سلطان یارای: با وجود ممنوعیت، در تجمع آزادی در شهر آمد گردهم خواهیم آمد

سلطان یارای گفت: «ما باید یک مبارزه همه‌جانبه برای آزادی آقای اوجالان انجام دهیم. این تجمع یکی از عرصه‌هایی خواهد بود که می‌توانیم این مبارزه را به بهترین شکل بیان کنیم. همه مردم ما به تجمع دعوت شده‌اند، جایی که می‌خواهیم آزادی‌مان را فریاد بزنیم.»

تجمع آزادی

کار برای «تجمع آزادی» که در ۱۳ اکتبر در شهر آمد به فراخوان دم پارتی برگزار می‌شود، در بسیاری از شهرها ادامه دارد. در حالی که کار با وجود مصوبه ممنوعیت فرمانداری ادامه دارد، شور و هیجان زیادی در شهر حاکم است. سلطان یارای، رئیس مشترک استان آمد حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ) در مورد این تجمع صحبت کرد.

سلطان یارای با تاکید بر اینکه با وجود تصمیم ممنوعیت در روز ۱۳ اکتبر در کنار همه مردم در میدان خواهند بود، گفت: «در خاورمیانه جنگ است و گام به گام به سمت تغییر شکل خاورمیانه پیش می‌رویم. برای پایان یافتن این جنگ و رسیدن به صلح واقعی، کوردها باید به حقوق مشروع خود در خاورمیانه دست یابند. پایان جنگ‌ها ارتباط مستقیمی با دستیابی مردم کورد به دستاوردهای خود دارد. برای تحقق این امر ابتدا باید به صلح داخلی دست یافت و مخاطب تضمین این صلح، اِمرالی، آقای اوجالان است. ما می‌خواهیم اعلام کنیم که برای حل مسئله کورد و پایان انزوا دیگر تحملی نداریم. دولت در تلاش است تا با تمدید این روند در طول زمان، مردم کورد را سرگرم کند. بخش بزرگی از بودجه ترکیه صرف جنگ می‌شود. این بودجه اکنون باید صرف صلح و آرامش شود نه جنگ. حل مسئله کورد و برقراری صلح دائمی در گرو برآورده شدن خواسته‌های مردم است. کوردها واقعیت این جغرافیا هستند و باید خواسته‌های موجه ما را ببینند. ما مردمی نیستیم که آنها بتوانند با ظلم و ستم و سیاست‌های همسان‌سازی نابود کنند.»

سلطان یارای با اشاره به ممنوعیت ۵ روزه تجمع و راهپیمایی از سوی استانداری گفت: «این تجمعی بود که مجوزش گرفته شد و کارهایش انجام شد. تصمیم ممنوعیت اتخاذ شده خودسرانه و سیاسی است و بر اساس هیچ توجیه قانونی نیست. حکومتی که تصمیم گرفت حتی تجمعی را که در آن ما خواسته‌های خود را با مردم خود بیان کنیم ممنوع کند، حق بیان مردم کورد را به رسمیت نمی‌شناسد. ما تضییع حقوق دموکراتیک خود را نمی‌پذیریم. هر کاری هم بکنند، ما در ۱۳ اکتبر در میدان خواهیم بود و تجمع خود را که مردم کورد و دوستانشان بی‌صبرانه منتظر آن هستند، برگزار خواهیم کرد. خواسته اولیه ما پایان دادن به انزوا و تضمین آزادی جسمانی آقای اوجالان است.»

مبارزه همه‌جانبه علیه انزوا

سلطان یارای با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین بازتاب‌های انزوا در کوردستان، سیاست‌های جنگ ویژه است، گفت: «دولت با روش‌های متعددی مانند همسان‌سازی زبان و فرهنگ، توزیع مواد مخدر و فحشا و غارت زیست‌محیطی تلاش می‌کند دستاوردها و ارزش‌های ما را از بین ببرد. ما روز به روز شاهد روزهای بیشتری هستیم که قتل‌عام زنان در آن به اوج خود رسیده است، کودکان ناپدید می‌شوند و به قتل می‌رسند و جوانان به زندگی فاسد کشیده می‌شوند. اینها همه پیامدهای انزوا است. با عمیق‌تر شدن انزوا، فروپاشی اجتماعی نیز بیشتر می‌شود. ما باید علیه این موضوع سازماندهی کنیم و مبارزه همه جانبه‌ای را برای تضمین آزادی آقای اوجالان انجام دهیم. این تجمع یکی از عرصه‌هایی خواهد بود که می‌توانیم این مبارزه را به بهترین شکل بیان کنیم. همه مردم ما به تجمع دعوت شده‌اند، جایی که می‌خواهیم آزادی‌مان را فریاد بزنیم.»