگزار شد، آویزان شد.

مِردین

برگزاری هجدهمین مجمع عمومی معمول کانون وکلای دادگستری شهرستان مردین آغاز شد. بسیاری از حقوقدانان در این جلسه که در مرکز فرهنگی آتاتورک دانشگاه آرتوکلو آغاز شد، شرکت کردند. اسماعیل اَلیک، رئیس فعلی، احمد دویان، هاکان گَلَری و مدنی آیهان برای ریاست با هم رقابت می‌کنند.