زندانیان عضو پ‌ک‌ک/پاژک: همه باید سوی خود را به طرف امرالی بچرخانند!

زندانیان عضو پ‌ک‌ک/پاژک در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد توطئه بین‌المللی ۹ اکتبر گفتند: «هرکسی که خواهان آزادی، عدالت و قانون است باید سوی خود را به طرف امرالی بچرخاند. رهبر آپو کلید حل بحران و هرج و مرج است.»

دنیز کایا به نمایندگی از زندانیان عضو پ‌ک‌ک/پاژک به مناسبت سالگرد توطئه ۹ اکتبر نیروهای بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بیانیه کتبی ایراد کرد.

بیانیه به شرح زیر است:

«قدرت‌های بین‌المللی که سعی کردند با وادار کردن رهبر آپو به خروج از خاورمیانه، خاورمیانه را آن‌طور که می‌خواهند باز طراحی کنند، توطئه ۹ اکتبر را تدوین کردند و در شخص رهبر آپو، روند توطئه علیه خاورمیانه و مردم ستمدیده را آغاز کردند. نیروهای گلادیوی ناتو را که در این طرح نقش داشتند، می‌شناسیم و می‌دانیم. نیروهای هژمونی که در این توطئه نقش داشتند را محکوم می‌کنیم و یاد و خاطر رفقای شهیدمان را که برای خنثی کردن توطئه با شعار 'شما نمی‌توانید خورشید ما را تاریک کنید' فدائی شدند، با احترام گرامی می‌داریم و قول خود را تکرار می‌کنیم که تا تحقق آزادی جسمانی رهبر آپو، مبارزه را در سطح فدائیانه پیش خواهیم برد.

ظهور رهبر آپو در نوروز ۱۹۷۳ و تأسیس پ‌ک‌ک بر این اساس، اعتراض و جهت‌گیری هدفمند در راستای مقاومت، هستی و آزادی در برابر نظام استعماری – نسل‌کشی است که نسل‌کشی کوردها را طراحی کرده بود. در حالی که این تحول عمدتاً در سطح ایدئولوژی و از طریق تبلیغات در قالب مبارزه ایدئولوژیک در دهه ۱۹۷۰ تجربه شد، با کارزار گریلایی ۱۵ اوت ۱۹۸۴ به یک مبارزه سیاسی و نظامی تبدیل شد. شکست در جلوگیری از این تحول در ترکیه پس از کودتای فاشیستی-نظامی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰، ناتو را مستقیماً از ژوئن ۱۹۸۵ وارد عمل کرد. بنابراین، نظام دولتی سرمایه‌داری جهانی که نظام نسل‌کشی کوردها را ایجاد کرد، به حمله‌ای مستقیم علیه کوردهایی تبدیل شده است که نسل‌کشی را رد کرده و خواستار آزادی هستند.

«ایده کوردستان آزاد، ترکیه دموکراتیک هدف قرار گرفت»

زمانی که حملاتی که در دهه ۱۹۹۰ علیه رهبر آپو، پ‌ک‌ک، گریلاها و مردم مبارز انجام شد نتیجه‌ای نداشت و همه نیروهای مبارز برای هستی و آزادی کوردها خنثی نشدند، این بار با یک استراتژی حمله کردند که تنها رهبر آپو را هدف قرار داده است و بنابراین توطئه ۹ اکتبر ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد. به این ترتیب، به سطح راهبردی که ابتدا نابودی رهبر آپو را پیش‌بینی می‌کند و بنابراین هدف آن نابودی پ‌ک‌ک و تکمیل نسل‌کشی کوردها است، رسید.

