تصویر

تشکل‌های حقوقی به غصب شهرداری اعتراض کردند

تشکل‌های حقوقی به انتصاب قیم در شهرداری جولمرگ اعتراض کردند.

محکوم کردن قیم‌های انتصاب شده

شهردار مشترک جولمرگ محمد صدیق آکیش، از سمت خود برکنار شده و یک قیم به جای او منصوب شد. واکنش‌ها علیه انتصاب قیم همچنان ادامه دارد. وکلای آنکارا، ایلح و استانبول گرد هم آمدند و به انتصاب قیم اعتراض کردند.

آنکارا

انجمن وکلای آزادی (OHD)، انجمن وکلای معاصر (چ‌ه‌د) و وکلای مدافع دموکراسی و حقوق اجتماعی در مقابل دادگاه آنکارا بیانیه‌ای صادر کردند.

سیپان جیزرلی دبیر شعبه آنکارا OHD در بیانیه‌ای با بیان اینکه دولت از قانون به عنوان ابزار استفاده می‌کند گفت: «قدرت سیاسی مانند گذشته امروز نیز از قانون به عنوان ابزاری برای سرکوب خلق کورد استفاده می‌کند. علاوه بر این، برخورداری از حقوق اولیه شهروندی منوط به «دست کشیدن از هویت کوردی خود» است. دولت از قانون فعلی به عنوان ابزار استفاده می‌کند و علیه کوردها تبعیض قائل می‌شود. این سیاست‌ها و قوانین تبعیض آمیز با بدرفتاری‌های قیم‌ها بیشتر نمایان می‌شود. سیاست دولت مرکزی که سال‌ها در کوردستان اجرا می‌شود در قالب سوء استفاده از اراده سیاسی و انتصاب قیم ادامه می‌یابد.»

ایلح

شعبه ایلح OHD هم در مقابل دادگاه بیانیه‌ای صادر کرد و نسبت به نقض اراده خلق جولمرگ اعتراض کرد. همزمان با قرائت این بیانیه بنر «مشروعیت قیم را رد می‌کنیم» حمل شده است. وکلای اعضای انجمن در این مراسم شرکت کردند.

شیرین شن رئیس مشترک شعبه OHD، در این بیانیه گفت که طرح «نابودی» دولت هنوز اجرا می‌شود و حق رای خلق به رسمیت شناخته نمی‌شود. شن گفت: «در ۸ سال ۳ بار قیم منصوب می‌شود. این نشان می‌دهد که از قانون سوءاستفاده می‌شود. ما به عنوان یک انجمن حقوقی مخالف این رفتارهای غیرقانونی هستیم و مبارزه ما ادامه خواهد داشت.»

استانبول

OHD، چ‌ه‌د، بنیاد تحقیقات اجتماعی و حقوقی، وکلای دموکراسی، گروه وکلای دموکرات‌های آزادی، وکلای عدالت و حمایت از وکلا و حقوق اجتماعی در مقابل دادگاه استانبول در چاگلایان استانبول بیانیه‌ای صادر کردند.

وکلایی که با شعار «زنده باد مقاومت جولمرگ» از دادگاه بیرون آمدند، با حمل بنر «اراده خلق جولمرگ دستکاری نمی‌شود» و شعارهای «ایستاده‌ایم دست در دست در برابر فاشیسم» و «قیم خواهد رفت، ما می‌مانیم» سر دادند. وکیل ازگی اونالان بیانیه‌ را قرائت کرده و گفت که انتصاب قیم را قبول ندارند. اونالان با بیان اینکه هیات عالی انتخابات کاندیداتوری آکیش را پذیرفت و آکیش وارد انتخابات شد گفت: «آنچه رخ داد یک کودتای سیاسی بر خلاف خواست خلق جولمرگ است.»

اونالان در ادامه با بیان اینکه دولت آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ از طریق استانداران، فرمانداران و مسئولان و تعیین قیم‌ها در تلاش است شهرهایی را که نتوانسته‌اند در انتخابات به دست آورند، ویران کند ادامه داد: «آنها این روش را خودشان ساخته‌اند. با حکومتی طرف هستیم که از طریق قیم‌ها خواست خلق را سرکوب می‌کند و همزمان اقدامات اعتراض را ممنوع می کند.»

این بیانیه با شعار «مرگ بر بردگی، زنده باد آزادی» به پایان رسید.