اخراج ۹۵ لیبیایی که در یک «اردوگاه نظامی غیرقانونی» در آفریقای جنوبی گرفتار شده بودند

وزارت امور داخله آفریقای جنوبی اعلام کرد که ۹۵ لیبیایی که در پایان ماه جولای اسیر شده بودند و مظنون به آموزش در یک اردوگاه نظامی مخفی بودند، روز یکشنبه اخراج خواهند شد.

این ۹۵ نفر در ۲۶ جولای در یک اردوگاه آموزشی مخفی به سبک نظامی در استان «مپومالانگا» که هم مرز موزامبیک و اسواتینی است، دستگیر شدند.

در بیانیه وزارت کشور آمده است: «آنها صبح امروز آفریقای جنوبی را از فرودگاه بین‌المللی کروگر مپومالانگا با هواپیمای اجاره‌ای دولت لیبی ترک خواهند کرد.»

به گفته پلیس، این افراد در ماه آوریل با روادید صادر شده برای آموزش نگهبانی وارد کشور شده‌اند. با این حال پلیس آفریقای جنوبی مشکوک بود که این افراد آموزش نظامی داشته باشند.

ویزای صادر شده برای این افراد در تونس به صورت «غیرقانونی» و «بر اساس اظهارات نادرست» توسط مقامات آفریقای جنوبی لغو شد.

لئون شرایبر وزیر کشور در بیانیه‌ای گفت: «من به مقامات این وزارتخانه و سایر اعضای مجری قانون که خستگی‌ناپذیر برای تضمین اخراج سریع آنها تلاش کردند، تبریک می‌گویم.»

افراد دستگیر شده ابتدا متهم به نقض قوانین مهاجرت بودند. این اتهامات توسط دادستانی آفریقای جنوبی روز پنجشنبه با استناد به فقدان شواهد لغو شد.

شرایبر افزود: «ما به استفاده از تمام منابعی که در اختیار داریم برای اطمینان از رعایت قوانین مهاجرتی کشور ادامه خواهیم داد.»