توطئه بین‌المللی حمله ذهنیت و سیاستی است که خواهان کوردستان آزاد، ترکیه دموکراتیک و خاورمیانه نیست. زیرا در جریان توطئه، سبک رهبر آپو، برنامه‌های راه‌حل، مطالبات و تلاش‌های او در راه‌حل آزادی‌خواهانه و دمکراتیک مسئله کورد، این وضعیت را به وضوح آشکار کرد. شفافیت و وضوحی را به ارمغان آورده است که جایی برای بحث باقی نمی‌گذارد. رهبر آپو واقعیت توطئه را اینگونه تعریف کرد. نیروهای توطئه‌گر برای ایجاد بن‌بست در برابر راهکارهای پیشنهادی رهبر آپو حرکت کردند. بنابراین، آشکار شده است که نیروهای مدرنیته سرمایه‌داری معضل محور عمل می‌کنند، نه راه‌حل محور. به نفع قدرت‌های سلطه‌گر است که با هدف قرار دادن پروژه کوردستان آزاد، ترکیه دموکراتیک و خاورمیانه، جغرافیای خاورمیانه را به میدان جنگ تبدیل کنند. توطئه علیه رهبر آپو در آمیخته با جنگ جهانی سوم اتفاق افتاد. در جنگ جهانی سوم، قدرت‌های سرمایه‌داری هدف و برنامه‌ریزی کردند تا نیروهایی را که می‌توانستند جایگزینی برای نظام‌های خودشان و همچنین جنگ درون نظام باشند، نابود کنند. اگرچه جنگ جهانی سوم در دهه ۹۰ آغاز شد، اما در سال ۲۰۲۳ شتاب بیشتری گرفت. جنگ سوریه را نمی‌توان به پایان رساند. کوردستان درست وسط این آتش است. جنگ روسیه و اوکراین با تمام خشونت و در واقع بی‌معنا بودنش ادامه دارد. جنگ هولناکی که توسط حماس آغاز شد و در آن اسرائیل مدعی ایجاد عصر حجر است، همچنان ادامه دارد. جنگ ارمنستان و آذربایجان وجود دارد. طالبان که دشمن زنان و جامعه است، در افغانستان به قدرت رسید، حملات مداوم و کودتاهای نظامی در قاره آفریقا، احزاب راست افراطی در بسیاری از کشورهای جهان به قدرت رسیدند و کشورهایی مانند لبنان، عراق، یمن و سودان که کشورهایی هستند که جنگ‌ در آنها پایان نمی‌یابد. تنش بین ایران و اسرائیل ادامه دارد. حمله اسرائیل به فلسطین و سپس لبنان ادامه دارد. هر جایی که جنگ باشد، قتل‌عام وجود دارد، هر جایی که جنگ باشد، فقیر شدن، تخریب محیط‌ زیست، کشتار طبیعت، کشتار کارگری و نسل‌کشی زنان وجود دارد. و همه اینها دوره‌هایی است که زنان بیش از همه مورد قتل، ستم و کشاندن به جایگاهی پایین‌تر از طبقه دوم قرار گرفتند. هدف این سیاست‌های جنگی تضعیف جوامع و از دست دادن حس آزادی است.

«رهبر آپو انقلاب ذهنی را در امرالی رهبری کرد»

رهبر آپو با رهبری انقلاب ذهنیتی با مقاومت تاریخی امرالی، اراده آزادی را که قرار بود نابود کنند را بیشتر تقویت کرد. مبارزات آزادیخواهانه خلق کورد برای چندین دهه با پارادایم جدید رهبر آپو جهانی شد و به امیدی برای همه خلق‌ها تبدیل شد. رهبر آپو به مردم جهان اعلام کرد که نظام توطئه‌گر تنها بدیل نیست، بلکه معیار مقاومتی بر اساس مدرنیته دموکراتیک را که توطئه‌گران را شکست می‌دهد به همه ما نشان داد. انقلاب روژاوا نتیجه مقاومت امرالی رهبر آپو است. کوردستان آزاد تحقق پروژه خاورمیانه دموکراتیک است.

باید توطئه ۹ اکتبر را بر مبنای درستی مورد دقت قرار داد و بر اساس آن عمل کرد. نیروهای توطئه‌گر که رهبر آپو را هدف قرار می‌دهند، محاسبه نکرده بودند که با دیوار مقاومت روبرو خواهند شد. رفقای ما که با شعار 'شما نمی‌توانید خورشید ما را در زندان‌ها تاریک کنید' فدائی شدند، به همگان اعم از دوست و دشمن نشان دادند که اتحاد پیرامون رهبری و ایجاد حلقه‌ای از آتش به دور رهبری چیست.

رهبر آپو با دفاعنامه‌هایی که در زندان امرالی توسعه داد، نیروهای توطئه‌گر را افشا و راه مبارزه با آنها را آشکار کرد.

ما به عنوان زندانیان عضو پ‌ک‌ک و پاژک در زندان‌ها با آمیختن خشم و آتش انتقام ناشی از توطئه با انجام انقلاب ذهنی در جستجوی پاسخی صحیح به انقلاب رهبر آپو هستیم. در حال حاضر، سیستم شکنجه امرالی نه تنها در زندان‌ها بلکه در همه جا اجرا شده است. هر کسی که آزادی، عدالت و قانون می‌خواهد سوی خود را به امرالی بچرخاند و ببیند که رهبر آپو کلید حل بحران و هرج و مرج است. کارزار آزادی برای رهبر آپو و را‌ه‌حل سیاسی برای مسئله کورد با هدف برهم زدن توطئه نیروهای توطئه‌گر و خنثی کردن کامل توطئه است. ما به عنوان مبارزان رهبر آپو، قول خود را تکرار می‌کنیم که با انجام هر مسئولیتی که در این روند بر عهده ما خواهد بود، به نشان دادن پایبندی خود به رهبرمان ادامه خواهیم داد. پیروزی کارزار آزادی برای رهبر آپو به معنای شکست توطئه است.

ما مجدداً توطئه ۹ اکتبر را محکوم می‌کنیم و قول خود را تکرار می‌کنیم که نیروهای توطئه‌گر و همدست را پاسخگو خواهیم کرد. ما از مردم، زنان، جوانان مقاومتگر خود و افکار عمومی دمکراتیک می‌خواهیم که از کارزار آزادی برای رهبر آپو صیانت کنند.»