تجمع «به آزادی رای بده»: جنایت علیه بشریت در امرالی در حال انجام است -تکمیل شد-

در تجمع‌های «به آزادی رای بده» درازمیر و مِردین به انزوای امرالی اعتراض و تاکید شد که انزوا جنایت علیه بشریت است.

به آزادی رای بده

تجمع «به آزادی رای بده» که در ازمیر به پیشاهنگی انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان در اژه (EGE-TUHAYDER) و بستگان زندانیان در ازمیر آغاز شده بود، در مقابل زندان با امنیت عالی بوجا کریکلار ادامه یافت. کنشگران در این تجمع پیش‌بند‌هایی که روی آنها نوشته شده بود «نه به انزوا» و «برای عدالت انزوا را بشکنیم» پوشیدند. همچنین بنری با مضمون «برای صلح اجتماعی به آزادی رای بده» حمل شد.

در این تجمع شعارهایی مانند «زنده باد مقاومت زندان‌ها» و «نه به انزوا، آزادی برای زندانیان» به کرات سر داده شد. اعضای جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ)، مادران صلح، سازمان‌های استانی و منطقه‌ای حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی)، حزب مناطق دموکراتیک (دب‌پ)، انجمن کمک و همبستگی با کسانی که بستگان خود را از دست داده‌اند در آناتولی (ANYAKAYDER)، انجمن علویان دموکراتیک (داد) شعبه ازمیر و بسیاری از بستگان زندانیان حضور داشتند.

وَزان کارابولوت، رئیس مشترک استانی دم پارتی ازمیر، در سخنرانی در این تجمع تاکید کرد که شیوه‌های انزوایی که از امرالی شروع می‌شود و در همه زندان‌ها اعمال می‌شود، تصادفی نبوده است. وزان کارابولوت با اشاره به اینکه زندان‌های جدیدالتاسیس نوع Y، S و امنیت بالا آسیب جدی به ساختار روحی و جسمی افراد وارد می‌کنند و افزود:

«این سازه‌ها که با هدف منزوی کردن زندانیان و محکومان از محیط بیرون، از بین بردن اراده آنها و تخریب روحی و جسمی آنها به صورت تدریجی و بی‌سروصدا، به صورت اتاق‌های یک نفره طراحی شده‌اند. ما بار دیگر به دولت فعلی هشدار می‌دهیم که انزوای غیرقانونی را که در همه زندان‌ها به‌ویژه در امرالی اجرا می‌شود، در اسرع وقت لغو کند. انزوا جنایت علیه بشریت است. انزوا در همه زندان‌ها باید لغو شود.»

مِردین

بستگان زندانیان و مادران صلح در مردین بیانیه‌ای دادند. فتاح تکین به نمایندگی از نزدیکان زندانیان در این بیانیه که تعداد زیادی از مردم حضور داشتند صحبت کرد.

تکین با اشاره به اینکه دولت بر سکوت در برابر خواسته‌های آنها برای پایان دادن به انزوا اصرار می‌کند، گفت: «ما همیشه این فراخوان را تکرار خواهیم کرد. به این انزوا پایان دهید. تا زمانی که به انزوا پایان ندهید، هیچ چیز در حقوق بشر، اقتصاد و سیاست درست پیش نمی‌رود.» تکین با بیان اینکه پیگیر اظهارات دولت علیه حملات اسرائیل به غزه، لبنان و سایر کشورهای خاورمیانه هستند، گفت: «جمهوری ترکیه از اسرائیل می‌خواهد که حملات خود را متوقف کند. بنابراین، اسرائیل چگونه به این فراخوان‌ها پاسخ می‌دهد؟ می‌گوید برگرد و به خودت نگاه کن. شما هم سیاست‌های قتل‌عام علیه کوردها اجرا می‌کنید.»

تکین با جلب توجه به تمدید مدت حکم زندان ویسی آکتاش که همراه با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در زندان امرالی به سر می‌برد، پرسید: «آیا مدت زمان حکم او را به دلیل اینکه شاهد چیزی بوده تمدید کرده‌ و او را آزاد نکردید؟»

تکین با جلب توجه به شیوه‌های «تمدید حکم» زندانیان در زندان‌ها، گفت: «ما دوباره از اینجا فراخوان می‌دهیم. به این انزوا پایان دهید. اگر می‌خواهید جمهوری ترکیه در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشد، با کوردها می‌نشینید و با کوردها صلح می‌کنید. تا زمانی که شما بر جنگ اصرار داشته باشید، هیچ چیز درست نمی‌شود. از اینجا فراخوان می‌دهیم فرزندان و رفقایمان را آزاد کنید. چرا مدت زمان حکم‌ها را که فرارسیده‌اند تمدید می‌کنید؟ برای چه چیزی چانه‌زنی می‌کنید؟ ویسی آکتاش شاهد چه چیزی بود؟ هرچه زودتر به این انزوا پایان دهید، بگذارید آقای عبدالله اوجالان هر چه زودتر آزاد شود. حق امید را به رسمیت بشناسید. ما به عنوان مردم کورد این را قبول نداریم. تا زمانی که این انزوا ادامه داشته باشد، اینجا خواهیم بود. ما به این انزوا پایان خواهیم داد.»

غربت تکین، مادر زندانی دلیل تکین نیز به ادامه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان واکنش نشان داد و توجهات را به وضعیت پسرش جلب کرد.

این بیانیه‌ها با تحصن اعتراضی همراه شد.