تَمَلی: اولین مخاطب امرالی است

سَزایی تملی، رئیس گروه دم پارتی در پارلمان تاکید کرد که مخاطب (گفتگوکننده) اصلی برای حل مسئله کورد، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است و گفت: «دم پارتی آماده قبول مسئولیت است.»

دم پارتی

سزایی تملی رئیس گروه حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) و گلستان کیلیچ کوچییگیت با خبرنگاران پارلمانی در پارلمان دیدار کردند. تَملی در پاسخ به سؤالات پیرامون بحث در مورد قانون اساسی جدید گفت: «یکی از مشکلات اساسی حل نشدن مشکلات واقعی ترکیه نیز به دلیل رویکرد دولت به پارلمان است. می‌دانیم که بحث‌های قانون اساسی نیز در دستور کار مجلس آغاز شد. مجلس قدرت انجام این بحث‌ها را ندارد. امیدواریم مجلسی را ببینیم که اراده‌ای برای یافتن راه‌حل نشان دهد.»

تملی با جلب توجه به وضعیت قوه قضاییه در ترکیه، پرونده کوبانی و گَزی را از بارزترین پرونده‌ها دانست و گفت: «تصمیماتی وجود دارد که بی‌عدالتی را دوباره در ترکیه بزرگ می‌کند، امید و انتظار ما این است که اراده مجلس برخلاف دوره‌های قبل در این دوره آشکار شود.»

تملی در پاسخ به سوالی درباره بحث چهار اصل اول قانون اساسی گفت: «متأسفانه ما فکر نمی‌کنیم که بحث قانون اساسی از جای درستی شروع شود، به جای بحث در مورد چهار اصل اول باید در مورد اینکه چه نوع قانون اساسی است صحبت کنیم. باید با آن شروع کنیم.»

گلستان کیلیچ کوچییگیت هم گفت: «ما یکی از احزابی هستیم که بیش از همه از قانون اساسی ۱۲ سپتامبر متاثر شده است. اما مسلم است که گفتن بیایید از شر آن خلاص شویم، هیچ پیشرفتی به خود ندیده است (...) بهتر است با تعیین تمام روش‌ها اقدام شود.»

«مخاطب مشخص است؛ عبدالله اوجالان»

از روسای گروه پرسیده شد؛ «این ادعا وجود دارد که ترافیک تلفنی بین امرالی و قندیل وجود دارد. شما در کجای این روند هستید؟». تملی در پاسخ به این سوال گفت: «اینکه آیا مذاکراتی آغاز شده است؟ هیچ معلوماتی در این رابطه نداریم. امرالی مخاطب است، اگر قرار است روندی شروع شود، امرالی آنجاست. مخاطب دوم مجلس است. ما هم حزب مجلس هستیم. ما در راستای این خط، با این مسئولیت عمل می‌کنیم. اگر قرار است مذاکره‌ای آغاز شود، دم پارتی آماده پذیرش مسئولیت است و کاندیدای مخاطب شدن است.»

گلستان کیلیچ کوچییگیت در پاسخ به این سوال «در مورد بحث‌های قانون اساسی، اظهارنظرهایی برای انتخاب مجدد اردوغان برای یک دوره دیگر مطرح می‌شود. اینکه اردوغان برای یک دوره دیگر انتخاب شود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت؛ «دم پارتی هرگز به تحکیم رژیم استبدادی اجازه نخواهد داد.»

گلستان کیلیچ کوچییگیت با جلب توجه به قتل‌عام‌های انجام شده علیه حیوانات گفت که آنها با ذهنیت حیوان آزاری روبرو هستند.

گلستان کیلیچ کوچییگیت با جلب توجه به وضعیت زندانیان سیاسی نیز گفت: «نیاز به اصلاحات اساسی وجود دارد.»